کلید شهر قزوین به مهندس سیاوش طاهرخانی سپرده شد

کلید شهر قزوین به مهندس سیاوش طاهرخانی سپرده شد

 

با حضور معاون وزیر کشور:

کلید شهر قزوین به مهندس سیاوش طاهرخانی سپرده شد

گزارش ویژه: با حضور مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور. هدایت الله جمالی پور استاندار، معاونان استاندار، محمد قاسمی دادستان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاه‌های اجرایی، اعضای شورای اسلامی شهر قزوین و شهرداران ،مهندس سیاوش طاهرخانی به عنوان شصت و سومین شهردار قزوین معرفی و کلید این شهر تاریخی به وی سپرده شد.

گفتنی است مهندس طاهرخانی دارای مسوولیتهایی مانند شهردار محمود آباد. محمدیه و شال. عضو شورای شهر محمدیه. کارگروه مشورتی قزوین بعلاوه ۲۰. مسئول ستاد بازسازی منطقه الموت. نماینده فرماندار قزوین در کارگروه ساماندهی باغستان و فرماندار تاکستان فعالیت داشته است.

شورای اسلامی شهر قزوین در چهل و یکمین جلسه خود سیاوش طاهرخانی را با ۵ رأی از مجموع ۹ رأی به عنوان شصت و سومین شهردار قزوین انتخاب کرد.

تحرک و شادابی شهر نیازمند نگاه نو، خلاقانه مجموعه مدیریت شهری است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در این مراسم با بیان اینکه شفافیت عملکرد، همراهی بیشتر مردم را در مدیریت شهر به همراه دارد، تصریح کرد: برنامه ریزی برای افزایش شفافیت عملکرد و رضایتمندی مردم از فعالیتهای شهرداریها باید در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد.

مهدی جمالی نژاد افزود:  برای افزایش رضایتمندی مردم از شهرداریها، لازمست برخی روش های انجام کار و فرآیندهای اجرای امور که پیچیدگی آنها جلوی سرعت کارها را می گیرد هرچه سریعتر اصلاح شود.

وی اضافه کرد: ارتقا بهره وری مدیریت شهری، افزایش میزان رضایتمندی عمومی از مدیریت شهری، داشتن شهرهایی پویا، با نشاط، فعال و ایجاد تحرک و شادابی در شهر؛ نیازمند نگاه نو، خلاقانه و نوآورانه مجموعه مدیریت شهری است،

رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در ادامه با بیان اینکه عملکرد شهرداری بدون اعتماد مردم رضایت‌بخش نخواهد بود، اظهار کرد: اگر شهری فاقد اعتماد باشد، هیچ گاه همدلی، همراهی، سرمایه‌گذاری، مشارکت و افزایش درآمد اتفاق نمی‌افتد که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مدیران شهری باید توجه داشته باشد که مردم ولی نعمتان نظام هستند و برای انجام امور آنها؛ مشارکت و اعتماد واقعی مردم ضروری است.

جمالی نژاد افزود: اداره مطلوب و کارآمد شهر علاوه بر داشتن  نگاه نو و خلاقانه؛ نیازمند انسجام مجموعه شهرداری و همکاری مستمر آن با شورا و استانداری و سایر دست اندرکاران مدیریت شهری در استان و کشور است.

جمالی نژاد همچنین اظهار کرد: حمایت های حقوقی و قانونی از مدیریت شهری و روستایی از طریق مجلس محترم و هیات محترم وزیران و سایر دستگاهها از اولویتهای معاونت عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور است و به تازگی شاهد تصویب بخش های عمده ای از لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها و دهیاریها از سوی نمایندگان مجلس بودیم که ابلاغ این لایحه بصورت قانون قطعا قدم خوبی برای تقویت بنیه شهرداریها و دهیاریها محسوب میشود.

وی همچنین بر شایسته سالاری و چابک سازی در شهرداریها تاکید نمود و گفت: شهردار نباید دنبال بزرگ کردن مجموعه خود و افزایش هزینه‌ها برود.

وی در ادامه بر بهره گیری مدیریت شهری از توانمندی های مراکز علمی و دانشگاهی و پژوهشی با هدف تحقق شهرهای کارآفرین، فن افرین، خلاق و کارآمد تاکید نمود.

جمالی نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: در برنامه های سوم و چهارم توسعه کشور موضوع مدیریت واحد شهری لحاظ شد ولی با گذشت چندین سال این امر میسر نشده چون بدنه شهرداری‌ها آماده این کار نیستند و دستگاه‌های اجرایی هم در واگذاری وطایف خود مقاومت می‌کنند لذا ما مدیریت هماهنگ شهری را تعریف کردیم تا گام به گام در این مسیر جلو برویم.

وی اعتمادسازی و همراهی مردم در امور را رمز موفقیت و پیشبرد کارها دانست و اظهار داشت: وقتی ۲۴ استان کشور درگیر سیل شدند حضور همه مردم تسکین بخش بود و امروز هم باید بتوانیم مشارکت و اعتماد عمومی را پشتوانه خود کنیم در غیر این صورت مشکل خواهیم داشت.

رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور همچنین از قزوین به عنوان یک شهر ویژه یاد کرد و اظهار کرد: نگاه ما به شهر قزوین متفاوت است و با توجه به جایگاه تاریخی و با اصالتی که این شهر دارد می‌تواند در عرصه بین المللی و دیپلماسی عمومی و شهری هم نقش آفرین باشد.

وی از شهردار قزوین خواست با اعتماد سازی، برنامه ریزی دقیق و اصولی و شناسایی منابع جدید درآمدی و فعال کردن ظرفیت‌های شهری در مسیر توسعه گام بردارد زیرا توسعه واقعی شهر با یک جهاد پاسخگویی محقق می‌شود.

سیاوش طاهرخانی شهردار قزوین در این مراسم گفت: در مدیریت شهری با کمک مردم باید بتوانیم گام‌های مؤثری برداریم و رضایت عمومی را جلب کنیم.

وی افزود: به دنبال مدیریت واحد شهری هستیم و اعتقاد داریم با درایت و تدبیر باید برای خدمت به ولی نعمت خود همت کنیم و در این راه خستگی به خود راه نخواهیم داد.

شهردار قزوین تصریح کرد: در زمان بودجه نویسی قرار داریم و لازم است اولویت‌های شهری مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

وی اظهار داشت: بر حدود ۹۰ درصد مسائل شهری قزوین تسلط دارم و امیدوارم با کمک مجموعه همکاران پرتلاش خود و شورای اسلامی شهر در توسعه شهری موفق باشیم.

طاهرخانی بیان کرد: در بودجه نویسی به اصول جامعیت و وحدت رویه و انعطاف پذیری توجه خواهیم کرد و همه برنامه‌ها با در نظر گرفتن وضعیت درآمدی و سیاست اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

وی افزود: در حوزه درون سازمانی به دنبال نیروی کارآمد، ارتقای بهره وری و طراحی نظام تقسیم کار و مدیریت سیستمی هستیم و آن را پیاده خواهیم کرد.

شهردار قزوین یادآور شد: از نگاه سلیقه‌ای دوری خواهم کرد و بر اساس قانون کار می‌کنم و توجه به روان سازی و کاهش ترافیک، نوسازی بافت فرسوده و حفظ بافت تاریخی، اتکا به خرد جمعی را سرلوحه کار قرار خواهم داد.

نبود مدیریت واحد شهری و حاشیه نشینی از چالشهاست

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیزدر این مراسم گفت: نبود مدیریت یکپارچه شهری، حاشیه نشینی و بافت فرسوده از مهمترین چالش های شورا و شهرداری است.

حکمت الله داودی گفت: امام راحل به شورای انقلاب فرمودند برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خود شوراها شکل بگیرد و امروز شوراها از ارکان تصمیم گیری در کشور است.

وی افزود: بیست سال از شکل گیری شوراها می‌گذرد و در سال ۶۱ بودجه دولتی شهرداری‌ها قطع شد و قرار شد مستقل اداره شوند.

داودی تصریح کرد: امروز تأمین منابع پایدار شهری از چالش‌های جدی است و با توجه به نیاز شهروندان به خدمات رسانی به نظر می‌رسد اصلاح مقررات هم ضروری است زیرا قانون فعلی ناکارآمد است و نمی‌تواند جوابگوی نیازها باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین یادآور شد: امروز شهرداری‌های شهرهای کوچک در پرداخت حقوق نیروی خود مشکلات جدی دارند و تدوین لایحه مدیریت یکپارچه شهری که به مجلس داده شده اما تصویب نشده می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

داودی اضافه کرد: لایحه درآمد پایدار با ۱۵ ماده در دستور کار مجلس است که امیدواریم تصویب شود.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در مسیر کار شوراها اظهار داشت: فقدان مدیریت یکپارچه شهری، حاشیه نشینی و جمعیت پذیری شهرها، خودرو محور شدن و افزایش ترافیک و آلودگی محیط زیستی، توسعه مشاغل مزاحم و بافت فرسوده از دیگر مشکلات شهرداری‌ها ست.

داودی بیان کرد: در شهر قزوین ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم که باید انگیزه لازم را برای نوسازی آن ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: توسعه حمل و نقل عمومی از مشکلات کنونی است و دولت قادر به تأمین اتوبوس نشده است اما در قزوین با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تعداد ۸۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده و سازمان اتوبوسرانی قزوین در کشور

شاخص است.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین تصریح کرد: بوروکراسی اداری از دیگر مسائل دست و پا گیر است که امیدواریم لایحه مدیریت یکپارچه شهری مصوب شود تا کارها شتاب گیرد.

داودی در ادامه گفت: اجرای کمربندی شرق و ۱۵ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری، تکمیل پارک بزرگ بانوان و راه اندازی دو سافاری پارک از مجموعه ۵ سافاری در اولویت کارهای شورا و شهرداری قرار دارد.

وی از از تلاش محمد درافشانی در مدت سرپرستی شهردار و مدیریت منطقی در این ایام تلاش کرد و انتخاب سیاوش طاهرخانی از مدیران تجربه را به عنوان شهردار جدید گامی در مسیر توسعه شهری دانست.

ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سرمایه گذاری های حوزه شهری

استاندار قزوین نیز در مراسم معارفه شهردار جدید قزوین برلزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه شهری تاکید کرد .

هدایت الله جمالی پور روز افزود: درآمدزایی پایدار موجب خلق ثروت در شهرداری ها و توسعه شهری می شود.

وی احیای بافت های فرسوده را یادآور و هدف از اجرای طرح تفصیلی شهر قزوین را بازنگری و ایجاد مشاغل جدید و تامین مسکن برای جوانان دانست و گفت: باید با استفاده از امکانات و ظرفیت ها موجود شهری ، خدمات مناسب به مردم، در دستور کار قرار گیرد.

به گفته جمالی پور تقویت بخش خصوصی و سپردن امور به مردم می تواند فرصت بی بدیلی باشد که زمینه را برای درآمدهای پایدار فراهم می کند.

استاندار قزوین گفت که برای حفظ باغستانهای این شهر اقدامات مناسبی صورت گرفته است که با اجرای طرح ها مصوب درآمدزایی پایداری ایجاد خواهد شد.

وی به شرایط اقتصادی کشور بدلیل تحریم های دشمنان اشاره کرد و افزود: این شرایط سخت فرصتی است تا مدیران با تدبیر بتوانند موقعیت های مناسبی را برای اقتصاد کشور رقم بزنند.

جمالی پور، یادآورشد: باید با استفاده از فرصت تحریم دشمنان به درآمدزایی پایدار دست یافت تا زمینه مشارکت مردم در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی، سیاسی و … فراهم شود.

استاندار قزوین با تاکید بر اینکه در سالهای گذشته کشور با صادرات نفت اداره می شده است، گفت: شهرداری ها باید با استفاده از پتانسیل های کشور درآمدزایی از ظرفیت های غیرنفتی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها بدون کمک دولت با چالش مواجه می شوند، افزود: باید با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه شهری و درآمدزایی پایدار تلاش کرد.

 در این مراسم ضمن تقدیر از خدمات محمد درافشانی سرپرست شهرداری قزوین، سیاوش طاهرخانی به عنوان شصت و سومین شهردار قزوین معرفی شد.

Share this post