ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور ایجاد شده است

ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور ایجاد شده است

 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا تا فروردین سال آینده در کشور ایجاد شده است.

محمدرضا شانه ساز روز سه شنبه در مراسم رونمایی از اولین محصول تولید شده واکسن کووایران برکت (۳۰۰ هزار دوز واکسن) در فاز یک کارخانه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در محل شهرک دارویی برکت در البرز افزود: از روزهای اول شیوع ویروس کرونا، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، در کنار بسیج و بدنه دولت به کمک وزارت بهداشت آمدند که نتیجه آن را امروز در تولید واکسن می بینیم.

وی اضافه کرد: در شرایطی که بیش از ۱۰۰ سال بود که در کشور واکسن سازی  و در عمل توفیقی در این بخش نداشتیم، کرونا در کنار تمام مشکلاتی که برای کشور و مردم ایجاد کرد ، در یک شرایط نابرابر و تحریم توانستیم خودمان را به جمع چهار تا پنج کشور برتر دنیا برسانیم.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: به این منظور تا فروردین سال آینده در کف تولید تنها توسط پنج شرکت در کشور برآوردمان این است که ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا را در کشور ایجاد کنیم که موفقیت بسیار بزرگ و در واقع می توان گفت که معجزه گونه است.

وی ادامه داد: همچنین در کنار واکسن امروز می توانیم صادر کننده تمام اقلام مرتبط با ویروس کرونا باشیم که این موفقیت با تکیه بر توان خودمان به دست آمده است.

 

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه ۱۶ برنامه توسط ۱۲ شرکت در کشور در زمینه واکسن در حال اجرا است خاطر نشان کرد: به زودی در زمینه تولید واکسن در دنیا جزء کشورهای برتر خواهیم شد.

شانه ساز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رشد امروز ۸۸ درصد بازار دارویی کشور در اختیار تولیدات داخلی است افزود: در سال ۹۷ یک چهارم بازار ما در اختیار واردات و ۷۵ درصد در اختیار تولید بود که امروز این رقم در زمینه تولیدات داخلی به ۸۸ درصد و واردات به ۱۲ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین از ۹۷ نسبت به سال ۹۲ حدود ۲۱ درصد کاهش واردات در بخش دارویی داشته ایم که حدود ۲۹ درصد ارزبری را در این بخش موفق شدیم که کاهش دهیم.

 فاز اول تولید واکسن کووایران برکت  امروز به صورت رسمی آغاز شد و تا تیر ماه امسال حدود ۱۰ میلیون دوز از این واکسن عرضه می شود.

 

Share this post