تاريخ هيچ تمدني خالي از كتاب و کتابخوانی نبوده است

تاريخ هيچ تمدني خالي از كتاب و کتابخوانی نبوده است

آوای میهن نیوز- بررسی راه کارهای ترویج مطالعه و کتابخوانی در نشست مشترک مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و اهالی تالیف و نشر کتاب
همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تنی چند از مولفین و ناشرین بمنظور تبادل نظر در خصوص تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با حضور در صداوسیما با رئیس رسانه استانی دیدار کرد.
مدیرکل صداوسیمای مرکز زنجان در این دیدار با اشاره به جایگاه رفیع فرهنگ کتاب و مطالعه در دین مبین اسلام تصریح کرد: . تاريخ هيچ تمدني خالي از كتاب و كتابت نبوده‌است، همه فرهنگ‌ها با كتاب آغاز مي‌شوند و با كتاب رشد مي‌كنند ولی در این میان آيين مقدس اسلام بيشترين بهره را از كتاب برده‌ است، چرا كه پيامبر عظيم‌الشأن اسلام رسالتش را با فرمان «خواندن» از سوي خداوند آغاز مي‌كند و در همين فرهنگ مقدس است كه خداوند منان به قلم سوگند ياد مي‌كند و معجزه‌ آخرين فرستاده‌اش را يك كتاب قرار داده‌ است.
وی افزود:  در اهميت نقش كتاب در تكامل جوامع انساني همين بس كه تمام اديان آسماني و بزرگان تاريخ بشري از طريق كتاب جاودانه مانده‌اند و کتب مقدسی مانند قرآن مجید و نهج ابلاغه نمود بارزی از این آثار بی نظیر هستند.
لطیفی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، تصریح کرد: نگاه ویژه معظم‌له به امر کتاب و کتابخوانی و منویات ایشان در این زمینه موید تکلیف و لزوم توجه هر چه بیشتر مدیران دستگاههای فرهنگی به این موضوع مهم است.
وی افزود: افزایش انس و علاقه ی مردم به مطالعه و کتابخوانی از مهمترین اولویت های فرهنگی رسانه ی استانی است که در این راستا از طرح های خلاقانه، ابتکاری و پیشنهادهای سازنده استقبال می کنیم.
رئیس رسانه استانی تولید آیتم های کوتاه و جذاب تلویزیونی، اجرای پویش استانی کتابخوانی، تقدیر از فعالین عرصه مطالعه و ترویج کتابخوانی در قالب برنامه هایی مانند کتاب صوتی کوتاه را از جمله راه های ترویج این فرهنگ اعلام کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در این جلسه ضمن قدردانی از حمایت ها، همکاری ها و پیشنهادات موثر و سازنده ی مدیرکل و مسئولان صدا و سیمای استان و مساعی ارزشمند نسبت به فرهنگ کتاب و مطالعه ، اظهار داشت: این پشتیبانی ها و پرداخت موثر در مجموعه های تلویزیونی گرایش به مطالعه و کتابخوانی را تقویت کرده است.
احمدخانی اعتلای سطح فرهنگ و افزایش آگاهی و معلومات عموم مردم را فصل مشترک فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه استانی برشمرد و افزود: صدا و سیما در راستای رسالت ذاتی خود مبنی بر گسترش و اعتلای سطح فرهنگی جامعه می‌تواند در ایجاد علاقه‌مندی و سوق دادن عموم مردم به سمت کتاب و کتابخوانی نقشی مهم و اساسی ایفا کند.
وی با بیان اینکه بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی تا اول آذر ادامه دارد افزود: برنامه های متعددی در این ایام انجام خواهد شد که از مهمترین آنها می توان به آئین رونمایی از تقریض رهبر معظم انقلاب بر کتاب مادران شهید و اختتامیه دومین دوره جایزه غزل منزوی اشاره کرد که امیدواریم با پوشش خبری رسانه استانی علاقه مندان در اقصی نقاط استان از این برنامه ها استفاده کنند.
در ابتدای این دیدار مولفین و ناشرین استان پیشنهادات و دغدغه های خود را در حوزه تالیف، نشر و فروش آثار مکتوب بیان کردند.

Share this post