استاندار زنجان تاکید کرد: خروج گندم به خارج از استان ممنوع

استاندار زنجان تاکید کرد: خروج گندم به خارج از استان ممنوع

استاندار زنجان، با بیان اینکه میزان مصرف گندم باید به صورت دقیق احصا شود، گفت: در فصل برداشت به هیچ عنوان مجوز خروج محصول گندم از استان داده نخواهد شد و سهمیه کارخانجات خارج از استان نیز با برنامه ریزی لازم تخصیص می یابد.

فتح الله حقیقی  در جلسه ستاد برداشت و خرید گندم و دانه های روغنی استان با اشاره به اینکه طبق اعلام سازمان چهاد کشاورزی استان میزان تولید گندم استان نسبت به سال زراعی قبل کاهشی است، افزود: این میزان محصول از ۴۳۰ هزار تن گندم سال قبل طبق پیش بینی ها امسال به ۲۸۰ هزار تن خواهد رسید.

وی اضافه کرد: این موضوع نشان می دهد که باید با انسجام بخشی، اتحاد، هماهنگی و تلاش مضاعف خرید حداکثری محصول استراتژیک گندم در این استان انجام شود و از طرفی افزایش یک‌هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم انگیزه بهتری را برای کشاورزان جهت تحویل محصول تولیدی به سیلوهای ایجاد کرده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه کاهش بارندگی بر میزان تولید گندم تاثیر گذاشته است، گفت: خوشبختانه وضعیت بارندگی استان نسبت به کشوری در میانه جدول قرار دارد که رده های پایین تر وضعیت بدتری  را ترسیم می کرد، بنابراین میزان گندم پیش بینی شده برای سال زراعی جاری نشان می دهد که اهتمام و تلاش بین دستگاههای متولی امر به ویژه فرمانداران بیش از گذشته افزایش یابد.

حقیقی با قدردانی از همکاری اعضای تامین استان ادامه داد: همکاری های آنان با دیگر دستگاههای متولی امر در مدت ۲ ساله فعالیت، موجب شد استان به لحاظ خرید و انتقال گندم به سیلوها موفق ترین در کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه پلیس امنیت اقتصادی استان نیز اقدامات خوبی در راستای کنترل و نظارت  این بخش انجام داده است، اظهار داشت: معاون اقتصادی استانداری زنجان با مشارکت شرکت غله استان بصورت واقعی در پیشبرد اهداف ترسیم شده در حوزه گندم کمک کند و در این میان نهادهای نظارتی و نیروی انتظامی هم به تخلفات انجام گرفته ورود کرده اند.

 استاندار زنجان گفت: کنترل نیروهای امنیتی بر موضوع گندم و مسائل حواشی آن نمی تواند مستمر  باشد، بلکه دستگاههای متولی امر نیز باید در این زمینه همکاری ها و نظارت های لازم را داشته باشند.

حقیقی با اشاره به اینکه اولویت اول تامین نیاز داخل استان و مصرف خانگی است، افزود: شرکت غله نیز همکاری تنگاتنگی با نیروی انتظامی استان در دستور کار خود قرار دهد و از طرفی ۵۰ درصد ظرفیت سیلوی ابهر نیز در اختیار شرکت غله قرار بگیرد و در خصوص سیلوی خدابنده نیز طبق قانون عمل شود.

وی از تشیکل ستاد برداشت و خرید گندم تحت نظر معاونت اقتصادی استانداری خبر داد و گفت: فرمانداران نیز نسبت به تشکیل چنین ستادی در شهرستان ها اقدام کنند و با توجه به کاهش بارندگی  امسال مشارکت ها بیش از گذشته نمود داشته باشد.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه با تشکیل این ستاد از قاچاق گندم و مشکلات پیرامونی استان در این زمینه جلوگیری می شود، گفت:  در این خصوص شرکت غله استان موظف به ارائه گزارش روزانه بوده و از هم اکنون مسائل این بخش با جدیت رصد شود.

وی بر لزوم تشدید تمهیدات لازم با آغاز خرید گندم اشاره و خاطر نشان کرد:  تامین سوخت مورد نیاز کمباین ها نیز از سوی دستگاه های متولی انجام خواهد شد و امیدواریم با تحقق این مهم مشکلی در این زمینه نداشته باشیم

Share this post