تمام امور قوای سه گانه باید شفاف باشد+ فیلم/

دکتر خاتمی

تمام امور قوای سه گانه باید شفاف باشد+ فیلم/

 

آوای میهن نیوز:  نماینده مردم ماهنشان ، ایجرود و دهستان های قولتوق وبوغداکندی در مجلس شورای  اسلامی گفت: طرحی که برای شفافیت به مجلس آوردند شفافیت نیست ، شفافیت آن چیزی است که همه چیز را در اتاقک شیشه ای قرار گیرد یعنی اگر قرار است شفافیت باشد بایدهمه امور مجلس و قوای سه گانه شفاف باشد، نمی‌شود که «نُؤمنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض»‏،باشد.

سید مرتضی خاتمی در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار آوای میهن نیوز در خصوص طرح شفافیت با تاکید بر اینکه هیچ دلیلی برای مخالفت با این طرح وجود ندارد، افزود: با شفافیت مخالف نیستم و تاریخ گذشته خدمتگزاری بنده به مردم نشان می‌دهد که در همه امورات شفاف هستم.

وی با اشاره به اینکه موضوع مطرح شده در خصوص شفافیت از سوی برخی نمایندگان شفافیت نیست، گفت: شفافیت واژه بسیار خوب و مبارکی است و همه ولی‌نعمتان و مردم جامعه خواهان عملکرد شفاف نمایندگان خود در خانه ملت هستند.اماموضوع مطرح شده در خصوص شفافیت از سوی برخی از نمایندگان مجلس آنگونه که باید تمام و کمال نیست، و اعلام مخالفت برخی از نمایندگان با این طرح پژواک نامناسب و ناصحیحی است که به جامعه داده شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به عنوان مثال در این طرح آمده است، شما بگویید که در این لایحه به چه چیزی رای داده اید و در عوض لازم نیست شما بگویید که به کدام وزیر رای منفی داده اید و به کدام نداده اید و هیات رئیسه مجلس ممکن است چیزی را صلاح نداند که از سفر خودش به خارج بگوید اما در خصوص سفر شما به خارج که در قالب گروه‌های پارلمانی و دوستی گفته می‌شود را بازگو کند.

این نماینده خانه ملت گفت: شفافیت اعلام شده، ناقص از آنچه که باید باشد، بوده و سطح نازلی از تعریف شفافیت است چراکه عملکرد شفاف را در برخی امور لازم و در برخی موارد غیرضروری می داند.

وی با بیان اینکه شفافیت ابتدا باید در امور مالی نمایندگان اعمال شود، تصریح کرد: فردی که شفافیت مالی نداشته باشد در مابقی زمینه ها نیز نمی تواند شفاف عمل کند.

خاتمی شفافیت اخلاقی و سیاسی را نیز دارای اهمیت برشمرد و افزود: بنابراین شفافیت یک مقوله بسیار ارزشمندی است، به شرط آنکه به تمامه به آن پرداخته شود.

 

 

رشد ۷۷ درصدی اعتبارات استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱

به گفته  دکترخاتمی، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شاهد رشد ۷۷ درصدی اعتبارات استانی هستیم که در صورت تحقق می تواند به دولت در رسیدن به اهدافی که در پیش دارد، کمک کند.

نماینده مردم شهرستان ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱  به عنوان یکی از اعضای کمیسیون تلیفق، حضور داشتم؛ بررسی لایحه در کمیسیون پایان یافته و هفته آینده با تغییراتی انجام شده در صحن کمیسیون شروع شود.

وی با اشاره به برخی اصلاحات در لایحه بودجه نسبت به لوایح قبلی گفت: این لایحه رویکرد استانی دارد و شاهد رشد ۷۷ درصدی نسبت به لوایح دیگر در اختصاص اعتبارات به استان هستیم که در صورت تحقق می تواند به دولت در رسیدن به اهدافی که در پیش دارد، کمک کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه این مهم، انگیزش قوی برای مدیران استاتی ایجاد می کند، افزود: مالیات اصلی ترین منبع درآمد دولت محسوب می شود که رشد ۶۰ درصدی مالیات در این لایحه را مشاهده می کنیم.

خاتمی با بیان اینکه دولت سعی در کنترل تورم در بخش حقوق و دستمزد دارد، افزود: در این لایحه، یارانه رشد ۷۰ درصدی دارد که در جهت توجه به اقشار آسیب پذیر جامعه است.

 نماینده مردم ماهنشان و ایجرود ادامه داد: انتشار اوراق در این لایحه کمتر است و نسبت به درآمد نفتی و مالیاتی، راه را برای اینکه دولت اوراق بیشتری منتشر کند باز کند.

 وی با اشاره به پیش بینی رشد ۴۰ درصدی بودجه عمرانی در این لایحه گفت: اگر این منابع به درستی تحقق نیابد بودجه های عمرانی آسیب می بیند.

 دکتر خاتمی خاطرنشان کرد: سهام دولت در این لایحه از ۱۵ هزار میلیارد به ۲۶ هزار میلیارد افزایش یافته ؛ همچنین حقوق دولتی معادن از ۱۰ هزار میلیارد به ۴۰ هزار میلیارد افزایش یافته است.

وی با یادآوری اینکه در این لایحه دولت به حذف ارز ترجیحی تاکید دارد که اعضای کمیسیون با حذف ارز ترجیحی مخالفت کردند، تصریح کرد: رشد میانگین کشوری در لایحه بودجه استان مشاهد می شود طبق سنوات گذشته برگشت منابع استان حدود ۴۰ درصد است که در انگیزش استان در کسب درآمد تاثیرگذار است.

این مسئول با اشاره به اینکه اشتغال در بخش کشاورزی بیش از میانگین کشوری است و با توجه به شرایط اقتصادی باید زنجیره تامین در داخل استان اتفاق بیفتد، افزود: رشد هشت درصدی در بخش اقتصادی در این لایحه پیش بینی شده و مالیات های سنگین در نظر گرفته شده که به نظر کارشناسان مالیات بالا رکود آور است.

به گفته عضو کمیسیون بهداشتی مجلس در سنوات اخیر رشد اقتصادی در بخش خدمات مثبت بوده و پیش بینی می کنیم در بخش کشاورزی نیز رشد اقتصادی قابل توجه باشد. همچنین مشارکت با بخش خصوصی در بحث عمرانی در این لایحه پررنگ تر است.

وی با یادآوری اینکه ۸۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور داریم و دولت باید پروژه های اولویت دار را بررسی و واگذار کند، گفت: مجلس معتقد است مدت لازم برای واگذاری پروژه ها در مدت کوتاه بعید است. در استان زنجان سرمایه گذارانی داریم ولی ساز و کار اداری با توجه به بوروکراسی موجود در ادارات تلاش های ما بی نتیحه بوده است.

دکتر خاتمی افزود: سقف منابع حاصل از صادرات نفت با توجه به تغییرات قیمت نفت بالغ بر ۴۸۴ هزار میلیارد است که ۴۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی و ۱۴.۵ درصد سهم شرکت نفت است.

این نماینده مجلس از وضع مالیات برای سیگار به صورت واقعی خبر داد و گفت: درآمد حاصل از این وضع مالیات در خوابگاه‌های دانشجویی، ورزشگا‌ه‌های نیمه‌تمام، کمک به مددجویان دستگاه‌های امدادی و قانون تعرفه‌گذاری پرستاران هزینه خواهد شد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس حداقل حقوق پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال آینده را ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حداقل حقوق بازنشستگی را ۵ میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: مالیات بر حقوق و دستمزد هم در این لایحه پلکانی و بین ۱۰ درصد تا ۳۰ درصد لحاظ شده است.

وی مبلغ پیش‌بینی شده برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان را در لایحه بودجه سال آینده ۹ هزار و ۵۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: تسهیلات ازدواج به نسبت سن ازدواج ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان و تسهیلات فرزند آوری بین فرزند اول تا چهارم ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

 به گفته وی، در لایحه بودجه ۲۰ هزار میلیارد برای حمایت از بیماران فقیر،  بیکاران و زنان سرپرست خانوار و ۱۲ هزار میلیارد برای حمایت از فرزند آوری در سیاست گذاری در این زمینه پیش بینی شده است.

Share this post