ایران جزو کشورهای پیشرو در حوزه ریشه کنی بی سوادی است

فرحناز فتحی

ایران جزو کشورهای پیشرو در حوزه ریشه کنی بی سوادی است

ایران جزو کشورهای پیشرو در حوزه ریشه کنی بی سوادی است

استان زنجان در حوزه سواد آموزی گام‌های موثری برداشته است

گزارش اجتماعی: سازمان نهضت سوادآموزی ، هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ با دستور حضرت امام خمینی (ره) و با هدف با سواد کردن خیل عظیم بیسوادان  کشور تشکیل شد و این سازمان از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۳ زیر نظر شورای نهضت سوادآموزی فعالیت می‌کرد.سوادآموزی را می توان در گام اول توانایی خواندن و نوشتن برشمرد و در گام فراتر، جهشی عظیم برای فعالیت گسترده تر افراد در اجتماع دانست.

اگر به تاریخ نظری داشته باشیم، میزان باسوادی افراد همواره در مراودات اجتماعی و اقتصادی و در ارتباط مستقیم با تولید ناخالص ملی تاثیر گذار بوده است، چرا که اگر با سواد شوند  می توانند به افرادی متعهد و متخصص تبدیل شوند.

امروزه سازمان سوادآموزی توفیق قابل توجهی در زمینه سوادآموزی و زدودن بیسوادی از جامعه را  کسب کرده و این توفیقات مورد توجه و تحسین مجامع جهانی قرار گرفته است.

 معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان به مناسبت چهلمین سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری آوای میهن نیوزبا تبریک هفته سوادآموزی اظهارداشت: از یکم تا هفتم دی ماه به عنوان هفته سواد آموزی نامگذاری شده تا جلوه ای از حسنات پیام تاریخی امام (ره) به منصه ظهور برسد چرا که حضرت امام در سال ۵۸ با دوراندیشی، فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی را دادند و امروز ایران اسلامی در نگاه جهانی جزو کشورهای پیشرو در حوزه ریشه کنی بی سوادی است.

دکترفرحناز فتحی گفت: بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته سواد تاثیرات بسیار مستقیمی بر روند زندگی افراد دارد که در این راستایکی از مهمترین گام های اساسی که انقلاب اسلامی برای تمام ایران برداشته و به فرمان تاریخی حضرت امام تجلی پیدا کرده است حوزه سواد آموزی است.

وی ادامه داد: حضرت امام در سال ۵۸ فرمان ریشه‌کنی باسوادی را صادر فرمودند که همه بی سوادان به پا خیزند و نهضت ملی سواد آموزی را در تمام کشور جاری کنند تا تمام بیسوادان باسواد شوند لذا باید اذعان داشت که چشم انداز مهمی در نگاه ایشان وجود داشته است که اکنون به عینه شاهد آن هستیم.

فتحی نگاهی هم به گذشته داشت و افزود: اگر نگاهی هم به گذشته داشته باشیم خواهیم دید تمام آنچه که در دستورات دینی و مذهبی ما مطرح بوده، اکنون به صورت علمی در حال مطرح شدن است و این موضوع نشانگر اهمیت فرآیندی  است که پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی و با تفکر و اندیشه و دانش بوده و چقدر جایگاه علم و دانش زیبا به تصویر کشیده شده است به همین دلیل به پاسداشت چهلمین سالروز تشکیل سوادآموزی به فرمان تاریخی امام خمینی بیش از 40 برنامه در سطح استان برگزار می شود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: رهبر معظم انقلاب نیز همواره تاکید داشتند که سوادآموزی به یک جریان فرهنگی تبدیل شود و در کنار سواد آموزی  آموزش مهارت های اجتماعی و ارتقای مهارت های مختلف به ویژه در حوزه سبک زندگی و اشتغال صورت گیرد که در این راستا سازمان تدابیری اندیشیده تا مراکز یادگیری در استان‌ها تعریف شود که در این زمینه در شهر زنجان دو مرکز و یک مرکز در ابهر و یک مرکز نیز در خدابنده دایر است.

به گفته فتحی دراین مراکز یادگیری که چند وجهی است در کنار سوادآموزی کارهای فرهنگی، اجتماعی، ارتقاء دانش اجتماعی، مارت هایی با محوریت خوداستغالی نیز آموزش داده می شود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: سواد آموزی از برکات مهم چهل ساله انقلاب اسلامی به شمارمی رود که باید پرچم آن در سراسر ایران اسلامی از جمله استان زنجان همواره برافراشته بماند تا چراغ باسوادی در سطوح مختلف اجتماعی روشنایی بخش شود.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات یونسکو که در سال ۲۰۱۵ در تمام کشورها انجام وتاثیر سواد آموزی در افراد مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد بزرگسالانی که سواد می آموزند شاخصه های بسیار خوبی در زندگی آنها از جمله امید به زندگی، بهداشت و ارتقاء بهداشت،اعتماد به نفس و… تقویت می شود.

فتحی اظهارداشت: در زمان حاضر بیسوادی در دنیا یک نقص اجتماعی و فردی  تلقی می شود چراکه محرومیت از توانایی خواندن و نوشتن سبب  ناآگاهی و  آسیب  خواهد شد و بخشی از چالش های اجتماعی و آسیب های اجتماعی ناشی از عدم آگاهی از همین جا ریشه می گیرد.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان اضافه کرد: در خصوص دوره های سوادآموزی که به صورت حجمی از سوی سازمان سوادآموزی کشور برای استان زنجان تعریف شده است  ۵ هزار و312نفر در نظر گرفته شده که در این راستا در دوره سوادآموزی 2هزار و ۲۰۰ نفر، در دوره انتقال یک هزار و ۳۰۵ نفر و در دوره تحکیم یک هزار و ۸۱۲ نفر حجم تعریف شده برای استان است.

به گفته این مسوول سوادآموزی در مراکز یادگیری برنامه های خاصی از جمله آموزش حقوق شهروندی، ارتقای مهارت های زندگی و ارتقاء مهارت های هنری، آموزش مسائل اعتقادی و اجتماعی و فرهنگی نیز ارائه‌ می شود.

وی افزود: در زمان حاضر بخشی از مشکلات اجتماعی مانند فقر، متاثر از بیسوادی در لایه های زیرین جامعه بوده و این امر سبب شده تا دامنه آسیب ها به سطوح میانی اجتماع رسوخ پیدا کند.

فتحی ادامه داد:  امروزه سوادآموزی به یکی از دغدغه‌های اجتماعی فرهنگی و فراتر از آن به یک دغدغه ملی و بین المللی تبدیل شده و هر ساله نماینده ایران در سازمان ملل گزارشی از وضعیت سوادآموزی کشور را ارائه می‌دهد که بر اساس آن شاخصه های کشور تعریف می‌شود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان تاکید کرد: تفاوت ها از آنجا آشکار می شود که کودکان خانواده های با سواد به مراتب بهتر از کودکان خانواده های محروم از سواد در جامعه ودر حوزه تحصیل رشد کرده و با اعتماد به نفس بالایی می توانند سطوح عالی تحصیلی را طی کنند.

وی تاکیدکرد: سوادآموزی یک موضوع فردی، بخشی، استانی و ملی نیست بلکه به یک موضوع بین المللی تبدیل شده است که بر اساس این موضوع بین المللی کشورهای مختلف نسبت به ما موضع می گیرند یعنی اینکه نرخ باسوادی ما در بعد جهانی و بین المللی از نرخ آموزشی به نرخ سیاسی تبدیل می شود، لذا تمام مسئولان از جمله رهبر معظم انقلاب و تاکید کرده‌اند که سواد آموزی باید به یک جریان فرهنگی تبدیل شود و ریاست محترم جمهور نیز توجه به باسوادکردن تمام اقشار جامعه در لایه های مختلف را مورد تاکید قرار داده اند تا بی‌سوادی در کشور ریشه کن گردد.

مبانی ورودی بیسوادی در استان زنجان مسدود شده است

 وی جامعه هدف سازمان سواد آموزی و معاونت سواد آموزی استان زنجان را افراد ۱۰ تا ۴۹ سال اعلام کرد وافزود: سازمان سواد آموزی  هم اکنون در عرصه آموزش سواد به گروه سنی ۱۰ تا 49 سال که به هر دلیل از تحصیل باز مانده اند آموزش می دهد و خوشبختانه اقداماتی که در این مدت با حضور آقای دکتر رفیعی مدیر کل آموزش و پرورش صورت گرفته به صراحت می توانیم بگوییم که مبانی ورودی بیسوادی در استان مسدود شده است یعنی جزو استان های اول و دوم هستیم که بیش از 5/99 درصد از بچه های زیر ۱۰ سال  در استان زنجان وارد مدرسه می‌شوند لذا بازمانده از تحصیل ما بسیار کم است و این نشان می‌دهد که استان زنجان با توجه به اینکه مهد دانش، علم و فرهنگ است در حوزه سواد آموزی هم گام‌های موثری برداشته است.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران یکی از اهداف و برنامه های فرهنگی خود را بر ریشه کنی بیسوادی و ارتقای آگاهی و بینش عمومی بر مبنای عدالت اجتماعی پایه گذاری کرد ، حرکتی که تا کنون دستاوردهای فراوانی داشته و بسیاری از  بی سوادان در استان زنجان به همت مسوولان و آموزش دهندگان  زیر چتر سوادآموزی قرار گرفته و تعداد بسیاری از این عزیزان امروز با کسب مدارج عالی  در حال خدمت رسانی به مردم و جامعه هستند.

فتحی ادامه داد: در این میان ایجاد انگیزه برای باسواد شدن افرادی که سالیان دراز در تاریکی عمیق بیسوادی زندگی کرده اند کار دشواری است زیرا بسیاری از این افراد به زندگی گذشته خود انس گرفته و حاضر به تغییر آن نیستند و باید از  روش‌های جدیدی برای ترغیب آنان به فراگیری سواد استفاده کرد.

 

سواد آموزی و مهارت

وی از خواندن و نوشتن به عنوان یک نعمت یاد کرد و یادآورشد: امروز در کنار علم آموزی به سوادآموزان در مناطق مختلف کشور از جمله زنجان، مهارت آموزی نیز در دستور کار قرار گرفته است به طوریکه درشهرستان خدابنده که قطب کشاورزی استان است توانسته ایم با آموزش های لازم در کنار سواد آموزی به اهداف بالاتری در زمینه تولیدات کشاورزی  دست پیدا کنیم

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان بیان داشت: تحکیم سواد آموزی و مهارت های زندگی در دستور کاری این معاونت قرار دارد تا سواد آموزان مهارت لازم را نیز فرا گیرند.

این مسئول تصریح کرد: تحت پوشش قرار گرفتن افراد بی سواد در زنجان نیاز به مشارکت همه شهروندان و دستگاه های ذیربط فعال در استان به ویژه رسانه ها دارد تا هرچه زودتر شاهد ریشه کنی بی سوادی در استان باشیم.

فتحی با اشاره به اینکه فرآیند شناسایی و تحت پوشش قرار گرفتن افراد بی سواد در جامعه سخت است ، اضافه کرد: برای شناسایی افراد بی سواد از روش های مختلفی استفاده می کنیم تا افرادی که در گروه سنی ۱۰ سال تا 49 سال قرار گرفته اند از نعمت خواندن و نوشتن بهره مند شوند.

این مسوول سواد آموزی عنوان کرد: برای فعال کردن مراکز یادگیری نیاز به مشارکت همه دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و خانواده ها داریم.

وی افزود: برای تقویت و تحکیم سواد در بین سواد آموزان طرح های مکمل چون توزیع رایگان کتاب با هدف افزایش سرانه مطالعه کتاب در بین اعضای خانواده ، تثبیت یادگیری ، قدرت تحلیل وغنی سازی اوقات فراغت انجام می شود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش زنجان ادامه داد: در طرح نماز کلید بهشت نیز تمام بی سوادان  و کم سوادان  دوره های مختلف سوادآموزی تحت پوشش قرار گرفتند.

وی گفت: حقوق شهروندی نیز از دیگر طرح هایی است که دربین سواد آموزان زنجان به اجرا در آمد تا سواد آموزان با مشارکت سازمان های مردم نهاد  ضمن آشنایی با حقوق خود تحت پوشش حمایتی این سازمان ها نیز قرار گیرند.

فتحی عنوان کرد: انشا نویسی به منظور تقویت قدرت تخیل و به نگارش درآوردن دیدگاه های تربیتی از دیگر طرح هایی است که در بین سواد آموزان اجرایی شده است.

ثبت‌ نام  دوره‌های سواد آموزی

وی اظهارداشت: افرادی که فاقد مدرک تحصیلی یا مدرک کمتر از سوم ابتدایی و تکمیلی هستند می‌توانند در دوره سوادآموزی ثبت‌نام کنند و درصورتی ‌که دوره آموزشی ۴۰۰ ساعته را با موفقیت طی کنند مدرک معادل سوم ابتدایی را دریافت خواهند کرد.

این مسوول سوادآموزی به شرایط ثبت‌نام در دوره انتقال اشاره و خاطرنشان کرد: در دوره انتقال کسانی که دارای کارنامه قبولی دوره سوادآموزی، تکمیلی و پایانی نهضت سوادآموزی یا کارنامه پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی پس از سال تحصیلی ۹۲-۹۱ باشند می‌توانند ثبت‌نام کرده و دوره آموزشی ۶۰۰ ساعته را بگذرانند.

وی تصریح کرد: در دوره تحکیم ، افرادی که دارای مدرک تحصیلی دوره سوادآموزی تکمیلی، سوم و چهارم ابتدایی بوده و تمایل به شرکت در دوره انتقال را ندارد می‌توانند ثبت  نام کنند.

فتحی با اشاره به اینکه مدت زمان دوره آموزش تحکیم، ۲۰۰ ساعت است ، اضافه کرد: از این مدت ۷۰ ساعت به‌ صورت حضوری و ۱۳۰ ساعت غیرحضوری است.

وی عنوان کرد: ثبت نام متقاضیان درتمامی ادارات آموزش و پرورش زنجان با همراه داشتن اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس ۴×۳ انجام می شود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش زنجان با اشاره به فرآیند کاری کارگروه بهبود کیفیت بخشی سواد آموزی در این استان یاد آور شد: این کارگروه به منظور ارائه خدمات مناسب به سواد آموزان در زنجان تشکیل شده است که تاکنون نتایج ارزشمندی را در حوزه سواد آموزی به همراه داشته است.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش زنجان یکی ازدروازه های آسیب اجتماعی را بی سوادی دانست و افزود: اگرافراد جامعه با سواد باشند می توانند روزگار خوبی را تجربه کنند و اهداف اجتماعی در جامعه بخوبی پیش برود.

فتحی با تاکید بر لزوم همکاری و خرد جمعی در حوزه سواد آموزی استان تصریح کرد: دستگاه های مختلف باید پای کار بیایند همه وهمه باید باشند تا بتوانیم یک فضای خوب  و پر جاذبه را برای ایجاد رغبت افراد بی سواد و کم سواد  فراهم کنیم.

وی همچنین همکاری دهیاران وشوراها در روستاها را با  آموزش دهنده ها ضروری دانست تا زمینه آموزش افراد بی سواد و کم سواد در روستاها نیز براحتی فراهم گردد.

وی در ادامه این نشست به مهمترین مسئله سوادآموزی که همان فعالیت سالانه،  شناسایی و دسترسی به افراد بی سواد وکم سواد رده ی سنی ۴۹-۱۰ سال می باشد ، پرداخت و یادآورشد:  ادارات و دستگاه ها ی مختلف می توانند در شناسایی گروه هدف بعنوان پایه واساس فعالیت سواد آموزی کمک کنند تا ما بتوانیم به مشخصات افراد بی سواد وکم سواد رده ی سنی ۴۹-۱۰ سال دست یافته و آنها را تحت پوشش سوادآموزی قرار دهیم.

این مسئول عنوان کرد: درصورت تحقق این امر واحد سوادآموزی براحتی می تواند اهداف سوادآموزی را در استان پیاده کند و به پوشش حجم ابلاغی دست یابد.

فتحی اظهارداشت: همفکری و همدلی در مجموعه مدیریتی اداره کل آموزش و پرورش استان و نیروی انسانی موجب شده تا این استان در بخش سوادآموزی بتواند با برنامه ریزی، آینده بهتری را ترسیم کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای ایجاد تحول در فرایند آموزشی سواد آموزی کشور، طرح راه اندازی مراکز یادگیری محلی به منظور توانمند سازی افراد برای رسیدن به یک زندگی عالمانه و هدفمند در دستور کاری سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفت.

این مسئول  با اشاره به راه اندازی مراکز یادگیری محلی در سراسر کشور از سال ۹۵ عنوان کرد: طبق نیاز سنجی وبه تناسب شرایط خاص مناطق مختلف کشور، تعداد مراکز یادگیری محلی برای هر استان تعیین شد.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش زنجان افزود: بهره وری بهینه از امکانات و منابع انرژی ، فراگیری حداقل یک مهارت، ارتقاء دانش، افزایش کیفیت زندگی، رضایتمندی افراد از زندگی و … در جامعه نیاز به ایجاد بسترهای مناسب آموزشی دارد که رسیدن به این اهداف مهم را می توان در مراکز یادگیری محلی پیگیری کرد

وی یادآورشد: برنامه ریزی و پیگیری در برگزاری منظم جلسات شورای پشتیبانی، بهبود کیفیت، ستاد امتحانات، مدیریت بهینه وافزایش بهره وری منابع ومصارف مالی وتنظیم به موقع اسناد و نظارت و بازدیدهای میدانی از تمام مناطق 14 گانه آموزش و پرورش استان از برنامه های این معاونت است.

فتحی ادامه داد: با بهره گیری از تمام ظرفیت های انسانی و مدیریتی استان به ویژه با حمایت امام جمعه فرهیخته، استاندار محترم و مدیرکل ساعی آموزش و پرورش استان و با برنامه ریزی، پشتیبانی و نظارت بر فعالیت‌ها سعی می کنیم گام‌های مؤثری برای شتاب بخشی سوادآموزی در استان برداشته شود.

فتحی  با اشاره به تاثیر تبلیغات و اطلاع رسانی در حوزه سوادآموزی تصریح کرد: همکاری ویژه صدا و سیما و سایر رسانه در تبلیغ و ترویج سوادآموزی دراستان ضروری و موثر است.

وی  ادامه داد: همکاری ادارات استان در توسعه برنامه‌های سوادآموزی و ارائه آمار و اطلاعات کامل  و متقن بی سوادان در استان از سوی سازمان برنامه و بودجه مهمترین مطالبه و انتظار ما از مسؤولان استانی است.

Share this post