بازگشایی دانشگاه های علوم پزشکی از اواسط مهرماه

بازگشایی دانشگاه های علوم پزشکی از اواسط مهرماه

آوای میهن نیوز: وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درسفر به استان قزوین به واکسیناسیون اساتید دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دانشگاههای علوم پزشکی از اواسط مهرماه بصورت حضوری و مجازی بازگشایی خواهند شد.

دکتر بهرام عین اللهی افزود: تصمیم گیری درباره بازگشایی دانشگاه ها بر عهده وزارت علوم است و هر زمانی صلاح دانستند نسبت به بازگشایی دانشگاهها اقدام خواهند کرد.

وی یادآورشد: روند واکسیناسیون دانشجویان در سطح کشور از روز گذشته آغاز شده است و امیدواریم واکسیناسیون دانشجویان و خانواده های آنها هر چه زوتر به اتمام برسد.

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه پنجشنبه با سفر به استان قزوین از مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا مستقر در نمایشگاه بین المللی قزوین بازدید و در جریان روند واکسیناسیون و وضعیت بیماری کووید ۱۹ این استان قرار گرفت.

 به منطور تقویت تمهیدات مورد نیاز برای واکسیناسیون عمومی با حضور وزیر بهداشت از امشب فعالیت مجتمع واکسیناسیون کرونا شهرستان قزوین به صورت شبانه روزی است و ارائه خدمات تزریق واکسن تا پوشش کامل ادامه دارد.

شرکت در نشست مشترک هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قزوین و اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا از دیگر برنامه های وزیر بهداشت در سفر به استان قزوین است.

بازگشایی مدارس منوط به واکسیناسیون دانش آموزان است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بازگشایی مدارس در مهرماه منوط به واکسیناسیون دانش آموزان است که به واکسن خاصی با دز پایین تری نیاز دارد.

بهرام عین اللهی در حاشیه نشست مشترک هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قزوین و اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران، افزود: درصدد وارد کردن واکسن کودکان و نوجوانان هستیم و فکر می کنیم تا دوهفته آینده بتوانیم این کار را انجام دهیم و کودکان را واکسینه کنیم تا مدارس باز شود.

وی گفت: البته زمان بازگشایی مدارس به وزارت آموزش و پرورش باز می گردد و فعلا کار واکسیناسیون با ما است که برای معلمان انجام شده و والدین بچه ها را در برنامه داریم.

پایان واکسیناسیون کرونا در کشور در دهه فجر پیش بینی می شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما دهه فجر را برای پایان واکسیناسیون در کشور قول داده ایم و تلاش خود را در این زمینه می کنیم.

عین اللهی در خصوص زمان پایان استفاده از ماسک، گفت: هم اینک نه تنها در کشور بلکه تمامی مردم دنیا منتظر هستند که ماسک را بردارند ولی تا وقتی که ویروس در دنیا فعالیت دارد و دچار جهش می شود باید از ماسک استفاه شود.

وی افزود: کشورهایی که واکسن زده و ماسک را برداشته اند دوباره دچار مشکل شده اند و میزان مرگ و میر آنها بالا رفته است بنابراین باید واکسن بزنیم و ماسک را هم نگهداریم تا مرگ و میر کم شود.

وی با اشاره به مشکلات و کمبودهای حوزه درمانی استان قزوین، گفت: با توجه به اینکه قزوین یک استان عبوری و در مسیر استان های دیگر است و از طرفی هم صنعتی محسوب می شود لازم است برای تقویت فضاهای بیمارستانی آن کار بیشتری انجام شود.

 

۴۰ تا ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا تا پایان شهریورماه وارد کشور می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در نشست مشترک هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قزوین و اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا در استانداری قزوین، گفت:تا به امروز ۳۵ میلیون دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و تا پایان شهریورماه نیز ۴۰ تا ۵۰ میلیون دز وارد می‌شود.

بهرام عین اللهی افزود: وقتی دولت را تحویل گرفتیم اصلا واکسن نداشتیم و ذخیره ما صفر بود ولی شخص رییس جمهور، معاون اول، وزیر خارجه و راه و شهرسازی همه هم قسم شدند تا مشکل را حل کنند.

وی افزود: همه مسوولان در این زمینه وارد کار شدند و خداوند نعمت های خود را فراوان به ما رساند و از جایی به ما عنایت کرد که اصلا فکر نمی کردیم.

عین اللهی گفت: واردات واکسن برای کشور از جایی انجام شد که اصلا فکر نمی کردیم و در واقع به جای باران، سیل بارید و امروز پنج میلیون دز واکسن وارد شد و فردا ۱۰ میلیون دز دیگر وارد می شود.

وزیر بهداشت، درمان و خدمات پزشکی گفت: وضع واکسن کشور خوب است و روزانه به کشور وارد می شود و هیچ نگرانی در این زمینه نداریم.

عین اللهی گفت: نگرانی ما فقط در انجام واکسیناسیون بود که با دستور سردار سلامی در این زمینه تمامی فرماندهان بسیج وارد کار شدند و سرعت تزریق واکسیناسیون شتاب گرفت.

این مسوول افزود: وقتی وارد قزوین شدیم و فعالیت شبانه روزی مرکز تجمیعی واکسیناسیون را دیدیم موجب خوشحالی و افتخار ما شد که این شور را خداوند در مردم ایجاد کرده است.

عین اللهی گفت: همه این نیروها تلاش می کنند در نجات مردم سهمی داشته باشند و می خواهند به مردم کمک کنند و این یعنی فرهنگ کمک به مردم در جامعه وجود دارد.

وی افزود: ما  از اول انقلاب این فرهنگ را  داشتیم و خیلی ها می خواستند فرهنگ بسیجی، کمک و ایثارگری در جامعه وجود نداشته باشد و باید قدر آن را بدانیم.

عین اللهی ادامه داد:مطمئن هستیم شدت معضل کرونا در چند ماه آینده کم می شود و دیگر مرگ و میرها را شاهد نخواهیم بود.

وی با اشاره به اجرای قرنطینه هوشمند، گفت: با اجرای این طرح، کسانی که واکسن را تزریق کرده باشند می توانند به مسافرت، کار و امور خود بپردازند و شرط انجام کارها تزریق واکسن خواهد بود.

عین اللهی با  اشاره به بازگشایی دانشگاه ها، افزود: متاسفانه به دلیل کرونا آموزش ما ضربه خورده است و آموزش مجازی به ویژه در علوم پزشکی کارآیی ندارد چون پزشک، پرستار و … باید به بالین بیمار بروند و آموزش باید چهره به چهره باشد.

وی افزود: در استان برای بازگشایی دانشگاه تلاش کنید چون استادان واکسینه شده اند و دانشجویان نیز سریعتر باید واکسینه شوند تا دانشگاه ها را بازگشایی کنیم.

وزیر بهداشت گفت: تمامی کارگران استان را می توانید واکسینه کنید و شرط سن در میان نیست چون افرادی که در اقتصاد موثر هستند و تجمعی کار می کنند باید در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

وی افزود: از برنامه های مهم ما بحث بهداشت است و برای هربیمار کرونا ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه می شود و اگر در زمینه بهداشت و پیشگیری هزینه کنیم این رقم بسیار کمتر خواهد شد.

عین اللهی گفت: امروزه نسبت به سال ۹۲ بودجه وزارت بهداشت پنج برابر شده ولی پرداختی مردم تغییری نکرده است که باید اصلاح شود.

 

مجوز راه اندازی دانشکده داروسازی در استان قزوین صادر شود

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز محمدبیگی در نشست مشترک هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قزوین و اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا در استانداری قزوین که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، گفت: با توجه به صنایع مستقر در حوزه دارو و ظرفیت های موجود در این زمینه از وزیر بهداشت انتظار داریم مجوز راه اندازی دانشکده داروسازی در استان قزوین صادر شود.

فاطمه محمد بیگی افزود: مجوز داروسازی برای استان قزوین پیش از این در وزارت بهداشت جلو رفته است ولی امسال عملا مجوز داروسازی به ما اهدا نشد.

این نماینده گفت: با توجه به اینکه صنایع داروسازی را در قزوین داریم باید مجوز راه اندازی دانشکده دارو سازی را نیز در استان داشته باشیم و انتظار داریم وزیر بهداشت مجوز راه اندازی دانشکده داروسازی را برای استان صادر کند.

محمدبیگی افزود: حداقل ۷۰۰ شرکت دارویی، بهداشتی و غذایی و پروژه بزرگ چشمه نور را در استان داریم که می تواند در راه اندازی دانشکده داروسازی مفید و موثر باشد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به این ظرفیت ها از وزیر بهداشت انتظار داریم حمایت های خود را از راه اندازی مرکز سلامت و مرکز نوآوری زیست فناوری و همچنین مشارکت دانشگاه در تاسیس صندوق پژوهش و فناوری را در استان اعلام کنند.

وی گفت: قزوین شهر دانشگاهی است و می تواند با این پردیس ها منطقه زیست فناوری و علم و فناوری فوق العاده در کشور باشد.

محمدبیگی گفت: قزوین شهر تاریخی است و قدیمی ترین یافته انسانی را در غار آوج در خود جای داده و ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم از نظر داروهای گیاهی در آن قرار دارد و می تواند بهترین نقطه برای راه اندازی طب سنتی با ذایقه مردم متدین باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نیازهای ویژه استان قزوین، گفت: در حوزه اورژانس، ۱۶ پایگاه از مصوبه ملی عقب هستیم ولی تردد بالایی داریم و ۱۳ استان از جاده های این استان تردد می کنند.

محمدبیگی گفت:با این وجود تنها یک سایت تروما با تصادفات زیادی داریم و سهمیه پزشک ارتوپد،  متخصص و بیهوشی استان بسیار کم است و مجبور هستیم به استان های همجوار خدمات دهیم.

وی افزود: انتظار داریم برای رفع کمبودها در این حوزه از بودجه های ملی به ما تخصیص دهند چون قزوین لجستیک و بسیار مهم است.

این نماینده گفت: پروژه بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی را تا دریافت وام ۲۰۰ میلیاردی بانک رفاه پیش رفتیم ولی به دلیل تغییر دولت تخصیص نیافت و ما مانده ایم با بیمارستان ۹۹ ساله و ۶۰ و ۷۰ ساله که باید به روزرسانی شوند.

واردات واکسن کرونا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شود

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: سلامت مردم برای ما یک اصل است و تمام کارهای نظام و انقلاب برای مردم بوده و سلامت مردم بعد از خداوند در دست پزشکان است.

رجب رحمانی گفت: مجلس شورای اسلامی به موضوع پزشکی و اعتبارات وزارت بهداشت و درمان توجه ویژه داشته و در مجلس نهم، یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت تخصیص یافت که رقم قابل توجهی شد.

وی گفت:ما در مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت را تقویت می کنیم تا به تمامی نقاط محروم کشور برسد و استان ما نیز وضعیت خاصی دارد و مردم باید در این زمینه همکاری کنند.

این نماینده افزود: بخش خصوصی باید برای وارد کردن واکسن وارد شود چون هرجا مردم وارد شدند انقلاب پیروز شده است و در این حوزه نیز می توانند نقش موثری ایفا کنند.

 

Share this post