مطالعه۲۰۰ اسکلت کشف شده در آزمایشگاه انسان‌شناسی گیلان

مطالعه۲۰۰ اسکلت کشف شده در آزمایشگاه انسان‌شناسی گیلان

آوای میهن نیوز – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: هم اینک حدود ۲۰۰ اسکلت بدست آمده انسان از کاوش‌های انجام شده در منطقه “لیارسنگ بن املش ” در ازمایشگاه انسان شناسی استان در دست مطالعه و بررسی است.

ولی جهانی در حاشیه همایش نگرشی تحلیلی بر چشم انداز باستان شناسی کشور به خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در حال حاضر گیلان نخستین استانی است که دارای آزمایشگاه انسان شناسی در کشور می باشد، افزود: بر اساس کاوش هایی که در منطقه لیارسنگ بن املش از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ انجام شد ، بالغ بر ۲ هزار شی و ۲۰۰ اسکلت انسان بدست آمد که با توجه به اسکلت های کشف شده، نیازمند مکانی برای نگهداری آنها برای استفاده دانشجویان و اساتید و مطالعات کافی درباره آنها بودیم.

وی اظهار داشت: آزمایش هایی که در این آزمایشگاه بر مجموعه ای از اسکلت های مکشوفه انجام می شود، اطلاعاتی درباره موضوعاتی همچون شکل استخوان ها و دندان های انسان هایی که در آن دورانها می زیستند و همچنین نوع غذا، قد و چهره‌شان و بومی و غیر بومی بودن را در اختیار ما قرار می دهد و مردم می توانند از گذشته آنها اطلاعات بیشتری بدست آورند.

بدنبال ایجاد دفتر باستان شناسی در گیلان هستیم

جهانی در ادامه با اشاره به طبیعت ناب گیلان و تاریخی بودن آن اظهار کرد: ۶ بافت تاریخی در گیلان وجود دارد که قدیمی ترین آثار تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان و اوایل دوره اسلامی است و بیشتر بناهای تاریخی گیلان مربوط به دوره اسلامی دوره قاجار و اواخر صفویه است.

جهانی گفت: قبل از قاجار و صفویه بناهای زیادی در گیلان بوده اما به‌دلیل اقلیم آن تخریب شده است که بر اساس کاوش های باستان شناسی می توانیم اطلاعات ذی قیمتی را از این بناها کسب کنیم .

وی تصریح کرد: تا کنون کاوش های باستان شناسی بسیاری در گیلان همچون در محل مسجد صفی در تپه پیرانشهر لاهیجان و در منطقه رودسر انجام شده و نشان دهنده آن است که باستان شناسی دوره اسلامی بسیار قوی بوده و نیازمند حمایت دولت و اعتبارات کافی است تا بتوانیم کاوش های باستان شناسی بیشتری انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ایجاد دفتر باستان شناسی را یکی از اهداف باستان شناسی شهری عنوان و بیان کرد: این دفتر استعلامات حوزه بافت تاریخی را پاسخ می دهد به این معنا که اگر قرار است بنایی در بافت تاریخی ساخته شود و نیاز به تعیین حریم دارد، حریم آن مشخص و سپس مجوز صادر شود.

۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۲۰ اثر تاریخی از این تعداد شامل بناهای تاریخی و محوطه ها در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

همایش نگرشی تحلیلی بر چشم انداز باستان شناسی کشور روز پنجشنبه با حضور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در رشت برگزار شد.

Share this post