سرپرست استانداری گیلان: داشته های تاریخی و فرهنگی گیلان به درستی معرفی شود

سرپرست استانداری گیلان: داشته های تاریخی و فرهنگی گیلان به درستی معرفی شود

سرپرست استانداری گیلان تصریح کرد: گردشگری مولفه ممتاز گیلان و عامل موثر رونق اقتصادی آن است که بهره گیری از ظرفیت های آن جز با معرفی صحیح داشته های تاریخی و فرهنگی گیلان و اهتمام جدی به حفظ و حراست از آنها میسر نیست.

به گزارش خبرنگارما، ارسلان زارع با تبریک فرارسیدن ولادت خجسته امام رضا ع  و تقدیر از مدیریت اسناد و کتابخانه ملی ، یاد مشروطه خواهان و آزاد اندیشان گیلانی را گرامی داشت و گفت :  اسناد و کتب تاریخ ایران عزیز مملو از سابقه کهن تاریخی گیلان و نقش آفرینی پر رنگ مردمان آن است.

سرپرست استانداری گیلان افزود: گیلان در دوره معاصر در عرصه های مختلف به ویژه سیاسی و اجتماعی  نقش آفرین بوده و به واسطه موقعیت ژئوپلیتیک و دروازه اروپا بودن آن اهمیت بسیاری در تاریخ مدرن ایران دارد.

وی خاطرنشان کرد: آشنایی با اندیشه های آزادی خواهی و بینش سیاسی گیلانیان موجب شد تا دسته دسته برای نجات جنبش مشروطه خواهی بعنوان اولین غریو آزاداندیشی مردم ایران، راهی پایتخت شوند.

وی ادامه داد :نهضت میرزاکوچک خان جنگلی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب مینیاتوری از جمهوری اسلامی بود ،از جمله نخستین نهضت های استقلال خواهانه است که از گیلان زمین برخاسته و امروز هم این استان به تعبیر رئیس جمهور فخر سرزمین ایران محسوب می شود.

سرپرست استانداری گیلان با اشاره به تلاش های دکتر عزت‌الله نگهبان از اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ با هدف تهیه‌ اطلس باستان‌شناسی گیلان و یافته هایی که هم اینک از مطالعات آن استاد ارجمند از سوابق تاریخی گیلان بدست آمده، گفت :دست یافته های این محقق گویای اهمیت این استان در جفرافیای فرهنگی ایران است.

زارع تصریح کرد : گیلان شخصیت های ممتاز علمی ،فرهنگی ، ادبی و دینی  بسیاری در عرصه های ملی را معرفی کرده که از نمونه های بارز آن استاد دکتر محمد معین و علمای برجسته ای همچون آیت الله بهجت و آیت الله محمدی گیلانی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: گردشگری مولفه ممتاز گیلان و عامل موثر رونق اقتصادی آن است و بهره گیری از ظرفیت های آن جز با شناساندن صحیح داشته های تاریخی گیلان و اهتمام جدی به حفظ و حراست از آنها میسر نیست.

زارع تاکید کرد: لازم است تا در مقطع کنونی به میراث تاریخی و فرهنگی گیلان با نگاهی نو و خلاقانه بنگریم و حفاظت محیط زیست را جدی تر بگیریم تا در مقوله صنعت گردشگری برای این استان ارزش افزوده بیشتری را به خود تخصیص دهد.

Share this post