تعیین تکلیف و واگذاری عرصه ساختمان‌های احداثی در اراضی تصرفی تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن در زنجان

مهندس حیدری

تعیین تکلیف و واگذاری عرصه ساختمان‌های احداثی در اراضی تصرفی تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن در زنجان

آوای میهن نیوز- ابراهیم فتحی- معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به طرح تعیین تکلیف و واگذاری عرصه ساختمان‌های احداثی در اراضی تصرفی تخت مالکیت دولت واقع در محدوده یا حریم شهرها و شهرک‌ها که در آنها قبل از تاریخ ۱۳۹۴.۱.۱ احداث بنا شده است گفت: این طرح در سطح استان و در شهر زنجان در زمین هایی که عرصه آن متعلق به دولت است از جمله مناطق نجف آباد (بی‌سیم) و اسلام آباد قابلیت اجرایی شدن دارد.

عبدالله حیدری امروز در گفتگو با خبرنگاران به طرح تعیین تکلیف و واگذاری عرصه ساختمان‌های احداثی در اراضی تصرفی دولتی واقع در محدوده یا حریم شهرها و شهرک‌ها قبل از تاریخ ۱۳۹۴.۱.۱ اشاره کرد و گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در نظر دارد در راستای آئین نامه اجرایی بند (ک) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور تصویب نامه هیئت وزیران به «شماره ۱۲۵۵۴۰» به تاریخ ۱۴۰۱.۷.۱۷ موضوع تعیین تکلیف عرصه ساختمانهای احداثی در اراضی دولتی که توسط اشخاص قبل از تاریخ مذکور تصرف و براساس طرح‌های مصوب شهری در آن ساخت و ساز صورت گرفته و در حال بهره برداری می‌باشد به مالکین اعیانی واگذار کند.

وی ابراز داشت: در این راستا به اطلاع مالکین اعیان احداثی در اراضی تصرفی دولتی، مشمول آئین نامه اجرایی فوق می‌رساند جهت رسیدگی و تعیین تکلیف و واگذاری عرصه تصرفی با در دست داشتن مدارک و مستندات مالکیت اعیان (از قبیل اسناد رسمی، صلح نامه و مبایعه نامه و سایر موارد) و همچنین مدارک شناسایی از قبیل (شناسنامه و کارت ملی مالک اعیان و همسر) و سایر مدارک و مستندات مربوط به ساختمان احداثی از قبیل قبوض (اّب، برق و گاز و تلفن)، پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و غیره به معاونت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان «اداره واگذاری» مراجعه کنند.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: این مالکین تا پایان سال ۱۴۰۱ مهلت دارند نسبت به اجرای آئین نامه مورد نظر اقدام کنند.

حیدری تاکید کرد: متقاضیان جهت بهره مندی از تسهیلات مندرج در آئین نامه اجرایی قانون مذکور باید قبل از اتمام مهلت اجرای مصوبه هیئت وزیران درخواست‌های خود را به همراه مدارک و مستدات فوق، به خیابان خرمشهر جنب اداره کل امور اقتصادی و دارایی -اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان معاونت املاک حقوقی -اداره واگذاری مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم درخواست استفاده از تسهیلات مقرر در آئین نامه اجرای مندرج در تصویب نامه هیئت وزیران اقدام کنند.

وی ابراز کرد: همچنین متقاضیان می‌توانند با شماره تلفن ۳۳۷۷۴۸۱۱ تا ۱۳ تماس حاصل کرده و سوالات خود را مطرح کنند و لذا درخواست‌های خارج از مهلت اجرای مصوبه قابل پذیرش نیست.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه صدا و سیما مرکز زنجان نسبت به اطلاع رسانی این خبر همکاری لازم را داشته باشد، افزود: اجرای این آئین نامه به نفع مالکین اعیانی است.

حیدری تصریح کرد: اراضی تصرفی شامل اراضی دولتی در داخل محدوده حریم شهرها و شهرک‌ها که در مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن بوده و توسط اشخاص حقوقی و حقیقی قبل از تاریخ ۱۳۹۴.۱.۱ تصرف و یا احداث شده و در حال بهره برداری باشد مشمول این آئین نامه می‌باشند.

وی با بیان اینکه این آئین نامه مشمول بناهای ساختمانی با مصالح با دوام است، افزود: آن دسته از اراضی که صرفا در آن بصورت ساختمان‌های پیش ساخته، دیوار کشی و غرس اشجار ،کشت و زراعت می باشنداز شمول این آئین نامه خارج می باشد. همچنین عرصه تصرفی در اراضی مسکونی باید حداکثر معادل حد نصاب تفکیک طرح‌های مصوب شهری بوده و با بنای احداثی تناسب داشته باشد به نحوی که میزان عرصه از چهار برابر اشغال بیشتر نباشد.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان متذکر شد: افرادی می‌توانند از این امتیاز (طرح تعیین تکلیف و واگذاری عرصه ساختمان‌های احداثی در اراضی تصرفی دولتی) استفاده کنند که خود یا همسر انها از دولت، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی زمین و یا واحد مسکونی دریافت نکرده باشند.

حیدری بیان داشت: همچنین براساس مصوبه، شهرداری‌ها مکلف هستند طی بازه زمانی ۱۰ روز نسبت به پاسخ اداره کل راه و شهرسازی استان و دفاتر رسمی از حیث انطباق عرصه با طرح مصوب شهری اقدام کنند.

وی متذکر شد: عرصه ساختمان‌های احداثی در اراضی تصرفی در سطح استان زنجان و در شهر زنجان از جمله مناطق نجف آباد و اسلام آباد تعیین تکلیف و واگذار می‌شوند.

Share this post