قاتل محیط بانان  زنجان اعدام شد

شهادت محیط بان

قاتل محیط بانان  زنجان اعدام شد

آوای میهن نیوز- رئیس کل دادگستری استان زنجان گفت: حکم قاتل دو محیط‌بان زنجانی که  در هنگام تعقیب و گریز با شکارچیان با تیر جنگی آن‌ها به شهادت رسیدند اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان زنجان، حجت الاسلام صادقی نیارکی با اعلام این خبر افزود: در پی به شهادت رسیدن دو نفر از محیط‌بانان در حین انجام مأموریت در زنجان توسط افراد ناشناس، برای پیگیری بررسی موضوع و بازداشت مرتکبان دستورات فوری صادر شده بود.

وی اظهار کرد: در همین راستا نظر به حساسیت و آثار روانی و اجتماعی موضوع بر مردم ، پرونده مذکور در کم‌ترین زمان ممکن رسیدگی و حکم نهایی صادر و پس از تایید در دیوان عالی کشور (دو شنبه دوم خرداد ماه ۱۴۰۱) در محل زندان مرکزی زنجان اجرا شد.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان ادامه داد: دستگاه قضایی استان در راستای اجرای عدالت و احکام اسلامی با جدیت و بر اساس قانون به وظیفه خود عمل خواهد کرد و نمونه بارز این امر اجرای همین حکم بود که با پیگیری‌های انجام شده توانستیم پرونده با فوریت رسیدگی و حکم اجرا شود.

 

طبیعت سبزپرخون

اما حادثه از آنجا آغاز می شود که عصر دوشنبه، شانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۰، نیرو‌های محیط زیست مستقر در منطقه حفاظت شده فیله خاصه زنجان متوجه حضور دو شکارچی در منطقه شده و برای برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند، و شکارچیان با یک خودروی نیسان وانت، فرار می‌کنند و تعقیب و گریز آغاز می‌شود؛ عملیاتی که پایانی خونبار و دردناک دارد.

محیط بانان «مهدی مجلل» و «میکاییل هاشمی» که با خودروی سازمانی به تعقیب شکارچیان مشغول می‌شوند، از مرکز استان تقاضای نیروی کمکی و انسداد جاده را می‌کنند و در پی این تقاضا، نیرو‌های کمکی به منطقه اعزام و جاده آسفالته را مسدود می‌کنند، اما شکارچیان چند کیلومتر جلوتر وارد یک راه خاکی می‌شوند و کمی بعد در این محور فرعی و خلوت اقدام به شلیک به خودروی محیط بانان می‌کنند.

ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه را نشان می دهد ومتاسفانه ارتباط محیط‌بانان با مرکز قطع می‌شود و پس از آن هیچ کدام از محیط‌بانان به تلفن همراه و بی‌سیم خود جواب نمی‌دهند که پس از آن تلاش برای یافتن آنها آغاز می‌شود.

گفته می شود که درگیری شکارچیان با محیط بانان با اسلحه کلاشنیکف صورت گرفته که سلاحی جنگی است؛ شلیک‌هایی پیاپی به سمت خودروی محیط بانان که منجر به مجروح شدن هر دو سرنشین می‌شود تا مقدمات شکل گیری یک فاجعه تمام عیار فراهم آید: پیاده کردن محیط بانان مجروح توسط شکارچیان و شلیک تیر خلاص به سر آنها! وچه ناجوانمردانه جان مدافعان محیط زیست گرفته می شود، شلیک ناجوانمردانه ای که هرگزاز یادها نخواهد رفت و اینگونه طبیعت سبزپر ازخون می شود پر از خون انسانهای که برای دفاع از محیط زیست شب وروز نمی شناسند وجانشان را تقدیم میکنند تا محیط زیست آرام بخوابد.

این البته پایان ماجرا نیست و نیرو‌های کمکی که در مسیر چشم انتظار شکارچیان و محیط بانان در تعقیب ایشان بودند، پس از مدتی انتظار با تلفن همراه دو محیط بان یاد شده تماس می‌گیرند، اما پاسخی دریافت نمی‌کنند و در نتیجه عملیات جست و جو آغاز می‌شود؛ عملیاتی که با تاریک شدن هوا دشوار می‌شود تا در نهایت سحرگاه به نتیجه می‌رسد وپیگر دوشهید بی دفاع در محیط زیست زنجان پیدا می شود.

پس از رویت پیکر دو شهید ، نیروی انتظامی استان بلافاصله اقدام به دستگیری قاتلان  این جنایت هولناک میکند. قاتلانِ محیط بانان در درگیری با ماموران پلیس دست یکی از نیروهای پلیس  را می‌شکنند!

هنگامی که ساعاتی پس از نیمه شب، یکی از اکیپ‌های جست و جو موفق به شناسایی خودروی سازمانی در راه فرعی می‌شود، با پیکر بی جان دو محیط بان مواجه می‌شود و سپس با حضور فردی در محل فاجعه مواجه می‌شوند که به وی مشکوک شده و دستگیرش می‌کنند. فردی که تحویل پلیس آگاهی می‌شود تا راز جنایت برملا شود.

فرد مظنون در بازجویی‌ها ادعا می‌کند که در قتل محیط بانان نقشی نداشته، اما از طرف قاتلین برای پاک کردن آثار جرم به محل حادثه فرستاده شده است. در پی کسب اطلاعات تازه از این فرد، ماموران پلیس برای دستگیری شکارچیان قاتل عازم روستای محل سکونتشان می‌شوند، غافل از آنکه دو فرد شرور خیال تسلیم شدن به پلیس را هم ندارند و از هیچ تلاشی برای آسیب رساندن به ماموران فروگذار نمی‌کنند!

دو شکارچی مذکور در مواجهه با نیرو‌های پلیس با ایشان درگیر می‌شوند که در نتیجه این درگیری، دست یکی از ماموران را نیز می‌شکنند و سپس تلاش می‌کنند با ریختن بنزین روی ایشان، نیرو‌های اعزامی را به آتش بکشند که در نهایت موفق به این کار نمی‌شوند و بازداشت می‌شوند و در بازرسی از خانه آنها، سه اسلحه شکاری و مقادیری گوشت شکار متعلق به آهو کشف و ضبط می‌شود.

فرجام ماجرا نیز انتقال متهمان به مرکز پلیس آگاهی و چند ساعت بعد، اعتراف آن‌ها به درگیری مسلحانه و قتل محیط بانان است. محیط بانان شهیدی که یکی شان (شهید هاشمی) متاهل بود و یک فرزند هفت ساله و همسر باردارش در خانه انتظارش را می‌کشیدند و دیگری هم جوانی بود که چه بسا رویا‌های زیادی در سر می‌پروراند، اما سبعیت شکارچیان و چه بسا فقدان حمایت‌های کافی از بعد قانون مجازات و تجهیزات حفاظتی پایان متفاوتی برایشان رقم زد.

Share this post