اجرای طرح تحول اجتماعی در مناطق کم برخوردار استان قزوین

بیدخام

اجرای طرح تحول اجتماعی در مناطق کم برخوردار استان قزوین

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین خبر داد :

اجرای طرح تحول اجتماعی در مناطق کم برخوردار استان

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری از اجرای طرح تحول اجتماعی در مناطق کمتر توسعه یافته استان خبر داد و گفت: تقویت زیر ساخت های اجتماعی و فرهنگی در مناطق حاشیه نشین قزوین ضروری است.

مریم بیدخام در جلسه بررسی ابعاد مختلف نواحی حاشیه نشین استان که در استانداری قزوین برگزار شد ، افزود: قزوین یکی از استان‌های مهاجر پذیر کشور است که با وجود جاذبه های متعددی از جمله وجود اراضی حاصلخیز کشاورزی ، شهرک های صنعتی  و برخورداری از زیرساخت های مناسب برای انجام فعالیت های اقتصادی و قرارگیری قزوین در چهار راه مواصلاتی کشور بعنوان دیگر عوامل تاثیرگذار برای مهاجرپذیر بودن استان موثر است.

 بیدخام مهمترین ویژگی های مهاجران به استان قزوین را فقدان تخصص و مهارت لازم برای جذب در مشاغل رسمی استان و کمبود منابع لازم برای سکونت در شهرهای اصلی دانست و افزود: از همین روی عمده مهاجران این استان به سمت نواحی پیرامونی شهرها حرکت کرده و اقدامات آنها برای مسکن سازی در اراضی حاشیه ای شهرها منجر به شکل گیری سکونتگاه‌های غیر رسمی شده است.

 به گفته این مسوول  فقدان خدمات شهری، مسکن بی دوام و فعالیت در بخش های غیر رسمی اقتصاد از مهمترین ویژگی سکونتگاه‌های غیر رسمی است که طی سال‌های اخیر گستره ی کالبدی و میزان جمعیت آنها از رشد فزاینده ای برخوردار شده است.

بیدخام با بیان اینکه تغییرات تدریجی ساختار اجتماعی استان به دلیل مهاجرت‌های بی رویه و رکوداقتصادی ناشی از کرونا  ملموس است خواستار توجه ویژه دستگاه‌های اجرائی برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی و بهبود وضعیت سکونتگاه‌های غیر رسمی موجود  شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته سازمان اجتماعی کشور برخی از محلات  استان قزوین را به عنوان مناطق کم برخوردار پذیرفته است ، تصریح کرد: رفع مشکلات این مناطق مستلزم همکاری همه جانبه ،امامان محله مستقر در پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی واقع در این محلات ، پایگاه‌های بسیج ، خانه های هلال ،اورژانس اجتماعی ، مراکز نیکوکاری کمیته امداد و پایگاه‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی در کنار خیرین و تشکل‌های مردم نهاد است.

 بیدخام با اشاره به اجرای طرح تحول اجتماعی در مناطق کم برخوردار استان قزوین گفت : برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی این طرح به صورت محله محور و با توجه به زیرساخت‌های موجود در محلات و مشارکت دستگاه‌های متولی در کنار تشکل‌های مردم نهاد اجرایی می شود.

دبیر کارگروه  تخصصی فرهنگی اجتماعی استان بر مقوله امنیت در نواحی حاشیه نشین تاکید کرد و افزود: تشکیل گروه‌های صلح و سازش محلات برای کاهش معضلات اجتماعی در نواحی حاشیه نشین ضروری است.

Share this post