۴۰ درصد آموزش دیدگان فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند

انصاری

۴۰ درصد آموزش دیدگان فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تاثیرگذاری دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌‌ای در اشتغالزایی گفت: ۴۰ درصد از افرادی که در این دوره‌ها حضور پیدا می‌کنند، وارد بازار کار می‌شوند.

محمدرضا انصاری، با اشاره به اینکه تعداد مهارت‌آموزان در تعهد فنی و حرفه‌ای استان زنجان ۵ میلیون نفر ساعت در سال است، گفت: در چهار ماهه نخست امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساعت آموزش دیده‌اند، اظهار کرد: تعداد مراکز دولتی زنجان ۱۴ مرکز است که ۱۳ مرکز در شهرستان‌های استان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: ۱۵۰ آموزشگاه آزاد، ۳۵ مرکز بین کارگاهی و ۱۱۴ کارگاه ثابت مسئولیت آموزش مهارت جویان را بر عهده دارد.

این مسوول افزود: مهارت آموزی در مراکز آموزش و فنی و حرفه‌ای و مراکز آزاد انجام می‌شود، در این راستا طرح‌های متعددی نیز اجرا شده است که طرح جهاد مهارت‌آموزی دانشجویی و طرح نخلستان ویژه فارغ‌التحصیلان نمونه‌ای از این طرح‌ها است.

انصاری با اشاره به اینکه ارتقای مهارت شاغلین بنگاه‌های اقتصادی نیز در دستور کار فنی و حرفه‌ای قرار دارد، اضافه کرد: طرح تدوین اسناد حرف برای معرفی مشاغل و استانداردسازی مشاغل از دیگر سیاست‌های مجموعه فنی و حرفه‌ای است که در زنجان در مورد رشته معماری و صنعت چاقو انجام شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه شعار سنوات اخیر ارتباط بسیاری با مهارت‌افزایی دارد، اضافه کرد: در همین راستا امسال تفاهم‌نامه‌هایی با پارک علم و فناوری استان منعقد شده و فرصت خوبی برای حضور واحدهای فن‌آور و نخبگان با مراکز فنی و حرفه‌‌ای ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه آموزش‌ها با توجه به نیازها به صورت تقاضا محور در ۲۰۰ حرفه ارائه می‌شود، افزود: تعداد مهارت‌آموزان در تعهد فنی و حرفه‌ای استان زنجان ۵ میلیون نفر ساعت در سال است که یک میلیون نفر ساعت در مراکز دولتی و ۴ میلیون نفر در مراکز آزاد آموزش می‌بینند.

انصاری در ارتباط با تدوین استانداردهای آموزشی نیز گفت: در این رابطه فنی و حرفه‌ای فعالیت دارد و مسابقات آزاد چاقو در زنجان برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم واگذاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی هم  افزود: تا زمانی که  این آموزشها در بخش دولتی است نمی توان موضوع آموزش های  فنی و حرفه ای را بر حسب تقاضامحور ترویج داد.

 مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان، گفت:  بنابراین نیاز است که از جنس خود مردم، با عنوان بخش خصوصی این آموزش ها را ارائه دهند تا بازده و کارآیی آن افزایش یابد.

انصاری مرکز  آموزش فنی و حرفه ای الزهراء خواهران زنجان را نمونه بارزی از تمرکز بخش خصوصی در ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و اظهارداشت: کارهایی که در این مرکز انجام می شود واقعا درخور توجه است و قابل مقایسه با کارهای مشابه نیست.

 وی با بیان  اینکه اگر کسی در کنار آموزش های پایه آموزش و پرورش و مقاطع مختلف تحصیلی، یکسری مهارت های آموزشی را  هم داشته باشد مطمئن باشید هرگز بیکار نخواهد ماند گفت: اگر مسیر شغل و مشاوره آن برای این افراد درست انتخاب شود، محال است که بیکار شوند مگر مواردی که خود شخص از این شاخه به آن شاخه بپرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان، گفت: مواردی داریم که شخص تعداد زیادی گواهی مهارتی دارد ولی بیکار است و دلیل هم این است که هنوز نمی داند به کدام شغل و حرفه گرایش دارد و استعدادش در کدام بخش است.

انصاری اظهارداشت: باید در کنار آموزش های آکادمیک، آموزش‌های مهارتی را هم داشته باشیم و نیروی ماهر آچار به دست تحویل جامعه دهیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نباید دچار مدرک گرایی شود گفت: علت آن این است که باید عملا ثابت شود که از دل همین آموزش ها، مشاغل مختلف ایجاد می شود و افراد دارای مهارت  بیکار نمی مانند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان،  با تاکید بر لزوم معرفی هنرجویان و افراد موفق در حوزه فنی و حرفه‌ای  هم افزود: حداقل حسن این کار این است که افراد دیگر با دیدن موفقیت های آنها در می یابند که مسیر موفقیت فقط محدود به تحصیلات  دانشگاهی و یا  بعضی شغل های مرتبط با مدارک بالا نیست.

انصاری با بیان اینکه در بحث نخبه پروری،  وظیفه ما این است که نخبه های موجود در بین کارآموزان را استخراج کنیم افزود: باید نخبه پروری را در شرایط آموزش عادی، برای همه کارآموزان داشته باشم.

وی  برگزاری مسابقه و رتبه آوردن در بین کارآموزان و هنرجویان را  یک سیاست اشتباه عنوان کرد و گفت: این امر، در واقع ریشه به تیشه رشته‌ها زدن است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان، با اشاره به اینکه طیف گسترده  ای از  افراد  جامعه غیر فعال است اظهارداشت:  نرخ مشارکت اقتصادی رابطه معکوس با جامعه غیر فعال دارد و نرخ  بیکاری در  رابطه مستقیم با افراد فعال و جویای کار است.

انصاری با بیان اینکه رسانه ها باید در زنده نگه داشتن مشاغل سنتی استان  از جمله ملیله و مس همت کنند  گفت: تا قبل از برگزاری مسابقات ملیله کشوری در زنجان هنوز در برخی از نقاط کشور، حتی اسمی از هنر ملیله کاری را  هم  نشنیده بودند.

 وی از برگزاری مسابقات آزاد چاقو در ماههای آینده خبر داد و گفت: برگزاری چنین مسابقاتی می‌تواند در معرفی و احیاء مشاغل سنتی بسیار موثر باشد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان،  در ادامه با بیان اینکه ارائه رشته های جدید فنی و  حرفه ای در کارگاه های ما به منزله کنار زدن رشته های قبلی نیست افزود: رشته های جدید مکمل رشته های قبلی است.

Share this post