سلامت جامعه با تبلیغات فریبنده در فضای مجازی به خطر می افتد

سلامت جامعه با تبلیغات فریبنده در فضای مجازی به خطر می افتد

میهن نیوز: مدیر کل نظارت، ارزشیابی و اعتبار بخشی سازمان نظام پزشکی کشورگفت: سلامت جامعه با تبلیغات فریبنده در فضای مجازی به خطر می افتد چرا که افراد فاقد صلاحیت و غیر پزشک  در فضای مجازی با تبلبغات فریبنده  به مردم خدمات ارائه می‌دهند و  موجب آسیب به  سلامت مردم می شوند که  بسیار خطرناک است لذامردم بایدمراقب این افراد پزشک نما باشند .

 به گزارش خبرنگار  میهن نیوز ،دکتر فربد رهنمای چیت ساز در حاشیه دوره یک روزه دستور العمل تبلیغات امور پزشکی در استان زنجان،   در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه  در زمان حاضر فضای تبلیغاتی حوزه سلامت مخصوصا فضای مجازی نابسامان است، اظهار کرد:گاهی تبلیغات پزشک نماها در فضای مجازی بزرگترین معضلی که با آن روبرو هستیم، از آن جائیکه تبلیغات از طریق فضای مجازی انجام  می گیرد، در بسیاری  از موارد شاهدیم افراد فاقد صلاحیت و غیر پزشک اقدامات و خدمات درمانی ارائه  می  کنند که بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه  برخی از افراد در این خصوص  آگاهی چندانی ندارند  و متاسفانه جذب این تبلیغات می شوند  افزود  : ارائه این نوع خدمات موجب آسیب به  سلامت مردم می شود و این موضوع بسیار خطرناک است.

مدیر کل نظارت، ارزشیابی و اعتبار بخشی سازمان نظام پزشکی کشور از مردم خواست    صرفا  از  طریق فضای مجازی  اقدام به انتخاب پزشک  نکنند.

وی ادامه داد:اگربه هر دلیلی مردم تصمیم گرفتند که این مهم از طریق فضای مجازی باشد، حتما نام، نشانی، نام کامل پزشک را از همان فضای مجازی استخراج کنند.

رهنمای چیت ساز  با اشاره به اینکه صفحاتی بدون نام و نشان  به تبلیغات خدمات پزشکی اقدام می کنند، خاطرنشان کرد: بطور  معمول این صفحات  توسط افراد فاقد صلاحیت راه اندازی شده است و  افراد صلاحیت دار کمتر ممکن است بدون  نام و نشان  اقدام به تبلیغات کند.

وی گفت: مردم برای اطلاع از این موضوع می توانند به سایت  سازمان  نظام پزشکی  به آدرس https://irimc.org/ مراجعه  کنند و   با استفاده از سرویس جستجوی پزشک مشخصات پزشک مد نظر را وارد کنند که تصویر، پروانه، تخصص و حتی محل شهر فعالیت نیز  قابل مشاهده است.

این پزشک مسوول تصریح کرد: به  این ترتیب با این اقدام  و احتمال  اینکه خطری تحت عنوان مداخلات غیر پزشکی و دخالت مداخله گران فاقد صلاحیت در امور پزشکی  که میتواند به بهای آسیب رساندن به سلامتی مردم منجر  شود از این خطر پیشگیری می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ دستور العملی توسط وزارت بهداشت در خصوص  شرکت های مشاوره آنلاین  امور پزشکی  ارائه نشده است  خاطرنشان کرد: هیچ کدام از این شرکت ها دارای مجوز نیستند و کلیه این شرکت ها بدون مجوز در حال فعالیت هستند.

این مسئول تصریح کرد: اظهار نظر در مورد فعالیت آنها و  اینکه آیا در ست است و آیا کسانی که  در این شرکت ها مشاوره  ارائه می کنند قطعا دارای صلاحیت و پروانه  هستند ،با توجه به بدون مجوز  بودن آنها غیر ممکن است.چ و تنها مرجع مجوز تبلیغات نظام پزشکی است.

رهنمای چیت ساز اظهار کرد: وقتی مراجعه کننده به بیمارستان‌  از پزشک مستقر در اورژانس شناختی ندارد ولی به دلیل اینکه پزشک در  مکانی شناسنامه دار فعالیت می کند، اطمینان دارد با مشکلی مواجه نمی شود ولی در خصوص شرکت هایی که  خدمات مشاوره و  ویزیت آنلاین  امور پزشکی ارائه می دهند چنین چیزی را نمی توان ثابت کرد و به احتمال قوی مردم با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه در واقع هیچ نوع شناختی از این نوع شرکت ها وجود ندارد  افزود: چرا که این شرکت ها بدون شناسنامه  هستند و نمی توان مطمئن بود که هر  کسی در این شرکتی خدمات درمانی ارائه می دهد،  صاحب صلاحیت  است، بنابر این نباید به این نوع شرکت ها اعتماد کرد چرا که با خود مشکلاتی را به دنبال دارد.

مدیر کل نظارت، ارزشیابی و اعتبار بخشی سازمان نظام پزشکی کشور درصد تخلف های صورت گرفته پزشکان  که بصورت غیر قانونی فعالیت دارند گفت :  در سراسر کشور ۲۱۷ نظام پزشکی وجود دارد که هرکدام بصورت جداگانه تخلفات را رصد می‌کنند و بزرگترین مشکل ما مداخله در امور پزشکی است که خلأ قانونی باعث شده است ادامه پیدا کند .

رهنمای چیت ساز با اشاره به اینکه در این راستا همکاری های بسیار خوبی با پلیس فتا و دادستانی صورت گرفته است افزود : اگربتوانیم از این طریق مواردی که در فضای مجازی فعالیت دارند را محدود کنیم بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اقدامات کارشناسی پلیس باید با دستور قضایی صورت بگیرد افزود : خوشبختانه طی چند ماه گذشته هماهنگی های بیشتری در این خصوص بین نظام پزشکی، پلیس فتا و دادستانی صورت گرفته است که می‌تواند کمک کند این معضل را کنترل کنیم .

Share this post