چانه ها آب رفت ،سیل قیمت نان جاری شد

چانه ها آب رفت ،سیل قیمت نان جاری شد

آوای میهن؛مهران حبیبی: نفسش به شماره افتاده است، آرام آرام گام بر می دارد و گاهی سرش را بلند می کند و به سمت ما نگاهی می اندازد  و بازهم راهش را ادامه می‌دهد. پیرمرد نزدیک نانوایی که می‌رسد ماسکش را بالاتر می کشد و از همان چند قدمی به همه سلام می کند و هر یک از مشتریان نانوایی جواب سلامش را می‌دهند، گوشه ای می ایستد ونفسش را تازه می کند و پس از چند دقیقه می پرسد آخرین نفر کیست( آخرین نفر صف را می گوید) به آرامی جلو می‌روم و می‌گویم: منم، کنارش می ایستم و پس از چند لحظه می پرسم: پدر جان خبر داری نان گران شده است؟ مکثی می کند و آرام می گوید: شنیده‌ام اما نمی‌دانم  قیمتش چند است! البته می دانم که چانه نان مثل چانه  من آب رفته است و گیرایی ندارد! من هم خوب نمی توانم حرف بزنم،  سنی از من گذشته است.

 پیرمرد ادامه می دهد: دعا می‌کنم که مسئولان سلامت باشند و نظارت‌ها بیشتر شود، بعضی وقتها نان‌ها را نمی‌شود خورد، جویدن نان ورز نیامده سخت است ، باور کن خمیری که به قول خودمان نرسیده باشد نانش هم چندان خوب از آب در نمی آید.

خانمی تقریبا ۵۰ ساله سخنان مارا می شنود وزیر لب می گوید: سری به بربری پزها بزنید ، بدون درخواست مشتری کنجد میزنند ومجبوری که معطل نشوی پولش را پرداخت کنی!نظارت حلقه مفقوده این روزهاست.

وی ادامه می دهد: نان لواش هم که وضعیتش مشخص یا خمیر است ویا پس از دوروز کپک می زند، البته نانوایی های خوب کم نداریم اما آزادپزند، سوال اینجاست اگر آنها می توانند نان خوب تحویل مشتری بدهند چرا نانوایی های دولتی نمی توانند؟

یکی از چالش‌های اصلی مرکز استان کیفیت نان است ومردم انتظاردارند وقتی قیمت ها افزایش می یابد حداقل کیفیت نان بهتر شود.

درست هفته های گذشته بود که قیمت  نان بدون ابلاغ گران شد،اگرچه هنوز خبری رسمی در خصوص افزایش قیمت نان از سوی متولیان امر از جمله استانداری‌ها وکارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان کشور اعلام نشده بود، اما بررسی‌های میدانی نشان می‌داد که طی یکی دو ماه اخیر نانوایی‌ها راسا اقدام به افزایش قیمت نان تا حدود ۵۰ درصد کرده اند. البته نرخ‌ها در واحدها متفاوت بوده و در آن زمان شاهد چند نرخی بودن نان در سطح کشور بودیم؛ به عنوان نمونه برخی از واحدها نان لواش را با قیمت ۴۰۰ تومان، برخی با قیمت ۴۵۰ تومان و برخی دیگر همان نرخ مصوب ۲۵۰ تومان به دست مردم می دادند.

نانوایان در خصوص چرایی این اقدام می‌گویند که به علت افزایش هزینه‌ها، بالا رفتن دستمزدها و افزایش دامنه تورم ناچار به افزایش قیمت شده اند. از سویی دیگر نیز برخی از نانوایان می‌گویند که آزاد پز هستند.

این در حالی است که از شهریور ماه سال گذشته با تعیین نرخ نان برای کلیه نانوایی‌ها، به نانوایی‌های آزاد پز آرد نیمه یارانه ای تعلق گرفت و این نانوایی‌ها عملاً از حالت آزادپز خارج شده و به شکل نیمه دولتی پز درآمدند و به ازای دریافت آرد نیمه یارانه ای مکلف به رعایت نرخ مصوب نان شدند.

البته هنوز در این فکرم چانه های ۱۶۰ گرمی چرا ۱۵۰ گرم شده اند وبا این وجود چرا سیل قیمت نان افسار گسیخته گران شد.

اگر چه کارشناسان ومسوولان معتقدند که باید از مدت ها قبل قیمت ها افزایش می یافت اما بسیاری هم معتقدند مگر دولت به نانوایی ها آردیارانه ای نمی دهد؟ به هر حال قیمت نان گران شد اما کیفیتش جای بحث  دارد وامید است مسوولان نظارت ها را بیشتر کنند.

 

نرخ جدید انواع نان در زنجان اعلام شد

هفته گذشته رئیس اتاق اصناف استان زنجان   در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از امروز نرخ‌های انواع نان به نانوایی‌های استان اعلام و از فردا /یکشنبه/ اعمال می‌شود.

سید محمود موسوی افزود: امروز نرخنامه انواع نان به نانوایی ها ارسال شد.

وی تاکید کرد: بر اساس این نرخنامه جدید برای نانوایی هایی که با آرد نوع یک و ۲ پخت می کنند، موظف به اجرای آن از آخرین روز مردادماه سال جاری هستند.

وی تاکید کرد: نانوایی هایی که نان را با آرد نوع یک پخت می کنند کیسه‌ای از آن را ۳۵ هزار تومان و نوع ۲ نیز ۴۵ هزار تومان خریداری می کنند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با بیان اینکه میان نانوایی های نوع یک و ۲ تفاوت چندانی وجود ندارد، گفت: آرد آزاد هر کیسه ای بیش از ۱۵۰ هزار تومان است.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر هر قرص نان لواش در استان های همجوار ۴۵۰ تومان است که این نرخ در زنجان به لحاظ پایین بودن سطح درآمد و رعایت حق و حقوق مصرف کنندگان پایین تر از سایر استانها مصوب شد.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان به نرخ جدید انواع نان در نانوایی های نوع یک اشاره کرد و  گفت: هر قرص نان لواش ۳۵۰ تومان، بربری یک‌هزار و ۱۰۰ تومان و سنگک نیز یک‍‌هزار و ۳۵۰ تومان باید به مصرف کننده عرضه شود.

موسوی قیمت انواع نان در نانوایی های نوع ۲ را لواش ۴۰۰ تومان، بربری و سنگک نیز هر کدام یکهزار و ۵۰۰ تومان  اعلام کرد.

وی تاکید کرد: اضافه کردن کنجد و سبزیجات فقط باید به درخواست مشتری و با رعایت نوبت باشد.

 رئیس اتاق اصناف استان زنجان متذکر شد: فروش نان کنجدی به صورت اجباری برای مشتریان تخلف است که در صورت مشاهده و گزارش از سوی شهروندان بدون اغماض برخورد خواهد شد.

موسوی  اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی نانوایان مورد را از طریق شماره ۳۳۳۲۸۰۳۱ بازرسی اتاق اصناف استان جهت رسیدگی گزارش دهند.

Share this post