سند نقشه‌راه استان  به تایید معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت  رسید        

سند نقشه‌راه استان  به تایید معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت  رسید        

 دیدار هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان و محسن افشارچی استاندار زنجان با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا برگزار شد.

به گزارش آوای میهن نیوز،علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ابتدای این جلسه با تبریک انتصاب استاندار جدید زنجان و با اشاره به تاریخچه تشکیل اتاق بازرگانی زنجان از ابتدا تاکنون و ترکیب و ساختار و کارکرد اتاق ها، تصریح کرد: امروز اتاق زنجان ۷ عضو در اتاق بازرگانی ایران دارد و  ریاست کمیسون معدن و همچنین خزانه دار اتاق ایران نیز از هیات نمایندگان اتاق زنجان هستند.

وی با بیان اینکه طبق قانون ارائه مشاوره و پیشنهادات تخصصي به قواي سه گانه و مسئولان اجرای در جهت حمايت از بخش خصوصي و توسعه اقتصادی ، مصوبات و ایجاد زمینه های لازم  برای جذب سرمایه گذاری خارجی از رسالت های اتاق است، تصریح کرد: اتاق بازرگانی زنجان دارای ۱۱ تشکل و ۶ کمیسیون تخصصی است که فعالیت خود را پیگیری می کنند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع آموزش برای اتاق زنجان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به طور متوسط سالانه حدود ۳۲ دوره برای حدود ۸۰۰ نفر دوره های تخصصی مرتبط با تولید، تجارت و محیط کسب و کار به صورت رایگان برگزار می‌کند، گفت: ارائه خدمات مشاوره ای تخصصی در حوزه های مختلف از جمله حقوقی ، تجاری، امور مالياتي، تامين اجتماعي ، بازرگانی و… نیز به صورت رایگان در اتاق زنجان ارائه می شود.

وی با اشاره به اعزام و پذیرش هيئت هاي تجاري به و از کشورهای هدف و فراهم کردن حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاهای تخصصی خارج از کشور،ادامه داد: مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی استان در حال حاضر فعال بوده و ظرفیت مناسبی برای حمایت از ایده ها و طرح ها و کسب و کار نوین و دانش بنیان دارد.

یگانه فرد یا بیان اینکه انجام پایش محیط کسب و کار به صورت فصلی و برگزاری جلسات شورای گفتگو و برگزاری آن در عالی‌ترین سطح اجرایی استان با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در جهت تسهیل فضای کسب و کار استان و کشور با دبیری اتاق برگزار می شود، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۶۸ جلسه اصلی و ۴۶ جلسه کارشناسی برگزار شده و رویکرد ما برای هر جلسه اصلی برگزاری ۲ جلسه کارشناسی است.

رییس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه اتاق بعد از چندین ماه کار کارشناسی سند نقشه‌راه استان را با بررسی و مطالعه ۱۰ ساله تجارت خارجی استان با توجه به بازارهای هدف و محصولات تولیدی و بازرگانی تدوین و به تصویب شورای گفت‌وگوی استان و تایید معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت رساند، گفت:  برای تهیه این سند که برای اولین بار در کشور در اتاق بازرگانی زنجان تدوین گردیده، ۷۰ کشور طرف تجاری جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه قرار گرفته و از بین این تعداد با توجه به فضای بین المللی، تحریم های ظالمانه، موقعیت‌های ترانزیتی، تبادلات مالی و همسایگی ۱۱ کشور به عنوان اهداف دارای اولویت برای تجارت خارجی استان تعیین گردیده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌ها وپتانسیل های استان در بخش های مختلف اقتصادی و تولیدات استان که به عنوان قطب کشور و پیشتاز در تولید برخی از محصولات در کشور ، تصریح کرد:استان زنجان دارای ۳۴۶ معدن فعال با ۳۶ نوع تنوع معدنی و ذخیره قطعی این معادن ۶۱۰ میلیون تن می‌باشد.

وی با بیان اینکه استان زنجان با وجود معدن انگوران قطب تولید  شمش سرب و روی بوده و ۶۸ درصد صادرات استان را تشکیل می دهد, اظهار کرد: اما صادرات شمش با توجه به اینکه خود مواد اولیه بسیاری از صنایع می باشد عملا نوعی خام فروشی است و صنایع بالا و پایین دستی این صنعت در استان شکل نگرفته و از وضعیت مناسبی برخوردار نمی باشد.

یگانه فرد با اشاره به توانمندی استان زنجان در تولیدی و صادرات صنایع دستی، برندسازی در این بخش را با اهمیت عنوان کرد و گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود و منحصر به فرد این حوزه از جمله کیفیت، طرح، شهرت محصولات و… متاسفانه استان جایگاه مطلوبی در ایجاد اشتغال، تولید، سرمایه گذاری، صادرات، برند سازی و… ندارد.

رییس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه پتانسیل مناسب استان در صنایع برق و الکترونیک موجب شده که استان به عنوان یکی از قطب های صنایع برق و الکترونیک در استان مطرح شود، گفت: تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زنجان یک فرصت مهمی را پیش روی توسعه استان قرار داده که با توجه به ورود سرمایه گذار خارجی، ورود تکنولوژی و فناوری نوین، اشتغال زایی، توسعه صادرات و …  بعنوان یک زیرساخت از اهمیت ویژه برای توسعه اقتصادی منطقه و استان برخوردار است.

وی در این جلسه مرکز آماد و پشتیبانی، فرودگاه زنجان،  پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان،  احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد، بازارچه های تخصصی عرضه و فروش محصولات استان، برگزاری نمایشگاه های تخصصی در سطح ملی با توجه به زیرساخت های مطلوب استان، مدیریت تشکیل شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت و افتتاح دفتر وزارت امور خارجه در زنجان را از جمله فرصت های پیش روی توسعه و چالش های استان در این راه عنوان کرد.

اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نیز در این جلسه با اشاره به برخی از مشکلات، موانع، چالش ها در حوزه اقتصاد، صنایع و تولید، مشکلات داخلی فعالان اقتصادی، تحریم ها، توسعه حمل و نقل و لجستیک در استان صحبت کردند و همچنین پیشنهاداتی را در حوزه توسعه اقتصادی استان زنجان ابراز داشتند.

Share this post