سواد وسلامت همواره محور توسعه پایداراست

سواد وسلامت همواره محور توسعه پایداراست

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: تشکیل نهاد نهضت سواد آموزی ناشی از نگاه بلند امام راحل عظیم الشأن و نگاه تاثیرگذار انقلاب اسلامی با رویکرد فرهنگی ،دینی و مردمی، توسعه و اوج گرفت.

 دکترخدابخش مرادی در سومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان زنجان باتبریک هفته سوادآموزی افزود: اگر امروز در ادبیات ما، سواد وسلامت محور توسعه است نشان دهنده توجه ویژه جمهوری اسلامی و در راس آن موسس جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری بوده است، لذا همگان باید در این زمینه تلاش کنند.

وی ادامه داد: در نگاه علم می گوییم،علمی امروز موثر است که به تجارت تبدیل شود لذا   درآمد و تجارت امروز در حوزه سواد آموزی و در مقطع زمانی کنونی کمک کردن به  به سلامت جامعه در بحث کرونا است.

دکتر مرادی تصریح کرد: مبنای سواد رسانه ای، سواد اجتماعی، سواد ارتباط اجتماعی و … خواندن و نوشتن است اگرچه درست است که یک فرد بی سواد هم میتواند ارتباطات داشته باشد اما پذیرفته ایم که سواد و توسعه، سواد و ارتباط، سواد و ارتقاء رابطه مستقیم با هم دارند که توجه به این حوزه هم از ابتدا وجود داشته و امروز هم باید ادامه داشته باشد .

معاونت سوادآموزی آموزش وپرورش استان زنجان از حوزه های موفق در کشور بوده است

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان با تاکید براینکه معاونت سوادآموزی آموزش وپرورش استان زنجان از حوزه های موفق در کشور بوده است یادآورشد: موفقیت های بدست آمده را ابتدا به آموزش و پرورش استان سپس به مدیر کل محترم وهمچنین به معاونت محترم سوادآموزی استان تبریک عرض میکنم، لذا امیدوارم تلاش ها در این زمینه مضاعف شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی جذب سواد آموز بسیار مشکل است افزود: علی‌رغم توفیق های بدست آمده در این شرایط اهمیت سوادآموزی دوچندان شده است چرا که ابتدا باید بتوانید در این شرایط خاص سوادآموز جذب کرده وسپس به او آموزش دهید ودرادامه آزمون برگزار کرده ودر نهایت وکارنامه ای صادرکنید اما این موضوع در موارد دیگر ازجمله دانشجویان که خودشان به دنبال تحصیل هستند صدق نمی کند.

دکتر مرادی درادامه گفت: همکاری همه دستگاه های اداری، اجرایی و به ویژه دستگاه های فرهنگی در تحقق ماموریت های سوادآموزی می تواند بسیار راهگشا باشد.

 وی با اشاره به تفاهم نامه همکاری بین دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری با معاونت سوادآموزی گفت: دهیاران در جامعه روستایی به عنوان مدیران محلی می توانند در کنار آموزش و پرورش نقش موثری داشته باشند، لذا باید از ظرفیت دهیاران بیشتر استفاده کرد.

وی اظهارداشت: تعداد جمعیت دهیاران در استان بالاست و تعدادی از دهیاران روستاها بانوان  هستند که انگیزه مشارکتی بیشتری دارد لذا باید از این فرصت نیز استفاده کرد.

به گفته مرادی تبلیغات محیطی شهری شهرداری در حوزه سوادآموزی باید در مناطق حاشیه ای شهر بوده تا تاثیرات بیشتری داشته باشد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: امروز اگر عوامل انگیزشی برای یک ماموریت نباشد شاید اثرگذاری آن کمتر شود واگر بتوانیم فرصت‌های دیگری برای سوادآموزان ایجاد کنیم یعنی در کنار آموزش سواد، در راستای تامین نیازهای مختلف معیشتی، اقتصادی و اجتماعی هم گام برداریم به موفقیت های بیشتری در حوزه سوادآموزی خواهیم رسید.

 وی با اشاره به موضوع تفاهم نامه ها اظهارکرد: تفاهم نامه هانباید در حد یک امضا باقی بمانند مدیرانی که نامی از اداره آنها در این طرح ها آمده این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهند و اجرا کردن مفاد تفاهم را حتماً بعد از تفاهمی که بین مدیران محترم و معاونین محترم انجام می شود مد نظر قراردهند وسپس در هر دستگاه یک نماینده تام الاختیار برای پیگیری تفاهمات مشخص شود تا اقدامات به سرانجام برسد.

به گفته  دکتر مرادی سوادآموزی در کنار اشتغال می تواند فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتری برای جامعه هدف ایجاد کند.

وی در پایان گفت: همکاری صدا وسیما، امور عشایر، اموربانوان، مرکز بهداشت ، بهزیستی، کمیته امداد امام وجهاد کشاورزی می تواند در راستای سوادآموزی جامعه موثر باشد، لذا این دستگاهها همکاری مستمری با آموزش وپرورش داشته باشند.

 

Share this post