کیفیت آب شرب، خط قرمز شرکت آب و فاضلاب استان زنجان است

کیفیت آب شرب، خط قرمز شرکت آب و فاضلاب استان زنجان است


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: کیفیت آب شرب، خط قرمز شرکت آب و فاضلاب استان زنجان است که در این راستا با تأسیس آزمایشگاهی که استانداردهای لازم را اخذ کرده آب شرب رصد می شود و تاکنون مورد تایید محیط زیست بهداشت و استاندارد بوده است.


مهندس علیرضا جزء قاسمی در نشست خبری با اهالی رسانه ادامه داد: خشکسالی و کم آبی یک مسئله جهانی است و در زمان حاضر کشورهای خاورمیانه نیز درگیر کم آبی و خشکسالی هستند که در این زمینه نسبت بارندگی های استان از کمبود ۲۸ درصدی بارندگی حکایت دارد، متاسفانه ۸۱ میلی متر کاهش بارندگی در سال جاری به ثبت رسیده است.
وی تصریح کرد: ۷۵ درصد از مصارف آب استان متکی به منابع آب های زیرزمینی است که در این زمینه رژیم بارشی از برف به باران تبدیل شده و متاسفانه مشکلاتی را پیشرو خواهیم داشت که باید با فرهنگ‌سازی رسانه‌ها و رعایت هموطنان عزیز در مصرف آب بتوانیم این نعمت الهی را مدیریت کنیم .
جزء قاسمی با تاکید بر اینکه سفره های زیرزمینی و روان آب ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ در ۵۱ سال گذشته از خشک ترین سالهایی بود که کشور پشت سر گذاشت و امسال نیز با کمبود آب مواجه هستیم، لذا بهینه مصرف کردن و مدیریت در مصرف آب باید در دستور کار قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درآمد این شرکت گفت: شرکت آب و فاضلاب یک شرکت غیر دولتی است که تنها متکی به قبوض آب است لذا گاهی برای فرسودگی شبکه با مشکلات اعتباری مواجه می شویم البته برخی از اعتبارات دولتی تنها برای پروژه‌های شناسنامه‌دار تخصیص داده می‌شود و نمی‌توان در سال به برخی از پروژه های دیگر رسیدگی کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان تاکید کرد: در بحث آب روستاها دچار مشکل هستیم که در این خصوص۲۳۶ پروژه در حال اجرا داریم و در شهرها نیزپروژه های نیمه تمام با برنامه ریزی های انجام شده در دست اجراست.
وی گفت: به دلیل فرونشست آب در برخی از روستاها سه بار کف شکنی انجام شده اما همچنان مشکل کمبود آب به دلایل خشکسالی های متوالی و کاهش منابع زیرزمینی مشهود است.
جزء قاسمی ادامه داد:باتوجه به اینکه مشکلات روستاها فصلی است و در پاییز، زمستان و بهار مشکل چندانی نداریم اما در تابستان به دلیل مصرف بی رویه و استفاده از آب شرب در مصارف کشاورزی با مشکلاتی مواجه می شویم که باید در این زمینه با مدیریت مصرف و فرهنگ سازی این مشکلات را پشت سر بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از آب استان در صنعت و خانگی مصرف می‌شود افزود: ۹۰ درصد از آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و تنها ۶ درصد در بخش شرب و چهار درصد در بخش صنعت استفاده می گردد واگر هم گفته می‌شود که در مصرف آب شرب بهینه مصرف نماییم به دلیل هزینه بر بودن آن است چرا که تبدیل شدن آب به آب شرب بسیار هزینه بالایی می‌خواهد لذا با توجه به قیمت پایین آب در کشور زیان انباشته شرکت هم بسیار زیاد شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اظهار تاسف از اینکه در برخی از روستاها هدر رفت آب به ۵۰ درصد میرسد افزود: این هدر رفت که به هدر رفت ظاهری مشهور است عمدتاً شامل انشعابات غیر مجاز می باشد اگرچه در شهرها نیمی از هدررفت ظاهری و نیمی از آن واقعی است اما در کشورهای توسعه یافته این هدررفت ۱۵ درصد و در ایران ۲۴ درصد می باشد.
وی تصریح کرد ۱۰۰ درصد شهرهای استان و ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای آب شرب هستند که از این تعداد ۱۳۸ روستا کمتر از ۲۰ خانوار سکنه دارد و شرکت آب و فاضلاب در آنها انشعابی ندارد و در زمان حاضر در ۲۳۶ روستا پروژه های آبرسانی نیمه تمام آغاز شده که از این تعداد ۵۷ روستا با مشارکت سپاه انجام می‌شود و پیشرفت ۳۸ درصدی دارد که در مرحله دوم نیز ۱۱۰ روستا به این مجموعه اضافه خواهد شد.
جزء قاسمی در پایان با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند در خصوص خرابی آب یا هدر رفت آن با سامانه ۱۲۲ تماس حاصل نمایند اظهار داشت: این سامانه ۲۴ ساعته و شبانه روز در اختیار شهروندان قرار دارد که می‌توانند گزارش‌های خود را در آن ثبت نمایند و سپس کدی در اختیار آنها قرار می گیرد تا بتوانند با آن پیگیر مشکلاتی که عنوان نموده اند باشند.

Share this post