مرمت “کاروانسرای سنگی زنجان” با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان

مرمت “کاروانسرای سنگی زنجان” با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به مرمت و بازسازی کاروانسرای سنگی زنجان، گفت: این بنا با هزینه ای بالغ بر ۷ میلیارد تومان بازسازی شد واین بنا بعد از ماه مبارک رمضان بصورت رسمی افتتاح خواهد شد.
حجت‌الاسلام مختار کرمی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مرمت و بازسازی “کاوانسرای سنگی زنجان” اظهار داشت: با توجه به شرایط اضطراری، مرمت و بازسازی کلی این بنا لازم و ضروری بود.
وی با اشاره به اینکه کاروانسرای سنگی یک اثر تاریخی به شمار می‌رود، تصریح کرد: این اثر یک موقوفه بوده و تحت تملک اداره اوقاف و تحت نظارت کارشناسان معاونت میراث فرهنگی مرمت می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه برای مرمت و بازسازی اساسی کاروانسرای سنگی زنجان بالغ بر ۷ میلیارد تومان اعتبار، هزینه شده است، خاطر نشان ساخت: بخش اعظمی از بودجه مورد نیاز برای این پروژه از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی تامین شده است و بخشی نیز از محل اعتبارات این اداره کل و موقوفه تامین شده است.
هم اکنون این بنا با کاربری رستوران سنتی و تاریخی در حال بهره‌برداری و خدمت رسانی است و پس از ماه مبارک رمضان بصورت رسمی افتتاح خواهد شد.


وی بدنه‌سازی، بندکشی بین آجرها، تعویض نورگیرها، مرمت آجرهای فرسوده، کف سازی، اجزای کانال کشی، استحکام‌بخشی پی و طاق‌ها، اندود طاق‌های داخلی، ساماندهی تأسیسات مکانیکی و برقی، استحکام‌بخشی و عایق‌کاری کلی بنا ، تسطیح و بهسازی حیاط ، تعویض همه دربها و نوسازی کلیه تاسیسات برقی و آبی و سرمایشی و گرمایشی ، اجرای گرمایش از کف و سبک سازی بنا را از جمله اقدامات مرمتی در بنای تاریخی کاروانسرای سنگی اعلام کرد و گفت طی این مراحل سعی شد ظاهر اولیه بنا به هیچ وجه تغییر نکرده و حتی برخی خصوصیات از بین رفته بنا نیز مثل محل بستن اسب ها در زمانی که ازین محل بعنوان کاروانسرا استفاده میشد دوباره احیا شد.


حجت‌الاسلام کرمی با بیان اینکه مصالح به کار گرفته‌شده در این کاروانسرا بیشتر از سنگ بوده و به همین دلیل به کاروانسرای سنگی شهرت یافته است، ادامه داد: اکثر کاروانسراهایی که در این مسیر احداث شده‌اند، سنگی هستند.
وی با تاکید بر اینکه کاروانسراها به‌عنوان آثار ملی موقوفه که بخشی از هویت گذشتگان و نحوه زندگی آن‌ها را به نسل‌های حاضر و آینده معرفی می‌کنند و از ارزش زیادی برخوردار هستند، افزود: این بنا به گونه ای مرمت شده است که تا سالهای طولانی نیاز به تعمیرات و بازسازی ندارد با این حال باید در حفظ، مرمت و نگهداری و معرفی این گونه بناها بیش ‌از پیش کوشا باشیم.
شایان ذکر است، قدمت کاروانسرای سنگی زنجان به دوره صفویان و شاه عباس صفوی بازمی‌گردد و از نوع وقف های معاطاتی می باشد .

Share this post