استان  زنجان در تهیه طرح هادی بالاتر از میانگین کشوری است

استان  زنجان در تهیه طرح هادی بالاتر از میانگین کشوری است

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه میانگین کشوری تهیه طرح هادی ۹۷ درصد اعلام شده است،  خوشبختانه استان زنجان در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد و این در حالی است که بنیاد مسکن تعهدی برای تهیه طرح هادی برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار ندارد.

رضا خواجه ای که به مناسبت روز ملی روستا در جمع خبرنگاران  سخن  می گفت بااشاره به اینکه این که در ۴۱۳ روستا معادل ۵۸ درصد اجرای طرح هادی روستایی انجام شده است، تصریح کرد: زنجان در این بخش نیز حدود ۱۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است و۶۸ روستا در سال ۹۹ با ابلاغ اعتبار ۱۲ میلیارد تومان و تخصیص بیش از ۶ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و از منابع استانی نیز در ۳۰ روستا اجرای طرح شد. امسال هم از محل منابع ملی در ۴۸ روستا اجرای طرح هادی خواهیم داشت. در مجموع طرح هادی ۱۹۱ پروژه در طول یک سال انجام شد که غالباً پروژه‌های نیمه‌تمام بود.

وی اظهار داشت: بر این اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان برای ۶۰ روستای پایین تر از ۲۰ خانوار شامل ۲۰۰ خانوار نیز مطالعه طرح هادی را انجام داده که این اقدام مهم به شمار می رود و در مجموع ۲۵۰ روستای استان نیز نیازمند بازنگری طرح هادی است که طبق برنامه ریزی ها و متناسب با اعتبارات تخصیصی این روند سرعت بیشتری خواهد یافت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه اعتبار مصوب پیش بینی امسال از منابع ملی برای تهیه طرح هادی و بازنگری آن ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است، گفت: این میزان اعتبار برای ۲۹ روستای استان در نظر گرفته شده که جهت بازنگری طرح هادی هزینه خواهد شد و از محل منابع استانی نیز یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون برای ۲۰ روستا است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح هادی روستایی استان ۵۸ درصد است که این کار در مجموع از ۷۱۰ روستا برای ۴۱۳ انجام گرفته که خوشبختانه به این لحاظ حدود ۱۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

خواجه ای با بیان اینکه این استان طی سال گذشته طرح هادی را برای ۶۸ روستا اجرا کرده است، گفت: در این سال ۱۲ میلیارد تومان اعتبار ملی ابلاغ شده بود که حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن  تخصیص یافت و طبق برنامه ۶۸ روستا مدنظر بود که اجرای طرح هادی برای ۴۷ ا روستا انجام شد.

به گفته خواجه ای یش از ۵۰ درصد فعالیت های این بنیاد به حوزه عمرانی اختصاص دارد و در واقع  فعالیتهای خود را به عمران و آبادانی روستاها معطوف کرده است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر استان ۹۰۴ روستا دارد که از این تعداد  ۷۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار را شامل می شود، اضافه کرد: با اقدامات لازم در این بخش مطالعه طرح هادی ۷۰۹ روستای استان تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: از محل منابع ملی نیز ۵۳ روستا در نظر گرفته شده بود که با تخصیص اعتبار این کار برای ۳۰ روستا انجام گرفت و در سال جاری نیز اجرای طرح هادی ۶۲ روستا با اعتبار ۲۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل منابع ملی برای ۴۸ روستا با اعتبار تخصیصی ۱۰۰ درصد در حال انجام است.

هدف‌گذاری برای مقاوم‌سازی ۵۰۰۰ واحد روستایی در زنجان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: امسال مقاوم‌سازی ۵۰۰۰ واحد مسکونی روستایی در دستور کار قرار دارد.

خواجه‌ای اظهار کرد: مجموعه بنیاد مسکن نهادی است که از امام خمینی (ره) به یادگار مانده و خدمات‌رسانی به افراد محروم و غالباً روستاییان را در دستور کار قرار داده است و بیش از ۵۰ درصد فعالیت‌ها به عمران روستایی مربوط می‌شود.

خواجه‌ای یادآور شد: از محل قیر رایگان نیز بهسازی ۱۰۸ روستا با اعتبار ۳۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت. در بخش صدور اسناد مالکیت روستایی نیز نزدیک به ۵۰۰ واحد در سال گذشته سنددار شد که حدود ۲۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. امسال نیز ۱۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم که تلاش می‌کنیم تا پایان سال به ۲۵۰ درصد برسد. گفتنی است در روستاهای استان ۶۹ هزار و ۲۷۵ فقره سند صادر شده که ۱۳ درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

وی به تهیه طرح و بهسازی روستاهای هدف گردشگری برای ۱۰ روستا اشاره کرد و گفت: طرح بهسازی روستاهای هدف گردشگری برای چهار روستا انجام و برای چهار روستای دیگر نیز در دست تهیه است. همچنین ۷ روستای دارای بافت باارزش در استان داریم که سه مورد آن مصوب و اجرای آن در حال انجام است.

این مسئول با اشاره به اینکه در زمینه مطالعات طرح منظومه روستایی، تنها استان در کشور هستیم که در ۱۸ بخش کار انجام شده است، عنوان کرد: امسال برنامه‌ریزی کردیم که برابر نیاز شهرستان، این طرح عملیاتی شود. علاوه بر این در تهیه و بازنگری طرح‌های هادی روستایی همه نیازهای ۱۰ سال آینده روستا پیش‌بینی می‌شود.

خواجه‌ای در رابطه با بخش بازسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی، اظهار کرد: ۹۲ هزار و ۶۰۰ واحد روستایی داریم که بیش از ۵۱ هزار واحد مقاوم‌سازی انجام شده است. امسال مقاوم‌سازی ۵۰۰۰ واحد در دستور کار قرار دارد و تا امروز نزدیک ۳۰۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند. از سال گذشته نیز مبلغ تسهیلات دو برابر افزایش یافته که دوره بازپرداخت ۲۰ ساله است. همچنین زنجان رتبه برتر زنجان در اجرای طرح مقاوم‌سازی را از آن خود کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: ۱۵۳ روستا با ۱۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی روی خط گسل زلزله قرار گرفته که در این راستا حدود ۴۰ درصد واحدها مقاوم‌سازی شده است. در ۲۷۵ روستا نیز بحث مسیل داریم که ۴۲ هزار و ۵۰۰ واحد نیز در این محل‌ها مستقر شده و ۱۹ هزار واحد معادل ۵۰ درصد آن تاکنون مقاوم‌سازی شده است و همه دستگاه‌های اجرایی باید پای کار باشند تا این مهم در استان اتفاق بیفتد.

 

Share this post