استفاده بیش از حد و نادرست  از منابع به ضرر همگان است

استفاده بیش از حد و نادرست  از منابع به ضرر همگان است

استاندار زنجان با اشاره به اینکه استفاده بیش از حد و نادرست  از منابع به ضرر همگان است  افزود: میان توسعه و محیط‌زیست باید تعامل ایجاد کرد تا در آینده مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

محسن افشارچی در نخستین جلسه شورای حفاظت از محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه نگاه ما به مقوله محیط‌زیست باید به گونه‌ای باشد که محیط‌زیست مسئله همه ما است، اظهار کرد: استفاده بیش از حد و نادرست منابع به ضرر خودمان تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی محیط‌زیست با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شود و در آن برهه تنظیم‌گری به میان می‌آید تا تعادل ایجاد کند، افزود: در تنظیم‌گری محیط‌زیست باید دنبال یک روال یکسان و یکنواخت باشیم، یعنی در جایی که نیاز است باید ریسک کنیم، ولی باید حواس‌مان به روال باشد.

استاندار زنجان گفت: تلاش استان برای استوار بودن انرژی‌های تجدیدپذیر قابل تحسین است و وقتی صحبت از توسعه که از ملزومات هر جامعه‌ای است، به میان می‌آید، نباید فراموش کنیم که این توسعه باید با مقوله محیط‌زیست در یک توازن قرار داشته باشد، چون استفاده نادرست از منابع موجب ضرر خودمان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله در حوزه تعادل‌بخشی بین توسعه و محیط‌زیست، مسئله تنظیم‌گری است، افزود: برای اینکه بتوان همواره تعادل‌بخشی را در مسیر توسعه میان محیط‌زیست و کارهای‌مان داشت، باید تنظیم‌گیری داشته باشیم، در واقع اگر در مسیر توسعه قرار است ریسک‌هایی را انجام دهیم، فراموش نکنیم که این ریسک‌ها باید در کنار توجه به روال یکسان انجام شود.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه در حوزه حفاظت از محیط زیست، آموزش ها باید  از دوران کودکی آغاز شود، تصریح کرد: اهمیت آموزش های حفاظت از محیط زیست  و  لزوم آموزش ها در این خصوص و جلوگیری از تخریب آن به ویژه از دوران کودکی و نوجوانی می تواند بسیار راهگشا باشد..

به گفته وی، با توجه به تاکید سخنان رهبری نباید خود را وابسته به مطالبی که در کتاب ها نوشته شده بکنیم و باید آموزش های متناسب با شرایط و اقتضای زمانه، به کودکان در مدارس ارائه شود.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با اشاره به اینکه راه حل‌های قدیمی در حل مشکلات جدید کاربرد ندارد، افزود: بدون شک اگر برای حل مشکلات با روش‌های نوین اقدام کنیم، این امر کار منجر به مصرف کم انرژی در این راه خواهد شد، لذا امیدواریم در این زمینه نیز جزو استان‌های پیشرو در کشور باشیم.

وی با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما، موضوع مصرف انرژی بیش از پیش حائز اهمیت است که طبق آمار در زنجان ۵۳ درصد مصرف برق در بخش صنعتی، ۱۸ درصد در مصرف کشاورزی و مابقی مربوط به مصرف خانگی است.

استاندار زنجان گفت: حدود ۵۷ هزار مگاوات تولید انرژی برق در کشور داریم و ۱۹ هزار مگاوات کمبود داشتیم که بعد از استقرار دولت سیزدهم ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات به شبکه وارد شده و حدود ۱۴ هزار مگاوات کمبود انرژی در پیک مصرف خواهیم داشت.

Share this post