رشد ۲۲ درصدی عناوین کتاب‌های منتشره گیلان در سال ۹۸

رشد ۲۲ درصدی عناوین کتاب‌های منتشره گیلان در سال ۹۸

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خبر داد:

رشد ۲۲ درصدی عناوین کتاب‌های منتشره گیلان در سال ۹۸

نیازسنجی جامعه برای مطالعه بسیار مهم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به انتشار ۸۴۱ عنوان کتاب با شمارگان بیش از یک میلیون جلد طی سال گذشته، از رشد ۲۲ درصدی عناوین کتاب‌های منتشر شده در استان خبر داد.

به گزارش آوای میهن نیوز  به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی با بیان اینکه ۸۴۱ عنوان کتاب طی سال ۱۳۹۸ در گیلان منتشر شد، در حالی که این رقم در سال پیش از آن ۶۸۷ عنوان بوده است، اظهار کرد: شمارگان کتاب‌های انتشار یافته در سال گذشته نیز، یک میلیون و ۱۲۰ هزار نسخه بود که ۱۷۱ عنوان کتاب با شمارگان ۴۴۵ هزار نسخه به حوزه کودک و نوجوان اختصاص داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: ۷۶۰ عنوان از کتاب‌های انتشار یافته در سال ۹۸، تألیفی و ۸۱ عنوان دیگر ترجمه بوده است؛ همچنین ۶۶۸ عنوان از این کتاب‌ها، چاپ اول بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۸۷ ناشر در گیلان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد ۶۰ ناشر در سال گذشته فعال بودند، افزود: دفتر فعالیت ۱۴۶ ناشر در مرکز استان است و ۴۱ ناشر نیز در شهرستان‌ها فعالیت دارند. همچنین ۱۳۷ کتابفروشی نیز در سطح استان مجوز فعالیت دارند.

فاضلی با اشاره به فعالیت ۹۸۵ مؤلف (ثبت شده) در گیلان شامل ۳۹۶ مؤلف بانو و ۵۸۹ آقا، ادامه داد: ۹۰۴ مورد تقاضای مجوز نشر طی سال ۹۸ در استان داشتیم که ۸۹۹ مورد از آن‌ها با موفقیت صادر شد؛ که در این بخش نیز با توجه به صدور ۵۷۵ مجوز نشر در سال ۹۷، با رشد ۵۶ درصدی مواجه بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، تعداد نمایشگاه‌های کتاب برگزار شده طی سال گذشته در استان را ۸۱ مورد عنوان و تصریح کرد: بالغ بر ۱۵۸ هزار نفر از این نمایشگاه‌ها بازدید کردند که حدود نیمی از این بازدیدها مربوط به نمایشگاه بزرگ کتاب استان بود.

وی با اشاره به اینکه پانزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان با حضور ۴۰۰ ناشر شامل ۳۴ ناشر گیلانی در قالب ۲۰۳ غرفه و با عرضه ۷۶ هزار و پانصد عنوان کتاب با تخفیف ۳۰ درصد از ۲۶ آبان لغایت اول آذرماه ۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان در رشت برگزار شد، یادآور شد: ۷۵ هزار نفر در مدت شش روز از این رویداد بزرگ و مهم فرهنگی بازدید کردند و میزان فروش انجام شده در این نمایشگاه، ۲۵ میلیارد ریال بوده است که مبلغ هشت میلیارد ریال آن، بن یارانه‌ای خرید کتاب در نظر گرفته‌ شده بود که توزیع آن بین بازدیدکنندگان توسط بانک عامل مستقر در نمایشگاه صورت گرفت.

فاضلی در ادامه، کتاب را یکی از مهمترین ابزارهای اصلی در مقوله فرهنگ خواند و گفت: با کاربردی کردن فرهنگ مطالعه در جامعه می‌توان شاهد افزایش شور و نشاط بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گیلان، نیازسنجی جامعه برای مطالعه را مهم دانست و اضافه کرد: تا نیازی نباشد، مطالعه معنا پیدا نمی‌کند و احساس نیاز در جامعه هدف جوانان و نوجوانان برای مطالعه حائز اهمیت است.

Share this post