همه هنرها مهجور مانده اند

همه هنرها مهجور مانده اند

 

/گفتگوي اختصاصي آواي ميهن نیوز  با هنرمند زنجاني/

/همه هنرها مهجور مانده اند/

آوای میهن نیوز : خانم سمیه عباسی از نقاشان استان زنجان است ، به بهانه شرکت در نمایشگاه گالری سرو که گروهی از هنرمندان آثارشان را به نمایش گذاشته اند با وی گپ وگفت صمیمانه ای داشته ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.


*گالری تازه تاسیس سرو میزبان دومین نمایشگاه گروهی از هنرمندان نقاش بود، آثار خودتون و سایر هنرمندان رو چگونه ارزیابی میکنید؟
** در مورد گالری سرو این را باید بگویم ،خوشحالم از اینکه یک گالری جدید افتتاح شده و باعث می شودکه مکان های بیشتری برای ارائه آثار هنری هنرمندان استان وجود داشته باشه و رقابتی بین گالری‌ها بوجود بیاید تا هنر مند بهترین مکان رو برای ارائه آثار خودش انتخاب کند در مورد اینکه آثاری که در این دو نمایشگاه ارائه شد بسیار خوب است، برای اینکه آثار هنرمندان شهرمون بعد از مدتها دیده شد و شروع خوبی برای گالری سرو بود تا هنرمندان با فضای گالری آشنا شوند و شناخته شود ولی موردی که وجود داشت تنوع بیش از حد آثار بود بدون اینکه فکری برای انتخاب آثار باشد ای کاش حداقل انتخاب آثار موضوعی بود .
* گالری سرو رو چگونه دیدید ؟آیا این گالری استانداردهای لازم را دارد؟
** به نظر من فضای که گالری ایجاد شده فضای بسیار زيبا و دلنشینی در بدو ورود برای بازدیدکنندگان دارد و بعد خود فضاي داخل گالری کاملا فضاي روشن و ساده ای دارد فضای نمایشگاه بخش مهمی در این مجموعه به شمار می‌رود که خصوصیات آن بر مجموعه تاثیر می‌گذارد. تجربه فرد از فضای سه بعدی نمایشگاه نتیجه یک ادراک سریع است. این ادراک در محیطی با ساختار روشن، آسان‌تر و با خستگی کمتر به دست می‌آید تا در فضائی که ترکیب ضعیف و ناخوانایی دارد. معماری را می توان تا حد امکان با اشیاء تطبیق داد ولی در قسمتهای قابل انعطاف، این امر فقط از طریق تزئینات و تمهیدات فراوان عملی است و اگر هم کمبودهای داشته باشد امیدواریم با حمایت مسئولین این امر روز به روز به استانداردهای گالری حرفه ای نزدیکتر شود .
* هنرو نقدهنردر جامعه ما چگونه است آیا این وظیفه به خوبی انجام می شود؟
* * نقد آثار هنری علاوه بر اینکه به هنرمند برای ادامه مسیرش کمک می کند ،میتواند وسیله ای برای شناخت آن هنر برای مخاطبان اثر نیز باشد نقد یک استراتژی بحث شفاهی یا مکتوب است که برای تحلیل ،توصیف و تفسیر آثار هنری استفاده می شود .اصولا هر بیننده‌ای به گونه ای شخصی و متفاوت یه اثر هنری را مشاهده می کند ولی همین ببینده با یادگیری اصول صحیح و درک راهکارهای ساده می تواند یک اثر هنری را بررسی و تجزیه و تحلیل کند و این باعث می‌شود یک اثر هنری بهتر و با ارزشتر باشد چون ببینده زمان بیشتری را با اثر هنری خواهد گذراند و ریز بینانه به نکاتی که ممکن است در ابتدا از چشم پوشیده بماند توجه خواهد کرد .
در نقد یک اثر هنری چهار مرحله را می توان از هم متمایز کرد: ۱-توصیف یا شرح ۲-تحلیل ۳-تفسیر ۴- ارزیابی

 

* این روزها مشاهده می شود هنرمندان کمتر به کار تخصصی خودشان می پردازند فکر میکنید علت آن چه چیزی می تواند باشد؟
** سالانه تعداد زیادی از جوانان در رشته های مختلف هنری فارغ التحصیل می‌شوند ولی متاسفانه زیر ساخت ها به هیچ عنوان نتوانسته در مقایسه با تعداد هنرمندان تحصیل کرده فضای اجرایی فراهم بیاورد و وقتی هنرمند در میدان کار و حرفه خود است و هیچ زمینه مناسبی برای تخصص خود نداشته باشد به ناچار دیگر نمی‌تواند حرفه خود را به شکل تخصصی ادامه دهد و این باعث می‌شود دغدغه هنرمند هنرش نباشد.
*فکر می کنید جایگاه هنرنقاشی درمیان مردم ما چگونه جایگاهی است؟در حالیکه هنری مثل خوشنویسی جا پایی محکم برای خودباز کرده است؟
** فکر می کنم این مشکل فقط و فقط شامل هنر نقاشی نیست، انگار در همه هنرها مهجور ماندن نفوذ کرده است، در برخی کمتر در برخی بیشتر است، رسانه ها اغلب مهمترین نقش را در معرفی و بازتاب یک عرصه دارند و در ایران از طرفی ما نه اطلاع رسانی در عرصه هنر نداریم و در نتیجه اغلب از اخبار و حوادث هنری بی خبریم. از سوی همین روزنامه های موجود نیز هنر به استثنای سینما، جایگاه بسیار محدودی دارد. از این رو این عرصه برای عموم مردم و ورود به آن، اگر نگوییم ناممکن، بسیار دشوار است.


* مشکل اصلی سیستم های آموزش ما در امر آموزش نقاشی چیست؟
** من صحبت کلی در آموزش هنر نمیکنم چون میبینم مشکل اصلی ما این است که اصلا هنر از اول راه شناسانده نمی‌شود متاسفانه در مقطع ابتدایی بر خلاف دیگر مقاطع تمامی دروس از جمله هنر توسط یک معلم ثابت تدریس می‌شود اگر در مقاطع ابتدایی از یک کارشناس هنری استفاده گردد هم به برنامه ها و قوانین نظام آموزشی اهمیت داده‌ایم و هم راهی هموار را در تونل پر از موانع ناملایمات روحی و روانی کودک ساخته ایم .نگاه کارشناسانه به درس هنر و برنامه‌های هنری ایجاب می‌کند که زنگ هنر مختص به خلاقیت‌های هنری کودکان یا دانش آموزان باشد، اعتبار بخشیدن به این درس با ایجاد زمینه‌های تشویقی و ترغیبی ارزشمندی هنر را نزد مخاطب (بچه‌ها) دو چندان می‌کند، ای بسا در این رهگذر استعدادهای درخشان کشف شود و مربی بتواند آن‌ها را برای آشنایی با رشته‌های هنری هدایت کند. این اتفاق مستلزم حمایت همه جانبه اولیا و مربیان هنری و در دسترس بودن ابزار کار است.


* به نظر می رسد نقاشی در شهرستانها هنوز هم بدون طرفدارمانده است ؟ چگونه این معضل بر طرف خواهد شد؟
** معتقدم شکاف عمیقی که بین هنرمندان وجود دارد مشکل ساز است ، این موضوع بارها و بارها ابراز شده برای اینکه ما بتوانیم یک هدف ‌و گفتمان همگانی داشته باشیم. طبیعتا هنرهای تجسمی شهر ما کم هنرمند ندارد اگر بین آنها همکاری وجود داشته باشد می‌تواند تاثیر گذار باشد و مخاطبان وسیع تری را جلب کرد.انگار که فضای هنر تجسمی شهر نیاز به یک هیجان دارد و این هیجان توسط یک نفر ایجاد نمی‌شود باید همه همکاری کنند.


*فکر می کنید مهمترین دغدغه اصلی هنرمندان نقاش در حال حاضر چیست؟
** یک هنرمند شاید بتواند دوره‌ای از زندگی خود را با محدودیت های اقتصادی و مالی دست و پنجه نرم کند و بگذراند ولی از یک جایی به بعد برای اینکه هنرمند بتواند توانایی خود را به سطوح بالاتری ابراز کند حوزه اقتصادی اهمیت زیادی دارد هنرمند حرفه ای نیاز به ابزار حرفه ای دارد تا بتواند اثر حرفه ای خلق کند و همه این ها مستلزم هزینه هایی میباشد.
* وسخن آخر….
** و سخن آخر شعر پر مفهوم از فرخی سیستانی است ، برتر ز خوی ها خرد است و هنر / مردم بی این دو چیز نیاید به کار

*گفتگو:حمید پونه

Share this post