سرشماری آهوان زنجان آغاز شد

آهو

سرشماری آهوان زنجان آغاز شد

آوای میهن نیوز – رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: سرشماری آهوان دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زنجان از دوشنبه ۲۵ مهر آغاز شد.

 پرویز رستمی افزود: سرشماری جمعیت آهوان در مناطق زیستی این استان از ساعت اولیه صبح با مشارکت ۲۵ نفر از محیط‌بانان سر محیط‌بانی سهرین و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست طبیعی در قالب ۶ گروه (خودرویی و موتوری) ساماندهی شده اند انجام می‌شود. 

وی اضافه کرد: سرشماری جمعیت آهوان این استان با دقت تمام در دشت سهرین (بخشی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد) و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه به مدت ۲ روز خواهد بود.

رستمی تصریح کرد: پس از پایان سرشماری جمعیت آهوان در این ۲ منطقه و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته بخش کوهستانی منطقه حفاظت شده سرخ آباد نیز به مدت ۲ روز (طی هفته  آینده  ) با هدف پایش حیات وحش همچنین سرشماری کل و بز از گونه های شاخص جانوری این استان انجام خواهد گرفت.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد و تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است و زیستگاه بکر و مناسبی برای این گونه جانوری زیبا و شاخص محسوب می شود.

رستمی اظهار داشت: در این زیستگاه بکر جانورانی چون آهو، پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمور سنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می کنند.

 وی اضافه کرد: منطقه شکار ممنوع فیله خاصه نیز از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و گونه های جانوری ازجمله آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، آبزی و کنار آبزیی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

به گفته این مسوول، تغییر الگوی کشت، حفر چاههای غیرمجاز و ورود خودروهای مختلف از سوی کشاورزان موجب شده تا زیستگاه دشت سهرین زنجان با خطر جدی مواجه باشد.

وی خاطرنشان کرد: سرشماری منطقه حفاظت شده انگوران و منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم این استان ۱۵ آ ذر امسال انجام خواهد گرفت.

 به گزارش آوای میهن نیوز، براساس سرشماری سال ۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ راس رسید و سال ۹۵ نیز یک هزارو ۸۲ راس در این مناطق سرشماری شد.

طی سال های ۹۶، ۹۷،  ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به ترتیب تعداد یک هزارو ۱۰۵ راس، یک هزارو ۲۷۷ راس، یک هزارو ۴۰۰ و یک هزارو ۳۶۰ و ۸۴۶ راس آهو از سوی محیط‌بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این ۲ منطقه مشاهده و سرشماری شدند.

Share this post