وعده وعید نهضت آسفالتی که به آخر پاییز نرسید / فعلا آسفالت یک خیابان کنده شد

کنده شدن آسفالت، زنجان

وعده وعید نهضت آسفالتی که به آخر پاییز نرسید / فعلا آسفالت یک خیابان کنده شد

شهروندان از شهرداری گله مند هستند/

وعده وعید نهضت آسفالتی که به آخر پاییز نرسید / فعلا آسفالت یک خیابان کنده شد/
آوای میهن نیوز- مهران حبیبی: انگار همین دیروز بود که بارها و بارها شهردار و اعضای شورای شهر با آب و تاب از نهضت آسفالت در شهر زنجان سخن می گفتند اگر چه عده ای از شهروندان در تابستان به کنایه می گفتند که جوجه را آخر پاییز میشمارند اما عده دیگری از شهروندان به آسفالت‌ریزی سطح شهر که هر روز پررنگ تر از دیروز رنگ تبلیغاتی به خود می‌گرفت خوشبین بودند. اما آخر پاییز از راه رسید و هنوز زمستان نیامده آسفالت برخی از خیابانها با یک بارش در حال خراب شدن است اگرچه خوشبینانه باید به موضوع نگاه کنیم که بیش از ۹۰ درصد آسفالت ریزی در خیابان ها مناسب بوده است اما شهروندان در این خصوص گله‌مندند.

از آغاز سال ۱۴۰۱ مسوولان  استان زنجان از جمله شهردار و رئیس شورای آن زمان بارها و بارها از نهضت آسفالت در شهر خبر می دادند و حتی گاهی معاونان شهردار  آسفالت ریزی ها سال های گذشته را به باد انتقاد می‌گرفتند و گویی بر اسب تند وعده و وعید  سوار شده باشند برای شهروندان روزهای بهتری را در شهر نوید می دادند  از سویی دیگرتبلیغات شهرداری به حدی بود که فیروزفر شهردار زنجان گاهی شب‌ها نیز به طور سرزده از آسفالت ریزی خیابانها دیدن می‌کرد! و صدا و سیمای مرکز زنجان نیز به طور سرزده و مستقیم سخنان شهردار و فعالیت‌های آسفالت‌ریزی را پخش می نمود.

رسالت رسانه ها و جامعه خبری همواره بیان مشکلات و نارسایی هاست

رسالت رسانه ها و جامعه خبری همواره بیان مشکلات و نارسایی هاست و هدفی جز توسعه استان نمی‌تواند خبرنگاران را وادار به نوشتن کند هرچند برخی از مسئولان از جمله رئیس شورا و شهردار اعتقادی به رسانه ها ندارند و فقط در شعار رسانه‌ها را یارو یاور شهرداری و شورا می دانند اما در عمل با رسانه ها میانه خوبی ندارند چرا که دو ماهی است  از شهردار وقت مصاحبه گرفته ایم اما ایشان ظاهراً فقط برای صدا و سیما و خبرگزاری‌های دولتی وقت دارند.

 به هر حال اتفاق افتاده و آسفالت خیابان ها در حال از هم پاشیدن است که در این زمینه خواست مردم ورود دادستان مرکز استان به عنوان مدعی العموم به موضوع خرابی آسفالت هاست چرا که این نیز ترک فعل به شمار می آید.

کنده شدن آسفالت، زنجانیک شهروند زنجانی که از این موضوع بسیار عصبانی است در گفتگو با خبرنگار ما اظهارداشت: وقتی شهرداری عوارض محلی و ساخت وساز را تا ریال آخر از شهروندان می‌گیرد و بودجه‌ای که برای شهرداری اختصاص پیدا می‌کند اینگونه با بی مدیریتی به هدر می رود، شهروندان مایوس خواهند شد که خدای ناکرده دیگر اقدامات شهرداری و شورا نیز این گونه باشد.

محمدی افزود: از اینکه شهرداری در تابستان نهضت آسفالت راه انداخت همه ما خوشحال شدیم چرا که شهردار و اعضای شورا بارها و بارها اعلام کرده‌اند آسفالت آزمایش می‌شود و نظارت چندبرابری صورت می‌گیرد اما گویی تمام این برنامه ها تبلیغاتی بیش نبوده است .

پرستاری که کار هر روزش رفت و آمد به بیمارستان ولیعصر می باشد گفت: اگرچه پیمانکار در این مورد باید پاسخگو باشد اما آیا ترافیک هایی که در فصل تابستان در این مسیر صورت می گرفت و رفت و آمد شهروندان و وقت آنها گرفته می‌شد را نباید شهردار پاسخگو باشد؟

خانم بیات با تاکید بر اینکه مسئولان اداره کل بازرسی باید در این مورد تحقیقاتی انجام بدهند و با شهردار و شورا برخورد نمایند اظهار داشت: هر چند هنوز تا زمستان از راه برسد و برف باران بیشتر نشود نمی‌توان در مورد خیابانهای دیگر اظهار نظر کرد اما امیدواریم دیگر خیابان ها به این مشکل دچار نشوند.

شهرداری نضت آسفالت را آغاز کرد

ابتدای سال ۱۴۰۱ بود که خبرگزاری تسنیم  از قول شهردار زنجان از آغاز به کار طرح نهضت آسفالت در شهر زنجان خبر داد .

علیرضا فیروزفر در جمع خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: یکی از گلایه‌های مهم شهروندان زنجانی وضعیت نامناسب آسفالت شهر زنجان است که متأسفانه مسئولان وقت هیچ اقدامی در راستای بهبود وضعیت آسفالت زنجان انجام ندادند.

وی در ادامه به برنامه‌های شهرداری زنجان در سال ۱۴۰۱ زد و ابراز کرد: طرح نهضت لکه‌گیری در شهر زنجان از اسفند ماه آغاز شده و از فروردین امسال برای نخستین بار طرح روکش کامل آسفالت در زنجان آغاز شد؛ البته این طرح همچنان با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

فیروزفر در ادامه از اعتراض شهروندان به آسفالت نامناسب شهر زنجان خبر داد و گفت: متأسفانه وضعیت آسفالت شهری چه در مناطق محروم و چه در مناطق غیر محروم مناسب نیست و اکثر شهروندان از این وضعیت گلایه دارند. امیدواریم با آغاز طرح نهضت آسفالت در شهر زنجان وضعیت معابر شهری بهبود یابد.

وی در پایان از آغاز به کار ستاد عمران شهری به ریاست استاندار زنجان خبر داد و گفت: از آنجایی که استاندار زنجان نسبت به امور شهری شهر زنجان بسیار حساس است شخصاً مسئولیت ستاد عمران شهری را بر عهده گرفت و امیدواریم در آینده حاصل و برکات راه‌اندازی ستاد عمران شهری مشخص شود.

استاندار به عنوان مسئول ستاد عمران شهری باید پاسخگو باشد

یک معلم زنجانی نیز در خصوص خرابی آسفالت خیابان زیر گذر ولی عصر به خبرنگارماگفت: ظاهرا نظارت ها ضعیف بوده ودر زمان آسفالت ریزی به مسائل فنی توجه نشده است که امیدواریم مسوولان بیشتر به شهر توجه کنند تا بیت المال به هدر نرود.

احمدی افزود: مقصر دانستن پیمانکار یک توجیح است ،لذا نظارت ها کافی نبوده و استاندار که یک شخص فرهیخته است به عنوان مسئول ستاد عمران شهری باید پاسخگو باشد واز شهرداری توضیح بخواهد.

کنده شدن آسفالت، زنجاننهضت آسفالت معابر شهر زنجان هم اکنون در کشور مشهور شده است

در جریان تور رسانه ای خبرنگاران که در تابستان برای بازدید از روند پیشرفت پروژه های شهری زنجان  انجام شد بار دیگر  شهردار زنجان در جمع خبرنگاران  به نهضت آسفالت معابر شهر زنجان که از ابتدای امسال آغاز شده اشاره کرد وافزود:  از جهت حجم عملیات نسبت به مساحت و نیاز معابر و همچنین در مقایسه با وضعیت گذشته، یک حرکت منحصر به فرد در کشور است.

فیروزفر با بیان اینکه نهضت آسفالت معابر شهر زنجان هم اکنون در کشور مشهور شده است، افزود: این حجم آسفالت ریزی بدون دریافت قیر یارانه ای در حال انجام است.

قیر مورد نیاز خود را از بهترین کارخانه های کشور خریداری می کنیم

وی ادامه داد: براساس پی گیری ها قرار است هشت هزار تن قیر یارانه ای به شهرداری زنجان از سوی وزارت کشور اختصاص داده شود که تا کنون این موضوع محقق نشده و ما بدون این قیر یارانه ای هم، قیر مورد نیاز خود را از بهترین کارخانه های کشور خریداری می کنیم تا عملیات آسفالت ریزی معابر متوقف نشود.

وی با بیان اینکه در مدیریت شهری هیچ نقطه و حوزه مغفولی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری از پنج ماه گذشته فعالیت ها و اقدامات متعددی در مناطق مختلف شهر در دستور کار قرار داده که برخی از آنها تحت الشعاع حجم بالای آسفالت ریزی قرار گرفته اند.

تولید روزانه ۷۰۰ تن آسفالت در کارخانه آسفالت شهرداری زنجان

رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری زنجان  نیزدر جریان بازدید خبرنگاران از کارخانه آسفالت شهرداری زنجان گفت: روزانه ۷۰۰ تن تولید در این کتارخانه داریم که البته ظرفیت اسمی این واحد بالاتر از این میزان است ولی ما بر اساس نیازی که پای کار وجود دارد تولید می کنیم.

سعید رضایی با بیان اینکه مواد و مصالح مورد نیاز برای تولید آسفالت، از معادن مورد تایید خریداری می شود، افزود: شهرداری زنجان ۲ کارخانه آسفالت دارد که فعالیت این واحدها در خدمت نهضت آسفالت معابر شهری است.

وی خاطرنشان کرد: معیار تولید ما بر اساس طرح و ضوابط اختلاط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان است و برای این منظور هر روز نمونه برداری و آزمایش از محصول انجام می شود.

کنترل مستمر شاخص های کمی و کیفی آسفالت ریزی در معابر شهر زنجان

کارشناس کنترل کیفیت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک زنجان نیز در بازدید خبرنگاران از روند آسفالت ریز معابر گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان وظیفه نظارت و همچنین آزمایش پروژه آسفالت معابر شهر زنجان را برعهده گرفته است.

پریسا حمدملکی افزود: امسال برای نخستین بار آسفالت ریزی با کنترل شاخص های کمی و کیفی همچون دما، ضخامت، تنظیم نحوه فعالیت غلتک ها و شیب عرضی و طولی و کیفیت آسفالت به طور مستمر و روزانه و لحظه به لحظه انجام می شود.

وی گفت: ضمانت آسفالت ریزی درحال انجام در معابر شهر زنجان پنج سال است، یعنی تا پنج سال هر مشکلی در آسفالت معابر ایجاد شود، پیمانکار موظف به رفع آن خواهد بود.

کارخانه آسفالتگام بلند شهرداری زنجان در آسفالت معابر شهر

ایمنا نیز در  گزارش خود که در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر کرد به نقل از سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان  آورده است: سال گذشته تنها ۴۲ هزار تن ترمیم و آسفالت‌ریزی در سطح معابر شهر زنجان انجام شد و طی ده سال گذشته ۹۰ هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده که این میزان در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان به ایمنا گفت: از دهم فروردین‌ماه تاکنون، بیش از ۳۲۰۰تن آسفالت‌ریزی انجام شده است که این میزان در منطقه یک ۲۷۱تن، منطقه دو ۱۸۶۷تن، منطقه سه ۷۶۵تن و منطقه چهار ۳۳۴تن است که مجموعا، در چهار منطقه ۳۲۳۷تن آسفالت‌ریزی طی ۲۰روز گذشته انجام شده است.

علیرضا انصاری ، اظهار کرد: آسفالت‌ریزی معابر شهر زنجان، قبل از عید نوروز انجام شد و با به‌روزکردن طرح اختلاط و تعمیر و بازسازی دو کارخانه آسفالت، درصدد ایجاد اقدامات اساسی در سطح شهر هستیم.

وی با بیان اینکه در خیابان امام و سعدی برای استقبال از نوروز ترمیم جدول‌کاری و آسفالت انجام شد، افزود: طی سال‌های گذشته در حالت خوش‌بینانه آسفالت‌ریزی اردیبهشت یا خردادماه اجرایی می‌شد؛ اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری، آسفالت‌ریزی از دهم فروردین‌ماه کلید خورد و عملیات روکش در بلوار سرداران شهید میدان قائم آغاز شد.

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰، اسکن معابر طی قراردادی با آزمایشگاه مکانیک خاک منعقد شد و زنجان، سومین شهر کشور بود که این تجهیزات را وارد کرد تا مطالعات روکش آسفالت با دقت نظر بالایی انجام شود.

انصاری با بیان اینکه به منظور آسفالت‌ریزی در معابر شهر زنجان، اطلاعات خوبی در بحث ترمیم و روکش آسفالت به دست آمده است، تصریح کرد: معمولاً در دو ماه اول سال نوسانات جوی وجود دارد و شرایط برای انجام آسفالت مهیا نیست؛ طی این مدت لیست مناطق اولویت‌دار برای ترمیم آسفالت تهیه شد و درحال‌حاضر شهرداری توان ترمیم معابر و روکش آسفالت را دارد. بودجه مورد نیاز ابلاغ و موافقت‌نامه‌ها نیز رد و بدل شده است.

وی بودجه پیش‌بینی شده برای آسفالت را ۹۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: تأمین اعتبار و تخصیص آن طی روزهای آینده انجام می‌شود تا بتوانیم پیمانکارها را وارد گود کنیم. با قول شورای شهر اگر حجم آسفالت‌ریزی افزایش پیدا کند، این رقم به ۱۸۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

درخواست شهرداری برای استفاده از قیر رایگان

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان با بیان اینکه تاکنون دو مناقصه برای انتخاب پیمانکار برگزار شده و برای ۴۰ هزار تن دیگر در مرحله عقد قرارداد هستیم، اظهار کرد: در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر معمولاً سهمیه قیر رایگان اختصاص داده نمی‌شود که زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست. با رایزنی‌های صورت گرفته با نمایندگان مجلس درخواست استفاده از قیر رایگان از وزارت کشور داده شده است که امیدواریم این امر محقق شود تا به واقع شاهد نهضت آسفالت در سطح شهر زنجان باشیم.

انصاری در پاسخ به انتقادات صورت گرفته درخصوص استفاده از لفظ نهضت آسفالت‌ریزی توسط مسئولان و مدیران شهری، تاکید کرد: سال گذشته تنها ۴۲ هزار تن ترمیم و آسفالت‌ریزی در سطح معابر شهر زنجان انجام شد و طی ده سال گذشته ۹۰ هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده که این میزان در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

وی گفت: در سال‌های اخیر تنها بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن آسفالت‌ریزی صورت گرفته و با بودجه فعلی ۹۵ هزار تن و با ردیف‌های بودجه‌ای که در نظر داریم بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تن آسفالت، بسته به نوسانات قیمت قیر، اجرای آسفالت شامل روکش و ترمیم خواهیم داشت که در صورت استفاده از ظرفیت نمایندگان استان این میزان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان خاطرنشان کرد: شهرداری تیم کارشناس نظارت آسفالت دارد، به علاوه قراردادی با مشاور منعقد شده تا نظارت کارگاهی بر پروژه‌ها انجام شود تا نظارت مضاعف و عالی در خصوص کیفیت آسفالت انجام می‌شود.

انصاری در پاسخ به این پرسش که بحث نظارت بر کیفیت آسفالت از چه زمانی انجام می‌شود، گفت: از شش سال قبل، یک نفر به عنوان ناظر عالی بر کیفیت آسفالت و روند انجام پروژه نظارت داشت و درحال‌حاضر، نظارت کارگاهی به عنوان بازوی قوی در بحث کیفیت آسفالت مدنظر شهرداری است.

استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای افزایش عمر و کیفیت آسفالت

وی تصریح کرد: زیرسازی معابر سطح شهر طی سال‌های گذشته به نحو احسن انجام نمی‌شد و بسیاری از معابر، مشکل زیرسازی دارند که رفع این مشکل بودجه کلانی می‌طلبد. درصدد هستیم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید ژئو گریدها، ژئوتکستایل و الیاف‌هایی که وجود دارد، عمر آسفالت را افزایش دهیم و بر کیفیت آسفالت بیفزاییم.

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان با بیان اینکه در کمربندی شمالی و جنوبی تردد خودروهای سنگین وجود دارد و مسیر ترانزیتی شهر از مسیر خیام و کمربندی شمالی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: این دو محور اصلی حجم آسفالت زیادی نیاز دارد و نیازمند همت و همکاری مسئولان استان و همراهی اداره راه و شهرسازی است و از عهده شهرداری خارج است.

وی گفت: شرکت‌های خدمات‌رسان با حفاری‌های خود، خرابی آسفالت را دو چندان می‌کنند؛ اما معابر دیگر حداقل پنج سال عمر مفید آسفالت دارند و تضمینی که از پیمانکاران می‌گیریم، معمولاً پنج سال عمر مفید آسفالت است.

انصاری درخصوص اطلاع شهروندان از مسیرهای آسفالت‌ریزی در ساعات شلوغ و پرتردد، گفت: در فصل بهار امکان آسفالت‌ریزی در شیفت بعد از ظهر و غروب وجود ندارد؛ چراکه دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و بهترین زمان در طول روز و نزدیک ظهر است که مطمئناً شاهد پیک تردد هستیم، اما در فصل تابستان برای شیفت شب اجرای آسفالت را برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی در خصوص لزوم اطلاع شهروندان از محورهای اجرای عملیات آسفالت‌، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه فعلاً آسفالت‌ریزی در تناژ بالا صورت نمی‌گیرد، اطلاع‌رسانی‌ها به صورت نصب بنر و ۲۴ ساعت قبل از انجام عملیات است؛ چراکه پیش‌بینی دمای هوا و وقوع بارندگی از سه یا چهار روز قبل از آسفالت‌ریزی امکان‌پذیر نیست.

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان در خصوص آسفالت‌ریزی منطقه کوی خرداد، گفت: آسفالت‌ریزی این منطقه در دستور کار است اما آسفالت معابر مناطقی از این شهرک که هنوز تحویل شهرداری نشده، بر عهده شرکت تعاونی است.

انصاری اضافه کرد: از دهم فروردین‌ماه تاکنون بیش از ۳۲۰۰ تن آسفالت‌ریزی انجام شده که این میزان در منطقه یک ۲۷۱ تن، منطقه دو ۱۸۶۷ تن، منطقه سه ۷۶۵ تن و منطقه چهار ۳۳۴ تن است که در مجموع چهار منطقه ۳۲۳۷ تن آسفالت‌ریزی در ۲۰ روز گذشته انجام شده است.

شهردار وشورا کمتر شعار بدهند

یک کسبه زنجانی نیز در خصوص نهضت آسفالت گفت: شهردار وشورا کمتر شعار بدهند بهتر است ، این آقایان بیایند شفاف سازی کنند پیمانکار چگونه انتخاب شده؟  اگر انتخاب درستی است پس چرا چند ماه نشده آسفالت خیابان کنده شد ه است.

ناصری افزود: البته به خاطر شهر یاید از شهردار تشکر کرد اما پول شهرداری حق الناس است که خرج می شود باید در این مورد دقت عمل داشت تا خدای ناکرده حقوق مردم از بین نرود.

مشکل خرابی آسفالت در یکی از معابر شهر پیگیری شد

روابط عمومی شهرداری زنجان نیز در واکنش به خرابی آسفالت در یکی از خیابانهای سطح شهر در گزارشی اعلام کرد: در پی انتشار تصاویر یکی از معابر شهر و طرح موضوع خرابی آسفالت این معبر سراغ معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان رفتیم و موضوع را از وی پیگیر شدیم.

انصاری در پاسخ سوال ما مبنی بر اینکه علت خرابی معبر مذکور چه عواملی می تواند باشد گفت:اجراي آسفالت معابر سطح شهر؛ با نظارت مشاور ذيصلاح و انجام آزمایش های استاندارد مستمر انجام يافته است . در بررسي هاي انجام يافته ايراداتي در كار يكي از پيمانكاران مشخص گرديده كه با توجه به تعهد اخذ شده از پيمانكاران طرف قرارداد شهرداري مبني بر تضمين حسن انجام  كار به مدت ٥ سال ؛ پيمانكار مذكور ملزم به رفع نواقص شده است.

وی با اشاره به رویکرد کیفی انجام پروژه ها افزود: ضمنا شايان ذكر است با توجه به رويكرد مديريت شهري در تاكيد بر انجام پايدار و كيفي پروژه ها ؛ رفع نواقص توسط پيمانكار فعلا تا حد ممكن انجام وليكن تكميل رفع نواقص  با مساعد شدن شرايط جوي صورت خواهد گرفت. خوشبختانه در زمان انعقاد قراردادهاي مربوطه تدابير لازم جهت جلوگيري از هدر رفت منابع عمومي كاملا لحاظ گرديده است . با كمال امتنان سامانه تلفنی ١٣٧ و اپلیکشن اندرویدی «چشم شهروند» شهرداري آماده دريافت گزارشات شهروندان گرامي  از مشكلات شهري مي باشد.

کلام آخر:

گروه رسانه ای آوای میهن تلاش کرد با فیروز فر شهردار زنجان در این خصوص گفتگویی انجام دهد اما ظاهرا مشغله آقای شهردار آنقدر زیاد است که پاسخگوی مطالبه مردم ورسانه ها نیست! با تمام این اوصاف مردم انتظار دارند شهرداری در راستای جبران خسارت اقدامات مناسبی انجام دهد چرا که با شعار دادن نمیشود پروزه های عمرانی را مدیریت کرد.

Share this post