سهم ناچیز بودجه فرهنگی نشان از عدم نگاه کلان به مقوله فرهنگ است

امراله حسنی

سهم ناچیز بودجه فرهنگی نشان از عدم نگاه کلان به مقوله فرهنگ است

آوای میهن نیوز- مهران حبیبی: مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان زنجان در جلسه شورای اداری این استان که با حضور حجت الاسلام محسنی اژه ای برگزارشد اظهار داشت: سهم بسیار ناچیز بودجه فرهنگی از کل بودجه کشور، نشان از عدم نگاه کلان به مقوله فرهنگ است.

امراله حسنی افزود:  تا مادامیکه در نگاه کلان به مسائل کشور، پیوست فرهنگی وجود نداشته باشد، باعث خواهد شد تا خواب را بر ولی خدا حرام کند تا جاییکه مقام معظم رهبری می فرمایند:«گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده؛ به‌خاطر مسائل فرهنگی؛ یعنی اهمّیّت مسائل فرهنگی این‌جور است». اگر در جامعه ای فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی، فرهنگ قناعت و عدم اسراف، وجدان کاری، فرهنگ  سبک زندگی ایرانی – اسلامی جاری و ساری گردد؛ قطعاً بسیاری از بزهکاری ها و مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: تقاضا داریم بعنوان یکی از سران قوا، در جلسات روسای محترم قوا این مطالبه جدی را مدنظر قرار دهید.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان زنجان تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که مدیران دستگاههای اجرایی، بخصوص مدیران فرهنگی با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ از بین رفتن روحیه ریسک پذیری می باشد. متاسفانه بدلیل قوانین موجود و نظارت دستگاههای مختلف، هیچگونه امکانی برای کمک به مجموعه های مردمی وجود ندارد. چرا که برای پرداخت کوچکترین کمکی باید اقدام به ثبت موسسه نمایند و خیلی از مجموعه های مردمی یا امکان ثبت موسسه را ندارند و یا اصولاً حوصله این کار را ندارند. حضرت آقا هم در دیدار اخیر اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان، در خصوص تفاوت شیوه هدایت فرهنگی دستگاههای رسمی با هدایت فرهنگی تشکل‌های مردمی مواردی را مطرح فرمودند.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی شعبه حل اختلاف فرهنگ و هنر در استان ها در حال حاضر به صورت همیار آنهم برای صلح و سازش می باشد افزود: شعبات عمومی دادگاه بعضاً اطلاعات کافی از بخش تخصصی فرهنگ و هنر نداشته و آرایی که صادر می گردد ندارند و غیر مرتبط بوده و موجب اطاله دادرسی می شود.

 

حسنی پیشنهاد کرد: برای جریمه های مالی که متهمین باید پرداخت کنند، پیشنهاد می گردد که این مبالغ در راستای حمایت از برنامه های فرهنگی و هنری از جمله ساخت کتابخانه، چاپ و انتشار کتاب، خرید کتاب، کمک به تجهیز و تعمیر مراکز فرهنگی صرف گردد.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: صدور اجازه دسترسی مدیران فرهنگی به مشخصات افرادی که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده اند و به نوعی با آن دستگاه ارتباط دارند. تا بتوان با ارتباط با ایشان و دلائل ورود آنها به اغتشاشات، زمینه های تغییر و ترمیم رویه ایشان را پیگیری کنند.

وی در پایان به مقوله سرمایه اجتماعی اشاره کرد وافزود: با این همه زحمت و انجام کارهای فرهنگی، متاسفانه بواسطه افراد معلوم الحالی که به نام دین و انقلاب  با تخلفاتی  ضربه ای مهلک به سرمایه های اجتماعی می زنند و اذهان پاک نوجوانان و جوانان این مرز و بوم را دچار مشکل می کنند، درخواست داریم تا مصداق محاربه برای آنها لحاظ گردد.

Share this post