ارائه 189 خدمت در بخش‌های مختلف به جامعه هدف بهزیستی

ارائه 189 خدمت در بخش‌های مختلف به جامعه هدف بهزیستی

هفته گرامیداشت  بهزیستی 22 لغایت 28 تیرماه  با عنوان”به زیستن در گام دوم ، شفافیت ، توانمندسازی ، ارتقاء سلامت اجتماعی ” با افتتاح 100 طرح و پروژه برگزار در استان زنجان برگزار گردید .

تقدیر استاندار زنجان ازکارمندان  وکارکنان بهزیستی استان زنجان

در آغاز این هفته ابتدا استاندار زنجان با حضور در اداره کل بهزیستی استان ضمن بازدید از بخش های مختلف این اداره کل در نشستی صمیمی با معاونان وکارمندان بهزیستی از تلاش های آنها تقدیر وتشکر کرد.

دکتر حقیقی گفت: فعالیت در بهزیستی که یک کاراجرایی همراه با خدمات صادقانه به جامعه هدف بهزیستی است بسیار ارزشمند بوده چراکه در این شرایطی که استکبار جهانی ایجاد کرده کارکردن در بهزیستی سخت تر است و ما قدر کارکنان بهزیستی را می دانیم .

وی افزود:بهزیستی این استان در ارائه خدمات به  سالمندان ، زنان سرپرست خانوار ،اعتیاد ، کودکان بد سرپرست و بی سرپرست در سطح کشور نمونه و پیشرو است .

مقام عالی دولت در استان زنجان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم بهزیستی توانمندسازی سالمندان است خاطر نشان کرد : نسبت به تکمیل پروژه پردیس سالمندان بهزیستی که پیشرفت 90درصدی دارد  اهتمام لازم صورت خواهد گرفت .

استاندار زنجان با اشاره به سختی کار بهزیستی خاطر نشان کرد :کارکردن با جامعه هدف بهزیستی سخت است و بهزیستی در بسیاری از مقوله ها چون اعتیاد ،زنان سرپرست خانوار و سالمندان فراتر از وظایف خود عمل می کند

50 واحد مسکونی مددجویی در رنجان افتتاح می‌شود

همچنین در این هفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران با تشریح سابقه و نحوه آغاز فعالیت این سازمان پرداخت و اظهار کرد:

از بیست و دوم تا بیست و هشتم تیرماه به عنوان هفته بهزیستی نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه « به زیستن در گام دوم، شفافیت، توانمندسازی، ارتقای سلامتی اجتماعی» شعار امسال هفته بهزیستی است، افزود: امسال نیز برنامه‌های متعددی همزمان با این هفته اجرایی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به افتتاح 100 پروژه در هفته بهزیستی اضافه کرد: از پروژه‌های افتتاحی در این ایام 50 واحد مسکونی مددجویی است.

محمدی‌قیداری با بیان اینکه افتتاح 36 طرح خوداشتغالی، چهار مهد کودک، یک مرکز مشاوره و دو کلینیک مددکاری نیز از دیگر طرح‌های افتتاحی بهزیستی در این ایام است، گفت: همچنین در این ایام سامانه تصمیم در شهرستان‌های ابهر، خرم‌دره و خدابنده افتتاح می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: افتتاح بازارچه دائمی فروش محصولات معلولین، تجلیل از خیرین همکار با بهزیستی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، رونمایی از طرح سنجش افکار عمومی و رضایت‌مندی عموم و سند کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی طی هفته بهزیستی است.

محمدی افزود : 19 طرح خود اشتغالی  با اعتباری بالغ بر 7 میلیارد و 300 میلیون ریال  در شهرستان زنجان، 5 طرح در شهرستان خدابنده و 2 طرح نیز در شهرستانهای ابهر ، خرمدره ، خدابنده ، طارم ، ایجرود ، سلطانیه و ماهنشان افتتاح می گردد .

وی تصریح کردد : تسهیلات پرداخت شده به طرحهای خود اشتغالی از مانده اعتبار سال 97 ( بند ج تبصره 16 قانون بودجه سال 97 ) می باشد که سقف پرداخت تسهیلات برای هرکدام از معلولین و مددجویان 200 میلیون ریال است  که این تسهیلات به صورت قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد و بازپرداخت 5 سال می باشد .

مدیرکل بهزیستی استان زنجان یادآور شد: در سال 97 به 584 نفر از جامعه هدف  فرصت شغلی ایجاد شد که از این تعداد 386 نفر از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بوده و 198 نفر نیز از طریق سایر منابع از جمله تسهیلات قرض الحسنه بلاعوض ، گروههای همیار مراکز غیردولتی ، cbr بوده است .

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تسهیلات قرض الحسنه سال 98 در حال حاضر به بانکهای عامل ابلاغ نگردیده است و و سقف پرداخت تسهیلات در سال 98 با توجه به افزایش تورم به 50 میلیون تومان افزایش یابد و همچنین پیش بینی می شود 6000 نفر از این طریق بتوانند به باز توانی برسند .

وی با اشاره به نقش آموزش در ارتقا دانش وبهبود کسب و کار جامعه هدف بهزیستی خاطر نشان کرد : طبق تفاهم نامه با فنی و حرفه ای و آموزش مهارتهای حرفه ای رایگان ، شناسایی معلولان و مددجویان جویای شغل انجام می پذیرد .

محمدی در ادامه با تاکید  به نقش برجسته بهزیستی در کاهش طلاق و پیشگیری از آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد : سامانه تصمیم (کاهش طلاق) در سه شهرستان ابهر، خرمدره و خدابنده افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد : تامین مسکن و اشتغال از نیازمندی های اساسی این قشر است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس ستاد برگزاری هفته بهزیستی در زنجان افزود :  همایش خیر جمعی و تجلیل از خیرین و دیدار با شرکای اجتماعی و معلولین نخبه، از مهمترین برنامه های این هفته در راستای تقویت خیر جمعی در جامعه است و در حال حاضر ۱۰۰موسسه خیریه تحت نظارت بهزیستی بوده و خیرین با بهزیستی همکاری نزدیک دارند.

وی بیان کرد: افتتاح ساختمان میزخدمت، افتتاح بازارچه دائمی فروش محصولات معلولین،   از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این هفته می باشد.

محمدی رونمائی از طرح سنجش افکار عمومی و رضایت مندی عموم و سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را از دیگر برنامه های هفته بهزیستی برشمرد.

ارائه  189 خدمت به جامعه هدف در بخش‌های مختلف

این مسوول ارشد بهزیستی استان زنجان با اشاره به گستردگی فعالیت‌های بهزیستی با توجه به ازدیاد جامعه هدف این نهاد بیان کرد: بهزیستی 189 خدمت به جامعه هدف خود در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد.

وی گفت: از جمله خدمات بهزیستی در حمایت از جامعه هدف این سازمان حمایت از زنان و کودکان بی‌سرپرست، ارائه خدمات به معلولان در بخش‌های مختلف، ارائه خدمات به بیماران ذهنی و ارائه خدمات در قالب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است.

پیشگیری از مهم‌ترین اهداف بهزیستی است

محمدی با تاکید بر اینکه پیشگیری از مهم‌ترین اهداف بهزیستی است افزود: در همین راستا غربال‌گری در مورد اختلالات مختلف از جمله تنبلی چشم  در بین کودکان انجام می‌شود.

وی با با اشاره بر وجود برنامه برای کاهش مشکلات ناشی از اعتیاد تصریح کرد: تشویق برای حضور داوطلبانه در کمپ‌های ترک اعتیاد، انتقال اجباری معتادان متجاهر به مراکز ترک اعتیاد طبق ماده ۱۶، فراهم کردن پناهگاه در راستای حضور معتادان و صرف یک وعده غذای گرم و دریافت مشاوره مددکاری از جمله برنامه‌های بهزیستی در این حوزه است.

محمدی با تاکید بر اینکه کودک کاری به مفهوم نداشتن والدین و مکانی برای زندگی در زنجان وجود ندارد، گفت: موضوع کودکان کار به یکی از موسسات طرف قرارداد واگذار شده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان آب‌فروشی و اقداماتی از این دست، کارهایی است که کودکان موسوم به کودکان کار در زنجان انجام می‌دهند، افزود: اقداماتی از جمله ساختن فیلم در حوزه کودکان، اگر درست و طبق مستندات انجام نشود، ظلم در حق مردم شهر زنجان محسوب می‌شود.

*لزوم توانمندسازی کودکان کار

وی توانمندسازی کودکان و خانواده‌های آن‌ها را از اهداف بهزیستی اعلام و تاکید کرد: پیگیری امور کودکان کار با در دست تهیه بودن قوانین جدید در راستای بهبود، در دستور کار مسؤولان مربوطه است.

محمدی با اشاره به گسترده بودن وظایف بهزیستی در مواجه با جامعه هدف گفت: بهزیستی 148 وظیفه شاخص در دست اجرا دارد.

Share this post