برخورد پلیس راهور کرج با متجاوزان به گذرگاه عابر پیاده

برخورد پلیس راهور کرج با متجاوزان به گذرگاه عابر پیاده

رئیس پلیس راهور شهرستان کرج گفت: تجاوز به حریم پیاده روها و گذرگاه های پیاده تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی محسوب می شود و با راننده خاطی و سهل انگار بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

سرهنگ “حمد الله رحمتی پور”درگفت و گو با خبرنگار ما ، افزود: بر اساس ماده 12 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلیس می تواند با صاحبان وسایط نقلیه پارك شده در پیاده روها برخورد قانونی كند و علاوه بر جریمه راننده خاطی، خودرو نیز با به پاركینگ منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینكه بر اساس قانون و مقررات، رانندگان حق ندارند مسیر تردد عابران در سطح پیاده روها را سد كنند، اظهار كرد: ماموران راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده خودروهای پارك شده در پیاده روها و گذرگاه های پیاده، نسبت به صدور برگ جریمه و انتقال آنها به پاركینگ اقدام می كنند.

سرهنگ رحمتی پور از صاحبان خودروها و همچنین تعمیركاران و نمایشگاه داران اتومبیل خواست: از پارك كردن وسایط نقلیه خود در پیاده روها و گذرگاه های پیاده به جد خودداری كنند كه در غیر این صورت توسط ماموران راهنمایی و رانندگی مشمول اعمال قانون خواهند شد.

وی گفت: رعایت حقوق شهروندی از نكات مهم و بارز در موضوعات اجتماعی به شمار می آید و همه باید به رعایت حق و حقوق یكدیگر احترام قایل شوند.

۷۰ درصد از متوفیان حوادث رانندگی در کلان شهر کرج عابران پیاده هستند

این مقام انتظامی با بیان اینكه پارك كردن خودرو در حریم پیاده روها، كار صحیحی نیست و علاوه بر نقض حقوق عابران چهره شهر را ناپسند و زشت جلوه می دهد، افزود: اگر معبر برای تردد عابران توسط خودروها مسدود شود بنابراین آن ها به ناچار وارد سواره رو خواهند شد و این نیز خالی از حادثه نیست.

وی در ادامه گفت:ازابتدای سال جاری تاکنون 20 فقره تصادف منجر به فوت در مناطق مختلف شهرستان کرج رخ داده که 14 نفر از فوت شدگان ، عابر پیاده بوده اند که در مجموع ۷۰ در صد میزان فوتی های تصادفات درون شهری مربوط به عابران پیاده است و به همین دلیل هیچ صنفی اجازه توقف وسیله نقلیه در پیاده رو ها را ندارند و با متخلفان بدون اغماض برخورد می شود.

برخورد قانونی با ۴۸۰ خودرو متخلف در کرج

وي اضافه كرد:‌ پليس راهور کرج از امروز طرح ويژه اي را براي برخورد با رانندگان متخلف که اقدام به تصرف پیاده روها و نقض حقوق شهروندی می کنند در سطح شهر کرج به اجرا درآورد که در اجرای این طرح ۳ ساعته با ۴۸۰ خودرو متخلف برخورد شد .

رحمتی پور با اشاره به اين كه این طرح به صورت مستمر ادامه خواهد داشت گفت: پياده روها جز معابر عمومي محسوب مي شوند و با هرگونه تصرف اين معابر طبق قانون برخورد قاطع مي شود.

رئیس پلیس راهور کرج ادامه داد: به هيچ وجه اجازه تصرف اين معابر عمومي به ديگران داده نمي شود چرا كه با اين اقدام غيرقانوني احتمال وقوع حوادث و خطرات جبران ناپذير براي عابران را درپي خواهد داشت.

سرهنگ رحمتی پور با اشاره به ابراز گلایه شهروندان در خصوص پارک خودرو در مقابل پارکینگ‌هایشان و پارک خودرو در پیاده‌رو‌ها خصوصا در جلوی نمایشگاه‌های فروش خودرو در کرج گفت: طبق ماده ۱۶۳ آئین نامه راهنمایی و رانندگی توقف در مکان هایی مانند پیاده روها و گذرگاه ها، مقابل ورودی خیابان ها و جاده ها ، ورودی و خروجی منازل مسکونی ، داخل تقاطع ها ، ۱۵ متری حریم تقاطع ها ، ۱۵ متری بیمارستان ها و درمانگاه ها ، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی و تابلوهای راهنمایی و رانندگی ممنوع است و با این دسته از خودروها که خلاف قوانین رفتار کنند به طور جدی برخورد شده و ضمن اعمال قانون برای جلوگیری از سدمعبر تمامی آن ها به پارکینگ منتقل می‌شوند.

وی تصریح کرد: شهروندان می‌توانند در این خصوص مراتب را از طریق شماره تلفن 110 با پلیس راهور کرج در میان بگذارند که قطعا ماموران پلیس نسبت به اعمال قانون و انتقال این خودروها به پارکینگ اقدام می‌کنند.

Share this post