تا پایان کار دولت سیزدهم تمامی اراضی کشاورزی کشور صاحب سند می‌شوند

زمین کشاورزی

تا پایان کار دولت سیزدهم تمامی اراضی کشاورزی کشور صاحب سند می‌شوند

آوای میهن نیوز:  وزیر جهاد کشاورزی گفت: تمامی اراضی کشاورزی کشور با برنامه ریزی های انجام شده در قوای مجریه و قضایبه و حمایت مجلس تا پایان کار دولت سیزدهم صاحب سند تک برگی می شوند.

سیدجواد ساداتی نژاد امروز جمعه در آیین رونمایی از اسناد مالکیت اراضی کشاورزی استان قزوین، افزود: از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ تنها چهار درصد اراضی کشاورزی کشور دارای سند شدند در حالی که براساس قانون بایستی تا سال گذشته تمامی این اراضی سنددار می شدند.

این مسوول خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ به این سو با تلاش و برنامه ریزی دولت سیزدهم ۱۱ درصد به این رقم افزوده شد و میزان سنددار شدن اراضی کشاورزی کشور به ۱۵ درصد افزایش یافت که این موضوع بیانگر رشد چند برابری در این حوزه بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی، قابلیت های قزوین در بخش کشاورزی دانش بنیان را بسیار بالا دانست و اظهار کرد: دشت قزوین را نماد کشاورزی هوشمند در کشور می دانیم و به همین دلیل بیشتر طرح های پایلوت این بخش در استان قزوین اجرا می شود.

وی به مشکل کشاورزان برای دریافت تسهیلات بانکی به دلیل نداشتن سند اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت های وزرات جهاد کشاورزی صدور اسناد تک برگی برای اراضی کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی جامعه، تاکید کرد: تغییر کاربری های غیرمجاز یکی از مشکلاتی بوده که به دلیل فقدان اسناد اراضی کشاورزی در کشور حادث شده است.

به گفته ساداتی نژاد، یکپارچه سازی اراضی کشاورزی برای اقتصادی کردن کشاورزی در کشور ضرورت دارد که لازمه آن نیز سنددار شدن اراضی کشاورزی است.

وی، صدور اسناد برای اراضی کشاورزی را یک کار فراقوه ای دانست و تاکید کرد: با توجه به اهمیت این کار، قرارگاه صدور اسناد مالکیتی برای اراضی کشاورزی از آغاز کار دولت سیزدهم ایجاد شده و خروجی آن نیز رشد قابل توجه در سند دار شدن این اراضی طی یک سال گذشته بوده است.

ساداتی نژاد گفت: جشن سنددار شدن تمامی اراضی کشاورزی روستاها و شهرهای کشور را در آینده نه چندان دور را نیز برنامه ریزی کرده ایم.

کشت قراردادی در کشور از یک میلیون هکتار فراتر رفت

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی قراردادی از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عبور کردیم، افزود: مدرن ترین ابزار برای حمایت از کشاورزان، کشت قراردادی است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم به طور آزمایشی کار کشت قراردادی را از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی آغاز کردیم و امسال شاهد جهش قابل توجه در این حوزه بودیم و توسعه آن را برای سال زراعی بعد نیز پیگیری می کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از توزیع پنج هزار میلیارد تومان اعتبارات مکانیزاسیون از هفته گذشته خبر داد و اظهار کرد: برش استانی مربوط به توزیع اعتبارات نیز ابلاغ شده است.

نیازمند ایجاد ۱۲۵ هزار هکتار گلخانه در کشور هستیم

ساداتی نژاد با بیان اینکه ۲۵ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد، گفت: باید کشت محصولات پرآب بر را از زمین باز به گلخانه ببریم که برای این کار نیازمند ایجاد ۱۲۵ هزار هکتار گلخانه جدید هستیم و از سرمایه کذاری در این رابطه نیز استقبال می کنیم.

وی با اشاره به رشد توزیع کود با توجه به نیاز کشاورزی کشور، تصریح کرد: توزیع کود در گذشته از ۲ میلیون تن فراتر نمی رفت اما این رقم در دولت سیزدهم به ۳.۲ میلیون تن افزایش یافته و در سال آینده توزیع چهار میلیون تنی را هدف گذاری کرده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در زمینه فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی قزوین نیز به استان تفویض اختیار داده شده و امیدواریم با سرمایه گذاری در این مکان قابلیت مسافربری در آن ایجاد شود.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در استان ها امکان واگذاری پنج درصد اعتبارات تملک دارایی ها به صندوق های توسعه کشاورزی وجود دارد، افزود: این اقدام کار خوبی برای تقویت بخش کشاورزی و پیشبرد برنامه های این حوزه است.

وی با اشاره به ضرورت فعالیت بیشتر تشکل ها و اتحادیه های بخش کشاورزی در حوزه تنظیم بازار و امنیت غذایی و ارایه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی به آنها، گفت: این کار از اتحادیه مرغداری ها آغاز شده است.

ساداتی نژاد ادامه داد: از سیاست خرید تضمینی به قیمت تضمینی حرکت می کنیم و نقش اتحادیه های کشاورزی در این زمینه پررنگ تر خواهد شد.

در پایان این نشست اسناد کشاورزی روستاهای محمدآباد گرگر و مشک آباد از توابع شهرستان بویین زهرا تقدیم کشاورزان منطقه شد.

Share this post