ضرورت مناسب سازی مبلمان شهری برای سالمندان و معلولین

بیدخام

ضرورت مناسب سازی مبلمان شهری برای سالمندان و معلولین

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین تاکید کرد :

ضرورت مناسب سازی مبلمان شهری برای سالمندان و معلولین

تکریم سالمندان باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت :مناسب سازی مبلمان شهری برای سالمندان در قزوین یک ضرورت است و باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری ،مریم بیدخام روز در ستاد ساماندهی سالمندان استان با اعلام این مطلب افزود: افزایش سن امید به زندگی می‌تواند نشان‌دهنده توسعه اجتماعی و اقتصادی باشد مشروط به اینکه زیرساخت‌های آن فراهم شود و در این راستا ضروری است شرایط بهبود کیفیت زندگی سالمندان را برای آنها مهیا کنیم.

این مسوول با بیان اینکه سن امید به زندگی در کشور افزایش یافته است گفت: بیش از ۹۵ هزار نفر از مردم استان قزوین بالای ۶۵ سال سن دارند و از این حیث رتبه شانزدهم را در کشور دارا هستیم.

بیدخام با اشاره به مراکز نگهداری روزانه سالمندان در استان گفت: هم اکنون چهار مرکز سالمندان روزانه در استان فعالیت می‌کنند اما با توجه به افزایش نرخ رشد جمعیت سالمندی نیازمند راه اندازی مراکز جدید در این خصوص هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مراکز نگهداری روزانه سالمندان در استان برای بانوان است باید با ارائه تسهیلات و حمایت از مؤسسات مربوطه تلاش شود تا این مراکز برای سالمندان مرد هم راه اندازی شود، چرا که حضور سالمندان در این مراکز باعث ایجاد شور و نشاط در آن‌ها می‌شود.

این مسوول با اشاره به برخی از مشکلات سالمندان استان از جمله مشکلات معیشتی و اقتصادی، مناسب نبودن معابر شهری و ادارات، نداشتن پوشش بیمه مناسب، گفت: با توجه به اینکه با شروع سالمندی، این قشر با بیماری های متعددی مواجه می‌شوند، ضروری است تا با فراهم آوردن بیمه‌های درمانی و مکمل شرایط مناسبی را برای سالمندان استان فراهم آوریم.

وی افزود: سیاست گذاری در راستای مدیریت شهری باید به گونه‌ای باشد که رفاه و نشاط سالمندان در آن لحاظ شود از جمله مناسب سازی محیط کالبد شهرها، ایجاد و اصلاح ساختارهای شهری در راستای دسترسی به خدمات حمل و نقل مناسب به طوری که سالمندان بدون وابستگی به اطرافیان از امکانات شهری بتوانند بهره مند شوند.

وی با اشاره به تعداد پلکان زیاد ایستگاه راه آهن قزوین و ضرورت مناسب سازی برای مسافرین سالمند و معلول  گفت : مدیران شهری  برای ساخت مکان های عمومی مانند پارک ها، اماکن مذهبی ، ایستگاههای راه آهن وسایر مکانهای عمومی مناسب سازی مبلمان شهری جهت جلب رضایت سالمندان و معلولین اهتمام ویژه  داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوبن با بیان اینکه سالمندان نیازهای گوناگونی دارند که باید به همه آن‌ها در حد وسع توجه شود،افزود: نیازهای عاطفی، معیشتی، تفریحی و از همه مهم‌تر مشارکت در امور اجتماعی را باید به صورت جدی در خصوص این قشر مورد توجه قرار داد.

Share this post