تمرکز بودجه، امکان اقدامات اساسی را ناممکن می‌کند

تمرکز بودجه، امکان اقدامات اساسی را ناممکن می‌کند

 

آوای میهن نیوز – استاندار زنجان گفت: هفت درصد بودجه کشور به استان‌ها اختصاص دارد و مابقی اعتبارات متمرکز است که همین مساله امکان برنامه ریزی و اقدامات لازم را ناممکن می‌کند.

به گزارش  ایرنا، محسن افشارچی شامگاه پنجشنبه در جلسه جمع بندی سفر نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی به زنجان با بیان اینکه وضعیت اعتبارات هزینه و تملک استان نسبت به استان های دیگر خوب نیست، افزود: مسیرهای مختلفی برای پیگیری افزایش اعتبارات استانی وجود دارد و اعتبارات هزینه ای باید افزایش یابد چون با این مبالغ شرمنده کارمندان استان هستیم.

این مسوول با بیان اینکه چرا باید میانگین حقوق کارمندان استان به جز چند دستگاه دولتی از استان همجوار حدود ۲ میلیون تومان پایین‌تر باشد، افزود: باید این موضوع مهم از سوی مجلس مورد توجه قرار گیرد.

افشارچی افزود: باید به این مهم توجه داشت نسبت درآمد استان به هزینه حدود ۷۵ درصد است که امسال نیز افزایش خواهد یافت و باید این میزان با استان های دیگر مقایسه شود.

وی با بیان اینکه این استان برای کشور آورده دارد و در حال حاضر عدد بزرگی مازاد بر مالیات داریم که اگر مصوب شده و بخشی به استان بازگشت داده شود، امکان پیشبرد کارها وجود دارد، گفت: می توان از حقوق دولتی معادن و از طرفی تسریع در مولد سازی، انرژی مضاعفی را در کارهای استان به وجود آورد.

این مسوول ادامه داد: استان برای هر پروژه ای، دست به دامن دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متولی می شود و در این خصوص باید نگاه متفاوتی داشت و به مزیت نسبی استانها نگاه کرد.

وی با بیان اینکه بهره مندی استان ها از بودجه کشور باید به شکلی باشد که سازمان برنامه و بودجه پاسخگو باشد، گفت: چرا باید اعتبار تملک دارایی استان نسبت به استان دیگر کمتر باشد و استان از مزایای دیگر خود استفاده نکند.

استاندار زنجان با بیان اینکه این استان مدتی است مشکل کمبود آب استان را پیگیری می کند، افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو در این زمینه همکاری کردند، اما اگر اکنون مشکل کمبود آب را تدبیر نکنیم در آینده با مشکلات بیشتری مواجه می شویم.

وی اضافه کرد: متخصص ترین افراد حوزه آب کشور در این استان حضور داشته و طرح های مطالعاتی برای سر شاخه های شمالی رودخانه تهم، کینه ورس، زرین رود و اشراق انجام شده که در این خصوص وزارتخانه باید ورود کند.

مشکل آب در زنجان جدی است

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: یکی از مهمترین بحث‌ها در حوزه زنجان و طارم بحث آب است و در شهرستان زنجان که بیش از نصف جمعیت استان در این شهرستان ساکن هستند، امسال با چندین چاه کمکی آب شرب تامین شد.

مصطفی طاهری با بیان اینکه برای نگهداری آب موجود سد تهم تا تابستان باید تامین آب از چاه‌ها ادامه دار باشد، افزود: اگر بارندگی‌ها در همین حد و یا حتی بهتر از شرایط حاضر باشد، دبی ورودی سد تهم حداکثر ۱۰ میلیون متر مکعب خواهد بود در صورتی که نیاز شهر زنجان بسیار بیشتر از این مقدار است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اولین اولویت در خصوص شهر زنجان، آب شهر است، گفت: در شهر ارمغانخانه، سد بعثت در دست احداث است و راه دسترسی سد ایجاد شده و برای ایجاد چند سد کوچک برای ذخیره آب در زنجان، طارم و بخش قره‌پشتلو با وزارتخانه توافقاتی شده است که برای انتقال آب به این سدها باید مطالعه‌ای انجام شود و این امر نیازمند اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی است که باید محقق شود.

وی ادامه داد: در بحث راه‌ها نیز چند مسیر اصلی در سطح استان وجود دارد که مهمترین مسیر، راه بناب – منجیل است که به شمال متصل می شود و با این وجود اتفاقات خوبی در گذرگاه شمال به جنوب در حال رخداد است اما همه این پروژه‌ها به بن‌بست منابع خورده‌اند و دارای عقب‌ماندگی‌ هایی هستند.

طاهری با بیان اینکه در راه‌های فرعی نیز مشکلاتی وجود دارد، گفت: در شهرستان طارم در دو مسیر به سمت اردبیل و گیلان تحت عنوان شفت و ملاصدرا هر کدام به طول هشت کیلومتر، اعتبار مورد نیاز است و باید اعتبارات تقویت شود.

وی با بیان اینکه در بحث بهداشت و درمان در شهرستان طارم، پروژه‌های نیمه کاره‌ای وجود دارد، گفت: یکی از موارد ارتقای بیمارستان این شهرستان به ۶۴ تختخوابی، استقرار دستگاه سی‌تی اسکن و آمبولانس است که با تاخیر این امور در حال انجام است.

طاهری با بیان اینکه در مرکز استان در بسیاری از تجهیزات پزشکی کمبود وجود دارد، خاطرنشان کرد: بیمارستان آیت‌الله موسوی برای تجهیز نیازمند برخی دستگاه‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

Share this post