دانشگاه ها از ایده های خلاقانه و نوآورانه حمایت کنند

دانشگاه ها از ایده های خلاقانه و نوآورانه حمایت کنند

استاندار گیلان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور معاون علمی رئیس جمهوری مطرح کرد؛

دانشگاه ها از ایده های خلاقانه و نوآورانه حمایت کنند / ضرورت بهره گیری مناسب دانشگاه گیلان برای نقش آفرینی در زمینه تجاری سازی فناوری در ارتباط با کشورهای همسود/ دستگاه های اجرایی تسهیل‌گر ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع باشند

استاندار گیلان با تصریح اینکه دانشگاه ها باید از ایده های خلاقانه و نوآورانه حمایت کنند، گفت: تأکید دارم دانشگاه گیلان به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه دانشگاه های دولتی و موسسات تحقیقاتی حاشیه دریای خزر، با بهره گیری از برنامه های پارک علم و فناوری استان، برای نقش­آفرینی در زمینه تجاری‌سازی فناوری در ارتباط با کشورهای همسود (CIS) استفاده کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع عصر امروز (سه شنبه) در چهارمین جلسه اقتصاد مقاومتی استان در سال جاری که با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ، شماری از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و فعالان حوزه فناوری استان برگزار شد؛ اظهار داشت: در شرایطی که کشورمان تحت تحریم های غیرقانونی استکبار جهانی قرار گرفته؛ راهبرد اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب برای مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر تکانه ها مطرح و بلافاصله از سوی دولت، برنامه ریزی های جدی و عملیاتی برای تحقق آن در دستور کار قرار گرفت.

وی به تشدید فشارها علیه ایران اسلامی و فروش حداقلی نفت، اشاره کرد و جهش تولید را راهگشا برای کشور خواند و افزود: جهش تولید منحصر به جهش کمی نیست بلکه کیفی سازی تولیدات را نیز شامل می شود.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد:  توجه به این امر ضروری است که اقتصاد مقاومتی مولفه هایی دارد که اصلی ترین آنها، توجه به ظرفیت‌های داخلی ، برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی برای بهره برداری از این پتانسیل هاست و جهت‌گیری‌های اصلی آن؛ بر دانش بنیانی، مردمی بودن، عدالت بنیانی، ‌برون‌گرایی و درون زایی استوار است.

وی افزود: در جریان سفر امروز معاون علمی و فنآوری رئیس جمهوری، بازدیدهایی از نمونه های دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و نیز ظرفیت های استان در این بخش داشتیم که به‌خوبی نمایانگر وجود ظرفیت ها و بسترهایی است که باید بیشتر تقویت شوند.

استاندار گیلان بیان داشت: برخی پتانسیل های این حوزه در نهاد دانشگاه است و این موضوع، بدان معناست که علم و دانش ، پایه اصلی فناوری بوده و برای آنکه روند علم و دانش شتاب گیرد؛ باید به مرحله رشد در دانش‌های پایه دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه رشد فناوری، به پیوستگی و ارتباط نیاز دارد ، خاطرنشان کرد: این مهم باید در ارتباط علم و فناوری با دانشگاه، صنعت، تولید و بازار جستجو شود و خوشبختانه طی سال های اخیر این امر در استان تقویت شده است.

دکتر زارع بیان داشت: دانشگاه‌های ما باید به دانشگاه های مهارت محور تبدیل و با بهره گیری از فضای فناوری های نوین، به مرکز تولید و خلق ثروت تبدیل شوند و در کنار این مهم، از ایده های خلاقانه و نوآورانه در نهاد آموزش عالی اعم از دولتی و غیر دولتی حمایت صورت گیرد .

وی ادامه داد: تأکید دارم در این راستا باید از ارتباطات بین المللی دانشگاه گیلان به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه دانشگاه های دولتی و موسسات تحقیقاتی حاشیه دریای خزر ، با بهره گیری از برنامه های پارک علم و فناوری، برای نقش­آفرینی در زمینه تجاری سازی فناوری در ارتباط با کشورهای همسود (CIS) استفاده کند.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: مثلث فنآوری، دانشگاه و صنعت نه فقط در رشد اقتصادی بلکه در رفع بسیاری از نیازهای استان و کشور اثرگذار و مهمترین عوامل توسعه هستند؛گام های خوبی در استان برداشته شده و ارتباط خوبی بین دانشگاه و واحدهای فناور وجود دارد.

دکتر زارع به تلاش های شرکت های دانش بنیان در ایام شیوع کرونا در استان اشاره و اضافه کرد: در ایام شیوع کرونا و در کنار تأکیداتی که به مردم برای در خانه ماندن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی داشتیم؛ این شرکت های دانش بنیان بودند که در بخش تولید محصولات بهداشتی و دارویی همچون کیت های تشخیص، ملزومات مراقبت های فردی ، اقلام آزمایشگاهی یا دستگاه تنفسی وارد عمل شدند؛ شماری دیگر از این شرکت ها نیز با فراهم سازی زمینه تأمین مایحتاج مردم از طریق فضای مجازی، مسئولان را در مدیریت کرونا یاری و در عین حال به حفظ سلامت شهروندان کمک کردند.

استاندار گیلان یکی از جهت گیری‌های اصلی دولت را حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ذکر کرد و کمک به آنها و بسترسازی برای حضورشان در بازارهای داخلی و خارجی را دارای اهمیت فراوانی خواند و گفت: از ابتدای سالجاری به همه دستگاه های اجرایی استان ابلاغ کرده ام که از نخبگان ، شرکت های نوآور و استارت آپ ها حمایتی همه جانبه صورت گیرد.

وی افزود: در همین راستا به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که کالاها و خدمات مورد نیاز خود را ترجیحا از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور خریداری کنند و در حمایت های تسهیلاتی نیز در اولویت باشند.

دکتر زارع با اشاره به روند افزایشی تعداد شرکت­های دانش­بنیان استان طی سال­های اخیر،کسب جایگاه دوم گیلان پس از استان تهران در تولید اپلیکیشن و گیم ، افتتاح مرکز نوآوری صنایع خلاق به عنوان یک ظرفیت مناسب در جهت توسعه نوآوری در موضوعاتی همچون گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، تولید محتوای الکترونیکی توسط نیروهای متخصص جوان و خلاق افزود: این داشته ها گویای وجود ظرفیت­های بالای استان گیلان در حوزه فناوری دانش بنیان است که حمایت‌های ملی را بیش از گذشته می‌طلبد.

وی با بیان اینکه توسعه فیزیکی و محیطی مناسب برای اجرای اقدامات فناورانه در گیلان با نگاه مثبت و همراهی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روندی مناسب دارد، افزود: لازم است نمونه های دیگری از واحدهای راکد و نیمه راکد در استان به این امر اختصاص داده شود.

نماینده عالی دولت در گیلان اضافه کرد: باید استفاده بهینه از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، در عمل به منصه ظهور برسد چراکه امروز لازم است تمامی زمینه ها برای تبدیل اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان را فراهم آوریم تا از اقتصاد جهانی عقب نمانیم ضمن آنکه برای ارائه خدمات بهتر به مردم، باید فن‌آوری‌های نوین را وارد عرصه اقتصاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه فضای فیزیکی و محیطی مناسب برای فعالیت های علمی و فنآورانه با کیفیت مناسب در دستور کار است، گفت: می توان ادعا کرد که هر اندازه در زمینه توسعه استارتاپ ها حمایت صورت گیرد، در واقع از توسعه ملی و جلوگیری از وابستگی به نفت، حمایت شده که این موضوع همواره در جلسات اقتصاد مقاومتی مورد تاکید است.

دکتر زارع با اشاره به این مطلب که از سال گذشته تاکنون تعدادی از پروژه های استان در اقتصاد مقاومتی به موضوع فعالیت های علم و فناوری اختصاص دارد ، به جلسه شورای هماهنگی امور بانک های استان که طی روزهای اخیر در استانداری برگزار شد ، اشاره و اضافه کرد: در این جلسه  تاکید کردم که باید ادبیات و گفتمان همه برای توسعه استان یکسان بوده و درب بانک‌ها به روی کارآفرینان، فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و تولیدکنندگان باز باشد.

وی شرکت های دانش بنیان را از جمله سرمایه های بزرگی برشمرد که لازم است از آنها در جهت تحقق آبادانی و تعالی استان، با آغوشی گشاده استقبال شود.

وی خاطرنشان کرد: در بازدید امروز از شرکت ها ، علاوه بر رفع نیازهای استان زمینه اشتغال زایی خوبی که فراهم آورده بودند؛ ستودنی است و انتظارم از صندوق نوآوری و شکوفایی استان؛ استفاده و حمایت از جوانان خلاق، تأمین سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان ، توجه به صادرات و توسعه فناوری‌ با هدف خلق ثروت بر پایه فناوری بومی است و به تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط تأکید می کنم تسهیلگر ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع باشند.

در این نشست محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت ، رسول فرخی نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان و پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود در خصوص توسعه فناوری در استان پرداختند. رئیس دانشگاه گیلان ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ، رئیس پارک علم و فناوری استان و نماینده صندوق پژوهش و فناوری های غیردولتی استان نیز گزارشی از اقدامات فناورانه مجموعه تحت مدیریت خود ارائه کردند.

در پایان این جلسه؛ تفاهم نامه ایجاد کارخانه نوآوری بین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان، رئیس پارک علم و فناوری استان، رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری ، نماینده مجری طرح ایجاد کارخانه و نماینده صندوق نوآوری ، امضا و مبادله شد.

Share this post