راه آهن قزوین – کرج – تهران در حال تکمیل است

راه آهن قزوین – کرج – تهران در حال تکمیل است

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور برای تحقق رونق تولید در سطح ملی طرحی را با هشت برنامه برای دستگاه‌های کشور مشخص کرده است و هر وزارتخانه موظف است بر اساس این برنامه‌ها برای تحقق رونق تولید در کشور اقدام کند.

به گزارش خبرنگارما ،محمدباقر نوبخت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین اظهارداشت:سازمان برنامه و بودجه کشور برای تحقق رونق تولید در سطح ملی طرحی را با هشت برنامه برای دستگاه‌های کشور مشخص کرده است و هر وزارتخانه موظف است بر اساس این برنامه‌ها برای تحقق رونق تولید در کشور اقدام کند.

وی تشریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با راه اندازی طرح‌های نیمه تمام، پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی، راه اندازی خوشه‌های صنعتی و خدماتی و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و وزارت جهاد کشاورزی نیز با اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و افزایش توانمندی معیشت ساکنان مناطق مرزی به رونق تولید اقدام کنند.

به گفته نوبخت طرح‌های دانش بنیان، ایجاد مشوق‌های لازم برای طرح کارفرمایی، نوسازی مسکن و بازآفرینی شهری و حمایت از تولیدات فرهنگ و هنر از دیگر مواردی است که در سال جاری برای رونق تولید برنامه ریزی شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای رونق تولید اظهار داشت: ۴۵ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی، ۲ هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان از منابع دولتی، هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان به صورت یارانه تسهیلات و ۲ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان نیز کمک بلاعوض از سوی دولت برای رونق تولید در سال جاری در نظر گرفته شده است.

نوبخت به ایجاد ۹۸۶ هزار و ۹۹۸ فرصت شغلی در سال جاری برای کشور اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد مبالغ و تسهیلات به همه وزارتخانه‌ها واریز شده است و دستگاه‌ها باید پس از ارائه عملکرد نسبت به مابقی این اعتبارت اقدام کنند.

وی در ادامه گفت:افزود: ۱۱ برنامه کوتاه مدت و ۱۳ برنامه میان مدت برای خلاص شدن بودجه از فروش نفت در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای آنکه بودجه کشور را از درآمدهای نفتی خلاص کنیم، به یک سلسله برنامه‌های میان مدت و بلند مدت نیاز داریم و باید به سمت هزینه‌های پایدار برویم تا درآمدهای حاصل از بودجه و سپس نفت در جامعه تقلیل یابد.

وی به اصلاح ساختار بودجه به عنوان یکی از مهمترین موضوعات بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه در سال جاری اصلاح این ساختار است که ما موظف هستیم برنامه‌ای را در شورای عالی هماهنگی سران سه قوه برای اصلاح این موضوع مطرح کنیم.

نوبخت اظهار داشت: لغو معافیت خرید نفت توسط آمریکا در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد و آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که با تحریم فروش نفت، نظام انقلاب اسلامی سقوط می‌کند، درحالی که خود ترامپ فهمید اقتدار نظام جمهوری اسلامی بسیار بالاست و اکنون به دنبال میانجیگری است تا تحریم‌ها را خنثی کند.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: ما ملتی نیستیم که کنار روسای آمریکا قرار گرفته و بعد از لبخندی چند عکس بگیریم و احساس کنیم که مشکلات ما برطرف می‌شود، بلکه کشور ما دارای پیشینه کهن تاریخی و فرهنگی است و توسط رهبری فرزانه و سپس رییس جمهوری شجاع و باتجربه اداره می‌شود.

وی گفت: تلاش ما این است با تهیه سند بودجه جدید وابستگی کشور به فروش نفت را به صفر برسانیم.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: پرداخت‌های پرسنلی ما هرگز به تعویق نخواهند افتاد و امسال نیز به منظور حمایت از کارمندان بیش از ۲۰ درصد حقوق پرسنل افزایش یافت و حتی تاکید کردیم ۴۰۰ هزار تومان ناشی از افزایش حقوق کارکنان تا قبل از اتمام خرداد ماه پرداخت شود.

نوبخت تصریح کرد: اینکه آیا ما قانون را به درستی اجرا می‌کنیم یا خیر، توسط دستگاه‌های نظارتی و دیوان محاسبات کنترل می‌شود و نمایندگان اگر احساس می‌کنند که در خصوص پرداخت حقوق نیاز به اصلاحی داریم، حتماً استقبال خواهیم کرد.

این مسئول به افزایش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق پرسنل، ۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی فرهنگیان و پنج هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در کشور اشاره کرد و گفت: چرا باید پس از این همه افزایش حقوق هنوز دلخوری وجود داشته باشد درحالی که هدف ما این است که نمایندگان مجلس خرسندی و رضایتمندی داشته باشند.

نوبخت به طرح‌های عمرانی در دست اجرا در استان پرداخت و گفت: در سفر قبلی به استان قزوین، مطالبه مردم راه آهن قزوین- رشت بود که راه اندازی شد و اکنون نیز در نظر داریم راه آهن قزوین – کرج – تهران را راه اندازی کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: هفته گذشته ۱۱۲ میلیارد تومان برای تکمیل این خط راه آهن و دو خطه شدن آن هزینه شده است و با جدیت به دنبال تکمیل و بهره برداری از این خط راه آهن هستیم.

معاون رییس جمهوری به اعتبارت استان قزوین پرداخت و گفت: سفرهای استانی تنها نمی‌تواند به رونق تولید و توسعه منجر شود و با توجه به اینکه بخشی از این اعتبارت در استان قزوین هزینه می‌شود، لازم است که مسئولان استان و دستگاه‌های نظارتی بعد از این نشست‌ها پیگیر اجرایی شدن سهم اعتباری خود باشند.

نوبخت تشریح کرد: هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان تسهیلات، ۴۵ میلیارد تومان وجوه اداری، ۹۰ میلیارد تومان یارانه تسهیلات و ۵۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای استان قزوین در نظر گرفته شده است که با پیگیری و اجرایی شدن آن ۱۸ هزار و ۳۸۴ جوان مشغول به کار خواهند شد و نیاز به پیگیری مسئولان دارد.

مسئولان استان قزوین موظفند که هر سه ماه یک بار گزارش جامعی از وضعیت اعتبارات استان دریافت کرده و پیگیر اجرایی شدن تسهیلات و اعتبارات تخصیص داده شده دولت باشند.

نوبخت با بیان اینکه هدف از برگزاری نشست‌های اقتصاد مقاومتی در استان‌ها طرح مشکلات محلی و تلاش برای حل آنها است، اظهار داشت: از نمایندگان سه قوا در استان تقاضا داریم که نکات و مطالبات لازم را به صورت مکتوب به بنده گزارش دهند تا برای پیگیری آن اقدام شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: این نشست‌ها فرصتی برای مدیران دستگاه‌های اجرایی است تا گفتمان اقتصاد مقاومتی را برای رونق تولید به عنوان یک استراتژی اصلی دنبال کنند.

وی یادآور شد: هر اختیاری که در سازمان برنامه و بودجه کشور ظرفیت توسعه برای استان را دارا باشد واگذاری می‌شود و برای حل مشکلات از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.

استاندار قزوین:

اعطای تسهیلات سرمایه ثابت موجب رونق اقتصادی و اشتغال می شود

دستورالعمل‌های لازم برای رونق تولید در بانک‌ها ابلاغ نشده است

استاندار قزوین  نیز در این جلسه گفت: تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی باید با اولویت سرمایه ثابت پرداخت شوند تا بتوان مشکلات اشتغال را رفع کرده و رونق تولید را محقق سازیم.

عبدالمحمد زاهدی افزود: پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش نوعی مسکن برای واحدهای تولیدی محسوب می‌شود و پرداخت تسهیلات ثابت به عنوان درمان اصلی و رونق تولید و اشتغالزایی می‌تواند مشکلات اقتصادی جامعه را برطرف سازد.

وی مشکل اصلی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک کاسپین را لغو معافیت مالیاتی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری عنوان کرد و گفت: این مصوبه نباید عطف به ماسبق شود چون معافیت‌های مالیاتی به عنوان مطالبه اصلی صنعتگران و تولیدکننده‌ها نیازمند اقدام جدی است.

زاهدی اضافه کرد: متأسفانه صندوق توسعه ملی هنوز سهم ۵۰ درصدی خود را برای تأمین اعتبارات تسهیلات تبصره ۱۸ حمایت از واحدهای تولیدی پرداخت نکرده است که لازم است هرچه سریع‌تر این مبلغ به منظور رونق تولید پرداخت شود.

استاندار قزوین همچنین به ابلاغ نشدن دستورالعمل‌های لازم برای رونق تولید در بانک‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش اعظمی از تسهیلات رونق تولید توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود، لازم است که دستورالعمل‌های لازم به استان‌ها ابلاغ شود چون در حال حاضر بانک‌ها اقدامات خود را بر اساس ابتکار عمل پیش می‌برند.

مسئول ارشد اجرایی استان قزوین ضمن ابراز خرسندی از پرداخت هزینه گندم کاران در سال گذشته تاکید کرد: پرداخت به موقع وجوه خرید گندم از سوی دولت به کشاورزان باید در سال جاری نیز اجرایی شود و استان قزوین با وجود خسارات ناشی از سیل در همه استان‌ها و افزایش تولید این محصول بیش از پیش به پرداخت‌های به موقع نیاز دارد.

زاهدی همچنین گفت: بر اثر سرمازدگی و سیلاب در سال جاری هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و باغ‌های استان وارد شد که جبران این خسارت‌ها مستلزم حمایت‌های ویژه از سوی دولت است.

استاندار قزوین به نقش پررنگ بخش خصوصی در تحقق تولیدات کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: استان قزوین برای راه اندازی هزار هکتار مجتمع گلخانه‌ای به بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این اعتبار در کنار حضور بخش خصوصی به رونق بیش از پیش مجتمع‌های گلخانه‌ی در استان منجر می‌شود.

معاون استاندار قزوین:

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت مقاومت می کنند

نرخ بیکاری استان ۱۱ درصد و از میانگین کشوری یک درصد پایین‌تر است

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری قزوین گفت:تنها ۶ درصد تسهیلات بانک‌های استان به سرمایه ثابت اختصاص یافته است که این سهم پایین نشان از مقاومت بانک ها در قبال پرداخت این نوع وام دارد.

منوچهر حبیبی افزود: با اینکه بیشترین سهم پرداخت تسهیلات استان به واحدهای صنعتی اختصاص دارد، اما سهم تسهیلات سرمایه ثابت برای اشتغالزایی کمتر از تسهیلات سرمایه در گردش است.

وی تاکید کرد: سال گذشته ۹ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی استان پرداخت شد که ۳۷ درصد آن در بخش صنعت، ۱۵ درصد در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش مسکن و ۳۲ درصد آن متعلق به حوزه خدمات بود.

حبیبی به جذب سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۷ پرداخت و گفت: حدود ۶۰ میلیون دلار در قالب هفت طرح سال گذشته در استان جذب شد که هم اکنون شهرک صنعتی کاسپین میزبان طرح‌های سرمایه گذاری خارجی از کشور عراق، ترکیه و فرانسه است.

این مسئول به نرخ بیکاری استان قزوین پرداخت و توضیح داد: نرخ بیکاری استان ۱۱ درصد بوده که از میانگین کشوری یک درصد پایین‌تر است و سال گذشته توانستیم با همکاری مسئولان در نشست اقتصاد مقاومتی برای ۱۷ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کنیم.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری قزوین نرخ تعدیل نیروها را رو به کاهش عنوان کرد و گفت: تمام تلاش‌ها در استان بر این است تا همواره ضمن اشتغالزایی از تعدیل کارگران در استان جلوگیری شود.

وی خرید مناسب گندم را در راستای رونق واحدهای تولیدی آرد دانست و اظهار داشت: سال گذشته ۲۴۶ هزار تن گندم در استان خریداری شد و امسال نیز پیش بینی می‌شود که بیش از ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شود.

حبیبی خاطرنشان کرد: استان قزوین با چهار هزار واحد صنعتی ۱۳ نوع محصول عمده را در کشور تولید می‌کند که یک سوم قطعات خودرو کشور در همین استان تولید می‌شود.

 

Share this post