چهارشنبه سوری با طعم تلخ چهارشنبه سوزی

چهارشنبه سوری با طعم تلخ چهارشنبه سوزی

آوی میهن نیوز: در آستانه فرارسیدن چهارشنبه آخر سال موسوم به چهارشنبه سوری، هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی این مراسم منجر به زیانهای جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبران می شود که خانواده ها باید بیشتر مراقب فرزندانشان و گاهی خودشان باشند.

کارشناسان چه می گویند؟ 

چهارشنبه سوری یک پدیده اجتماعی که باید آن را پذیرفت و هر پدیده اجتماعی نیز دو سویه است به آن معنا که اگر مسئولان جامعه آن را خوب هدایت کنند و برای آن، تمهیدات لازم را بیندیشند پیامدهای مثبت آن پدیده می تواند آشکار شود در غیراینصورت با بروز نقاط ضعف آن روبرو خواهیم شد.  جامعه مدنی اعم از رسانه ها، والدین، اصناف و نهادهای آموزشی باید دست به دست هم دهند و تمهیدات لازم برای روز چهارشنبه سوری فراهم آورند و دولت نیز با سیاستگذاری باید ابعاد موضوع را روشن سازد.

نهادهای عمومی غیردولتی و اصناف در کنار دولت با جلوه ای از وحدت و مسئولیت اجتماعی، مسئولیت برعهده دارند که آثار سوء را به حداقل برسانند و چهارشنبه سوری می تواند به صحنه ای برای تبلور وحدت ملی تبدیل شود. در بحث پدیده اجتماعی چهارشنبه سوری باید چند ملاحظه را درنظر داشت؛ نخست اینکه باید در نظر داشت بحث شادی در جامعه ما هنوز در رفتارها بطور واضح جایگاه خود را نیافته و شادی در سایه قرار گرفته است بطورمثال حتی تفکیکی از شادی با نشاط را نداریم و وظایف نهادمندی برای ارکان جامعه در خصوص شادی تعریف نکرده ایم.

نهادهای عمومی غیردولتی و اصناف در کنار دولت با جلوه ای از وحدت و مسئولیت اجتماعی، مسئولیت برعهده دارند که آثار سوء را به حداقل برسانند و چهارشنبه سوری می تواند به صحنه ای برای تبلور وحدت ملی تبدیل شود.

به گفته کارشناسان آسیب شناسی، والدین نسبت به مسئولیت خود در چهارشنبه سوری، اطلاعی ندارند اما در رابطه با رانندگی می دانند تا زمانیکه فرزندشان گواهینامه نگرفته، نمی تواند پشت فرمان بنشیند اما در خصوص مسائل شادی بنا به دلائل مختلف تاکنون نتوانسته ایم رفتاری متناسب، ایجاد کنیم، در جهان اینگونه نیست که به تک تک افراد آموزش دهند بلکه یک رفتار کلی را نهادینه و فرهنگ سازی می کنند بطور مثال ما در ایران نتوانسته ایم زندگی ایرانی اسلامی را نهادینه کنیم.

همچنین کارشناسان آسیب های اجتماعی بر این باورند که آسیب های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال تنها فرد آسیب دیده را دربر نمی گیرد بلکه تمام اعضای خانواده درگیر عواقب ناشی از این حوادث می شوند، از سوی دیگر غم و اندوه ناشی از آن، در درون همه افراد خانواده و فرد مصدوم، باقی مانده و در تصمیم گیریهای فرد و روند زندگی تاثیر می گذارد که این مساله مقدمه مشکلات بعدی را در تعامل بین فردی با دیگران به ارمغان می آورد. این غم و اندوه که مدام افراد آسیب دیده و خانواده آن ها را اذیت می کند، یک جایی سر باز می کند و فرد و حتی اعضای خانواده فرد مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال را گرفتار افسردگی و ناملایمات روانی می کند.

فرهنگ سازی در این زمینه را نمی توان، کتمان کرد، فرهنگ سازی اثرات مثبتی دربر دارد و اقدامات سلبی تاثیری نخواهد داشت اما با رویکرد ایجابی، ترویج ارزش های اخلاقی و رفتارهای دینی سعی می کنیم از هر آسیب و جرمی جلوگیری کنیم، اما در عین حال وظیفه اساسی ما در برابر افرادی که به رغم فرهنگ سازی و انتشار تصاویر و فیلم های تاسف بار از وقایع چهارشنبه آخر سال، تمکین نمی کنند و برای سایرین مزاحمت ایجاد کرده اند باید اقدامات سلبی انجام دهیم، چراکه مزاحمت و رفتارهای غلط عده ای برای طیفی از جامعه مزاحمت ایجاد می کند که باید در این شرایط با اقدامات سلبی در برابر آن ها ایستاد البته باید متناسب با رفتارهای اسلامی با این افراد برخورد می شود.

با باور کارشناسان، کنترل فیزیکی فرزندان کمک کننده است اما کفایت نمی کند، به عنوان مثال کسی که بخواهد مواد محترقه را خریداری کند این کار را خواهد کرد و به خواسته اش خواهد رسید، هر چند کنترل فیزیکی تاثیر گذار است اما در مورد افرادی که به نوعی موجبات آزار و اذیت مردم را فراهم می کنند، تاثیری ندارد که باید در این زمینه علاوه بر اقدامات سلبی، فرهنگ سازی نیز انجام شود تا برخی افراد به آگاهی برسند.

کوتاهی از سوی خانواده و استمرار رفتار پرخطر در بروز اتفاقات بعدی تاثیرگذار بوده است، افراد در سنین پایین به ویژه نوجوانی، ویژگی هیجان خواهی دارند و از سوی دیگر دوست دارند خود را بزرگسال به اطرافیان معرفی کنند، گاه نوجوانان با سیگار کشیدن، احساس بزرگی می کنند و گاه با انجام رفتارهای پرخطر، یک نوجوان نمی داند چه رفتار سالمی را در برابر رفتار ناسالم در پیش بگیرد، از سوی دیگر باید روش های جایگزین مناسب تعریف شود تا نوجوانان بتوانند انرژی های نهفته درونی خود را تخلیه کنند.

خانواده افرادی که در آستانه رفتارهای پرخطر هستند باید در کنار فرزندان خود باشند چرا که حضور والدین میزان رفتارهای هیجانی نوجوانان را کاهش می دهد چون این دسته از نوجوانان نگران آسیب رسیدن به خانواده خود هستند براین اساس میزان هیجانات خود را کاهش داده و کنترل می کنند. هیجان نوجوانان برخاسته از احساسات و عواطف است نه عقلانیت اما هیجان و عواطف در بزرگسالی با عقلانیت همراه است.

کوچ فروش مواد محترقه به فضای مجازی

سازندگان مواد محترقه و فروشندگان آن نیز طی سال های اخیر به ویژه از سال گذشته که ویروس کرونا شیوع یافت، به فضای مجازی روی آورده اند. این در حالی است که راه اندازی سایت و وبگاه و هر گونه تبلیغ در فضای مجازی در مورد آموزش ساخت و فروش مواد محترقه جرم است.

براین اساس شاهد کوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره از فضای حقیقی به فضای سایبر هستیم، این فروشندگان، کسانی هستند که فقط به دنبال کسب سود خود هستند و پایبند به هیچ اخلاقیاتی نیستند. بدتر از کوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره به این فضا، شاهدیم که برخی افراد، آموزش ساخت این مواد را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده‌اند، ساخت موادی که بسیار خطرناک است و می‌تواند صدمات بدنی، تلفات جانی و خسارت مادی به همراه داشته باشد.

مراقب کوچ فروشندگان مواد محترقه به فضای مجازی و آسیب های جدی کودکان و نوجوانان باشیم.

دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت باعث شده تا این قشر از جامعه بدون توجه به تبعات و عواقب این امر در خانه و بدون حضور والدین اقدام به ساخت مواد محترقه کنند که در پی کوچک ترین اهمال و سهل انگاری، انفجاری را شاهد خواهیم بود که در پی آن، صدمات بدنی جبران ناپذیر و خسارت مادی به افراد تحمیل می شود.

خانواده ها با توجه به آموزش ساخت مواد محترقه در فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی باید نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند و اجازه ساخت این مواد را در خانه به فرزندان خود ندهند. فروش، تبلیغ، توزیع و هرگونه معامله بدون مجوز، تجهیزات نظامی و تجهیزاتی که دارای کاربرد دو گانه و نیز اقلام و موارد تحت کنترل از قبیل انواع مواد محترقه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بیهوش‌کننده، بی‌حس‌کننده و اشک‌آور و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) و تجهیزات نظامی و انتظامی، جرم است و فعالان در این زمینه بر اساس قانون تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

همان طور که گفته شد ایجاد وب برای خرید و فروش انواع مواد محترقه و منفجره جرم تلقی می شود که کارشناسان پلیس فتا ضمن رصد شبانه روزی درصورت مشاهده تخلف بدون اغماض در این زمینه برخورد می کنند. این در حالی است که برخی  از افراد سودجو در فضای مجازی اقدام به آموزش ساخت مواد محترقه می‌کنند در حالی که همچنان عده ای از والدین و نوجوانان و جوانان به رغم آموزش های بسیار در رسانه های دیداری و شنیداری نسبت به خطر آن آگاه نیستند.

بر این مبنا اقدامات انتظامی در فضای سایبر آغاز شده است و با شناسایی سایت‌های فعال در زمینه آموزش ساخت مواد محترقه و منجره و فروش این مواد در فضای سایبر، برای گردانندگان این سایت‌ها و کانال‌ها تشکیل پرونده می شود و این افراد نیز به مراجع قضایی معرفی می‌ شوند.

خانواده ها نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل فرزندان خود در فضای مجازی دارند چرا که با کنترل، آگاهی بخشی و نظارت خانواده‌ها می‌توان آسیب‌های شب چهارشنبه آخرسال را کاهش داد، هرچند در سال های گذشته بی توجهی به این مهم از سوی خانواده ها موجب شده که تعدادی  از نوجوانان به دلیل عدم آگاهی دچار صدمات شدیدی و حتی غیرقابل جبران شوند.

هوشیاری والدین و آموزش دادن به فرزندان خود عامل مهم در پیشگیری از هرگونه آسیب دیدگی در چهارشنبه آخر سال  است، چرا که پیشگیری مقدم بر درمان است. طبق تجربه های سال های گذشته  افراد زیادی دچار سوختگی شده‌اند و در برخی موارد جان خود را در اثر ساخت و استفاده از مواد محترقه خطرناک از دست داده اند که کاربران فضای مجازی می توانند در صورت مشاهده سایت‌های فعال در زمینه آموزش ساخت یا خرید فروش مواد محترقه را به واحد مشاوره پلیس فتا اطلاع دهند.

برخی افراد سودجو و کج اندیش با آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان را به خطر می‌اندازند به گونه‌ای که در سال‌های گذشته نیز شاهد بروز حوادثی در ارتباط با ساخت و تولید مواد محترقه بودیم که حتی تلفات جانی داشت. این در حالی است که کارشناسان توصیه می کنند خانواده‌ها باید نظارت جدی بر فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی داشته باشند و مراقب باشند آنها فریب این دست کانال‌ها و سایت‌های آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره را نخورده و جان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند، توصیه والدین به کودکان و نوجوان در این خصوص که آنها در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند، ضروری است و آموزش آسیب پذیری در مقابل خطرات مذکور از اهمیت خاصی برخوردار است. غفلت از این موضوع می‌تواند باعث آسیب جانی یا مالی برای فرزندان به همراه داشته باشد که افسوس‌های بعدی فایده و سودی ندارد.

 

هشدار رییس کل دادگستری استان زنجان به اخلالگران نظم و آرامش مردم در چهارشنبه آخر سال

اخلالگران نظم جامعه و آرامش مردم تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت خواهند ماند .

 

چهارشنبه سوری با طعم تلخ چهارشنبه سوزیحجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی به اخلالگران نظم و آرامش مردم در چهارشنبه آخر سال هشدار داد و گفت: به دادستان‌های کلیه حوزه‌های قضایی  ، ضابطین و نیروی انتظامی تأکید و دستور داده شده  در راستای پیشگیری از وقوع جرم  چهار شنبه آخر سال هماهنگی‌های لازم و دستورات مقتضی به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در خصوص آمادگی کامل برای کنترل نظم و امنیت چهار شنبه پایان سال انجام دهند.

وی گفت:با توجه به نزدیک شدن به چهار شنبه پایان سال، تعدادی افراد سودجو و فرصت طلب به بهانه چهارشنبه آخر سال اقدام به تهیه انواع مواد محترقه و منفجره و آتش زای غیرمجاز و غیراستاندارد و توزیع آن در بین مردم بویژه قشر جوان و نوجوان جامعه می‌کنند و خریداران اینگونه مواد بعضاً سهواً و یا از روی ناآگاهی با بکارگیری و استفاده آن در معابر عمومی سطح شهر و مراکز پرجمعیت و یا با پرتاب ترقه، فشفشه و افروختن آتش در معابر عمومی ضمن بروز صدا‌های مهیب انفجاری و ایجاد رعب و وحشت و زمینه انتقال ویروس کرونا در میان مردم و به تبع آن زمینه اخلال در نظم و آسایش و امنیت عمومی و ایجاد مزاحمت برای خانواده ها علی الخصوص بانوان و اطفال را موجب می‌شوند.

رییس کل دادگستری زنجان ضمن درخواست از همشریان و خانواده ها مبنی بر مراقبت از فرزندان و رعایت مقررات و نظم خاطرنشان کرد: افرادی که در صدد برهم زدن آرامش  و اخلال در جامعه هستند مجازات سختی اعمال خواهد شد و اخلالگران تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت خواهند ماند.

 

چهارشنبه سوری با طعم تلخ چهارشنبه سوزی

Share this post