انجام روزانه ۱۵هزار تست تشخیصی

انجام روزانه ۱۵هزار تست تشخیصی

بهترین روش تشخیص ابتلا به کرونا/ انجام روزانه ۱۵هزار تست تشخیصی

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: سازمان بهداشت جهانی به این باور رسیده‌ که بهترین راه تشخیص بیماری کرونا تست‌های مولکولی است.

به گزارش آوای میهن نیوز ، دکترعلیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری با بیان اینکه تست‌های تشخیص کرونا به دسته مولکولی و تست‌های سرولوژی تقسیم‌بندی می‌شود گفت: تست‌های آنتی بادی آثار وجود ویروس در بردن را بررسی می‌کند، سازمان بهداشت جهانی به این باور رسیده‌ که بهترین راه تشخیص بیماری کرونا تست‌های مولکولی است که در کشور ما هم از همان روزهای اول این تست با ارزش اجرا و جاری شد و حالا ۱۲۰ آزمایشگاه با ظرفیت انجام ۱۵ هزار تست روزانه را در سراسر کشور دارند.

وی عنوان کرد: انجام تست در بیمارستان باعث می‌شود که میزان مرگ و میر ما کاهش پیدا کند، این برنامه‌ریزی باعث شد تا افراد علامت دار و بدون علامت را شناسایی کنیم و زنجیره انتقال را کمرنگ کنیم. سیستم ارجاع کشور به صورت شبکه ملی ابزار تشخیصی در اختیار دارد و می‌توانیم مطالعات را در کشور انجام دهیم که شهرهای کشور چقدر آلودگی داشتند تست‌های آنتی بادی ارزش ندارند. قطعی‌ترین راه تشخیص تست مولکولی است.

بیگلری افزود: تست‌های سرولوژی در کشور در ۵ الی ۶ مطالعه از جمله استان گیلان و قم بررسی شدند و به احتمال زیاد نتایج آنها طی چند هفته آینده منتشر می‌شود، وزارت بهداشت در غالب سیستم ارجاع مطالعات را انجام می‌دهد و افراد علامت داری که برای تست مولکولی مراجعه می‌کنند تست سرولوژی گرفته می‌شود باعث می‌شود که اطلاعات به دست بیاوریم که چند درصد از افراد جامعه با ویروس ارتباط داشته‌اند و این تست برای مطالعات همه‌گیر شناسی به کار می‌رود.

*وضعیت ساخت واکسن در دنیا

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تولید واکسن گفت: امروز کشورهای زیادی در حال مطالعه برای تولید واکسن هستند و صد گروه درحال تحقیقات هستند باید ابتدا به این سوال پاسخ داد که می‌توان برای این ویروس واکسن ساخت یا خیر و اینکه آیا بدن در مقابل این ویروس مقاومت پیدا می‌کند یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ باید برای ساخت واکسن تلاش کرد، اگر یک گروهی در گوشه‌ای از دنیا این واکسن را ساخت یک کارخانه نمی‌تواند برای ۷ میلیارد نفر واکسن بسازد لذا ما هم باید در این راستا تحقیقاتی انجام دهیم، همانظور که ما در روش‌های تشخیصی از سایر کشورها عقب نبودیم و دانش فنی ما کمتر از بقیه کشورها نیست. اگر ما به واکسن نرسیم و بخواهیم تکنولوژی را انتقال دهیم یا مهندسی معکوس کنیم منطق حکم می‌کند که تحقیقات انجام دهیم و دانش پایه را داشته باشیم.

*پلاسما درمانی با جدیت دنبال می‌شود

بیگلری افزود: از افرادی که بیماری را گرفتند و بهبود پیدا کرده‌اند باید پلاسما دریافت کرد به دلیل اینکه شاید در خون آنها عواملی وجود داشته باشد که بتواند باعث بهبودی دیگران شود این کار توسط سازمان انتقال خون به جدیت و با مبنای علمی و منطقی خوبی در حال انجام است.

*کیت سرولوژی فقط برای مطالعات اپیدمیولوژی مورد تایید قرار گرفت

به گفته بیگلری از دی ماه ظرفیت آزمایشگاه‌های کشور افزایش یافت و برای شبکه ملی کشور اقدامات خوبی صورت گرفت، در کنار این اقدامات به شرکت‌های داخلی فراخوان داده شد که برای ساخت کیت اقدام کنند و پس از آن، ۵۳ شرکت اقدام کردند. سه شرکت در زمینه تولید کیت مولوکولی تایید شدند و یک شرکت کیت سرولوژی بررسی شد که مورد تایید قرار نگرفت. کیت سرولوژی فقط برای مطالعات اپیدمیولوژی مورد تایید قرار گرفت و کاربرد شخصی ندارد که برای آن به آزمایشگاه مراجعه کنیم.

*مجوز آزمایشگاه‌های خصوصی برای فعالیت سه ماهه است

وی درباره انجام تست‌های تشخیص کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی اظهار داشت: به عنوان کسی که سالها در این سیستم کار کردم در اوایل شیوع بیماری نمی‌دانستم که چه اتفاقی خواهد افتاد، لذا به عنوان سوپاپ اطمینان به آزمایشگاه خصوصی اجازه فعالیت دادیم ولی توان شبکه ملی و مراکز دولتی به اندازه کافی بود نیاز کشور رفع شد. در صورت نیاز می‌توانیم رقم ۱۵هزار تست را دو برابر افزایش دهیم. مجوز بخش خصوصی برای فعالیت سه ماهه است ولی مسلما باعث می‌شود که تقاضای القایی ایجاد شود و مردم متقاضی تست‌هایی باشند که یک ساعت بیشتر ارزش ندارد. انجام این تست‌ها توجیه علمی ندارد. بازنگری ایجاد محدودیت برای فعالیت این مراکز در درستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: انیستیتو پاستور ایران مجوزی برای فعالیت آزمایشگاه خصوصی ارائه نکرده است و این آزمایشگاه‌ها از آزمایشگاه مرجع سلامت مجوز می‌گیرند.

* تست تشخیصی کرونا نداده‌ام

بیگلری گفت: من تاکنون تست تشخیصی کرونا نداده‌ام و معتقدم وقتی علامت ندارید نیازی به انجام تست نیست و فقط نکات بهداشتی را رعایت می‌کنم از نظر منطقی پشتوانه علمی پشت انجام اینگونه تست‌ها نیست.

*برنامه وزارت بهداشت برای افزایش ظرفیت تست‌های تشخیصی

وی درپاسخ به پرسشی درباره برنامه وزارت بهداشت برای افزایش ظرفیت تست‌های تشخیصی در کشور افزود: در راه‌اندازی تست‌ها و حل مشکلات و در شبکه‌سازی در عرض کمتر از سه هفته توانستیم کشور را برای انجام تست‌ها توانمند کنیم و میزان تست‌ها می‌تواند در عرض مدت کوتاهی این رقم به سی الی چهل هزار تست برسد، در استان زنجان طرح افزایش تست‌ها به صورت پایلوت انجام شد و در مدت کوتاهی از ۱۰۰ تست به ۳۰۰ تست رسیدیم.

وی ادامه داد: تصمیم کشور این نیست که همه افراد را تست کنیم بلکه افرادی که به سامانه بهداشتی مراجعه کرده و علامت دارند را بررسی می‌کنیم و خانواده آنها هم بررسی می‌شوند این موضوع باعث کند شدن زنجیره انتقال می‌شود، آلمان و سایر کشورها هم به دنبال این موضوع هستند که زنجیره انتقال را کند کنند، سیستم ارجاع ما هرچه بیشتر بیماریابی کند با افزایش سه برابری می‌توانیم نیاز کشور را رفع کنیم. اگر به ۱۲ هفته گذشته برگردیم با توجه به ظرفیت کشور تصمیم گیری کردیم و دنیا دید که در اوج سختی‌ها و تحریم‌ها تصمیمات درستی گرفتیم.

بیگلری افزود: تست زیادی روی کودکان انجام نشده است و ظرف شش هفته آینده میزان تست‌های کودکان افزایش خواهد یافت و آمار آن اعلام خواهد شد.

گفت: دلیل تناقض در پاسخ تست‌های اول و دوم این است که نمونه گیری صحیح انجام نشده است و در اوایل بیماری ممکن است تشخیص درست نباشد، در انتهای بیماری نیز ممکن است ویروس مرده باشد و ژنوم موجود ویروس، به عنوان مورد مثبت ابتلا تشخیص داده شود.

*قوی‌ترین شبکه تحقیقاتی منطقه هستیم

بیگلری افزود: انستسو پاستور امسال یکصدمین سال خود را پشت سر میگذارد و طبیعتا انستیتو پاستور ایران بدون توجه به اینکه چقدر سهم دریافت می‌کند به رسالت خود عمل کرده است، بحران کرونا اهمیت این گنجینه با ارزش را برای سیاستگذران مشخص کرد، چون هر ایرانی یک واکسن از انستیتوپاستور دریافت کرده است، انستیتوپاستور مورد توجه قرار نگرفته و گاهی در تنگنای مالی بوده است، با درخشش در مقابله با کرونا یک بار دیگر ثابت کرد که گنجینه پربهایی است. تا کنون پشتیبانی خوبی از وزارت بهداشت دریافت کردیم با توجه به اینکه قوی‌ترین شبکه تحقیقاتی منطقه هستیم نیاز است توجه مالی لازم به انستیتو پاستور ایران شود به دلیل اینکه مسلما حمایت بیشتر نتایج بهتری خواهد داشت.

*جواب دهی تست‌های رپید به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد

وی در پاسخ به سوالی درباره کیت‌های رپید تشخیص کرونا اظهار کرد: چند کشور اروپایی برنامه خود را روی تست‌های رپید گذاشتند. این تست‌ها در ۵ دقیقه پاسخ می‌دهند، اما آنها بر اساس آنتی بادی هستند و قدرت جواب دهی این تست‌های رپید به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد و نتیجه بسیار گیج کننده است. انگلستان روی این کیت‌ها سرمایه گذاری کرد و دیدند که نتیجه گنگ است، اما هزینه زیادی صرف آن کردند. جمهوری چک هم کیت‌های رپید چینی را خرید. هیچ تست رپید کرونا در دنیا معیار تشخیصی مناسبی نیست.

بیگلری افزود: از ابتدا در ایران تست سختی را انتخاب کردیم و همه فکر کردند که در شرایط تحریم نمی‌توانیم این تست پردردسر را انجام بدهیم.

*صادرات کیت‌های سرولوژی به آلمان

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: کیت‌های سرولوژی برای تشخیص تایید نشده‌اند و فقط برای مطالعات سرواپیدمیولوژی تایید شده است. این کیت‌ها را آلمان برای تشخیص کرونا از ایران دریافت نکرده و فقط برای این مصرف می‌شود که بدانند چند درصد از جامعه با این ویروس مواجه شده‌اند. صادرات این کیت‌ها به آلمان برای کشور ما افتخار است. در داخل کشور هم این کیت‌ها برای تشخیص مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

منبع: فارس

Share this post