صندوق هنرمندان در استان زنجان برای حوزه خبرنگاران هیچ اختیاری ندارد

صندوق هنرمندان

صندوق هنرمندان در استان زنجان برای حوزه خبرنگاران هیچ اختیاری ندارد

آوای میهن نیوز :پس از از روی کار آمدن دولت رئیسی و معرفی وزیر ارشاد به یک باره ورق برگشت و عضویت خبرنگاران در صندوق هنرمندان به حالت تعلیق درآمد، خبرنگارانی که سالها عضو صندوق بودند و هیچ استفاده ای از این صندوق نکرده بودند به بهانه های مختلف ازجمله اتمام تمدید عضویت در صندوق هنرمندان و به اتمام رسیدن اعتبار  معرفی نامه معاونت مطبوعاتی و معرفی خبرنگاران به سامانه صندوق هنرمندان عضویت آنها به تعلیق درآمد، هر چند در آن زمان نیز اطلاع رسانی نشده بود  تا نامه ای از ای رسانه بارگذاری شود که پس از اعلام   این موضوع، مراجعه خبرنگاران به سامانه بیشتر شد و سامانه ای رسانه که باید خبرنگاران را تایید می کرد نتوانست پاسخگو باشد و همچنین تلفن های معرفی شده همواره بوق اشغال میزد و خبرنگاران را دچار مشکلات عدیده ای کرد، از جمله عدم دسترسی به بیمه تکمیلی و همچنین عدم تمدید عضویت در این صندوق که در این زمینه مسئول صندوق هنرمندان در استان زنجان که کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می باشد مشکل را از تهران اعلام کرد و به خبرنگار ما گفت: در خصوص خبرنگاران هیچ اختیاری ندارد و تاییدها باید از مرکز انجام شود.
در صندوق هنرمندان عضو بودم اما عضویتم به حالت تعلیق در آمد

یکی از خبرنگاران با سابقه استان که ۱۵ سال در این زمینه سابقه دارد به خبرنگار آوای میهن نیوز گفت: بارها و بارها مدارک مثبت و خواسته شده را در سامانه” ای رسانه ” بارگذاری نمودم اما سه ماه مهلتی که داده بودند به پایان رسید و کسی برای تایید آن اقدام نکرد حتی مسئولان “ای رسانه” نیز پاسخگو نبودند بالاخره  با پیگیری‌های مجدد در پروفایل “ای رسانه” پیام اینکه آثار بارگذاری شده باید برای سه ماه اخیر باشد نمایش داده شد البته مشکل از سامانه “ای رسانه” بود که مسئولان به آثار فرستاده شده نگاه نکرده بودند تا تایید نمایند و به همین دلیل زمان سه ماه از آثار بارگذاری شده می گذشت، به همین دلیل نتوانستم در صندوق هنرمندان تمدید عضویت نمایم.

وی افزود :اگرچه پیش از این در صندوق هنرمندان عضو بودم اما متاسفانه در مدارکی که سامانه صندوق هنرمندان از خبرنگاران درخواست می کند خود صندوق یا همان دست اندرکاران سامانه  آنرا قبول ندارند مثلاً اعلام کرده معرفی نامه از مدیرکل ارشاد باید بارگذاری شود که پس از اینکه معرفی نامه از اداره  کل به امضای مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید   وبارگذاری شد ، بازهم این نامه نیز از سوی صندوق مورد قبول واقع نشد و تاییدیه عضویت را منوط به معرفی از معاونت مطبوعاتی دانست.

صندوق هنرمندان 

این خبرنگار گفت: وقتی به مسئول صندوق در استان مراجعه کردم متاسفانه ایشان اعلام کرد که هیچ کاری از دستش بر نمی آید و تهران باید پاسخگو باشد، پس از تماس های مکرر با شماره های صندوق، اعلام می شد شما نفر هفدهم در انتظار مکالمه هستید لذا مجبورشدم پیگیری های دیگری از طریق مدیر کل ارشاد زنجان انجام دهم،

 وی ادامه داد: به علت عدم تایید صندوق نتوانستم فرم بیمه تکمیلی خود را پر نمایم و فرصت داشتن بیمه تکمیلی از دستم خارج شد، اما بالاخره با تایید سامانه ای رسانه نامه تاییدیه خبرنگار بودن به صندوق ارسال شد ولی مشکل اساسی این بود که پس از سالها و ماهها هنوز شناسنامه کارت ملی و مدارک دیگرم  به تایید صندوق هنرمندان نرسیده است و باز هم با مراجعه به کارشناس صندوق  در استان زنجان ایشان اعلام کرد که به تهران اعلام می‌کنم تا تایید نهایی نمایند بالاخره شاخ فیل را شکستم و توانستم  بار دیگر در صندوق هنرمندان عضو شوم اما هیچ پیامی مبنی بر اینکه من عضو صندوق هستم برایم ارسال نشده است و اکنون نیز بلاتکلیف هستم.

معاونت مطبوعاتی برای خبرنگاران فکر دیگری بکند

مدیر مسئول یکی از نشریات محلی استان نیز در این خصوص اظهار داشت:متاسفانه مدارکی که از خبرنگاران در سامانه صندوق درخواست می‌شود موردقبول خود صندوق نیست، به عنوان مثال کارت مدیر مسئولی از مواردی است که صندوق هنرمندان آن را قبول دارد چراکه شماره مجوز و کارت صادره از سوی معاونت مطبوعاتی میباشد اما بازهم سامانه صندوق هنرمندان آن را تایید نمی نماید و شغل خبرنگاری را منوط به نامه جداگانه مدیرکل مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌داند.

 وی ادامه داد: اگر کارت مدیر مسئولی مورد قبول نیست  چرا در سامانه صندوق به عنوان مدارک مورد تایید اعلام شده است ؟متاسفانه صندوق هنرمندان سعی دارد فقط به هنرمندان خود خدمات ارائه کند و خبرنگاران را از چرخه صندوق خارج نماید هر چند باید  هم اینگونه باشد  وحق با آنهاست چرا که نام این صندوق، صندوق هنرمندان است نه خبرنگاران! لذا پیشنهاد می‌شود معاونت مطبوعاتی برای خبرنگاران فکر دیگری بکند تا این همه با مشکل مواجه نشوند.

چرا ارباب رجوع را بازی می دهید!

خبرنگاردیگری که سالها عضو صندوق بوده با اشاره به اینکه وقتی دولت تغییر کرد انگار شیوه ها نیز باید تغییر کند گفت: این موضوع خبرنگاران را با مشکل مواجه کرده است  عضویت من به یکباره به تعلیق درآمد و اسناد بارگذاری شده ام که جدید هم بود به دلایل نامعلومی تایید نشد و مجبور شدم بارها و بارها اسناد را بارگذاری نمایم.

 وی افزود: بالاخره  پس از ۹ ماه دوندگی، نامه ای از معاونت مطبوعاتی در راستای این که خبرنگارم  دریافت کردم البته به راحتی در سامانه صندوق هنرمندان فقط با یک شماره بارگذاری شد اما باز هم مشکل داشت و پیام مدارک شما ناقص است در سامانه صندوق هنرمندان دیده میشود.

 این خبرنگار باسابقه گفت: پس از اینکه با کارشناس مربوطه صندوق در استان تماس گرفتم ایشان گفت که خواسته خود را پیامک کنید و پس از اعلام این مشکل ، مسئول صندوق در پیامی اعلام داشت که فردا تایید می نمایند، اما باز هم فردا مدارک بارگذاری شده ای که از قبل وجود داشت تایید نشد وقتی بار دیگر با مسئول صندوق هنرمندان اداره کل ارشاد تماس گرفتم، ایشان این بار اعلام کرد که دست من نیست تهران باید تایید کند! در اینجا سوال از مدیر کل ارشاد این است که آیا کارشناس صندوق در استان نمی تواند موارد جزئی را برطرف نماید ؟  چرا ارباب رجوع را بازی می دهید !بالاخره با هزاران مشکل با معاون صندوق تهران تماس گرفتم ایشان با خوشرویی پاسخ مرا داد و گفت انجام می شود اما باز هم انجام نشد! در این میان مشخص نیست کار نمایندگی صندوق یا فردی که مسئول صندوق هنرمندان در استان زنجان است چیست و چرا نمی تواند کارهای جزئی را انجام دهد؟

 به دنبال مشکل  خبرنگاران استان زنجان در خصوص صندوق هنرمندان در پیامی به مدیرکل ارشاد اسلامی خواستار مصاحبه‌ای در این خصوص شدم چرا که مسئول صندوق هنرمندان که باید پاسخگو باشد اعلام داشت وقت ندارد  پاسخگوی خبرنگاران باشد ،لذا روز دیگری برای مصاحبه هماهنگ شود ،بالاخره مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که برای مصاحبه مراجعه نمایم، مسئول دفتر مدیرکل قبل از ساعت ۸ تماس گرفت که مدیرکل ساعت ۱۰ جلسه دارد لذا قبل از ساعت ۱۰ برای مصاحبه مراجعه نمایید.

 صندوق هنرمندان۱۴۶۲ نفر در استان زنجان عضو دارد

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به مشکلات خبرنگاران و برای عضویت یا تمدید عضویت صندوق هنرمندان اظهار داشت : صندوق هنرمندان چند سالی است که برای کمک به بیمه هنرمندان فعالان هنری و مطبوعاتی فعال شده است و در حال حاضر ۱۴۶۲ نفر در استان زنجان عضو دارد البته در سال‌های گذشته ۶۲۵  عضو بودند و در نزدیک به یک سال بیش از دو برابر  عضو جذب کرده است و در حوزه مطبوعات نیز تنها مرجع رسیدگی کننده سامانه ای رسانه است.

 امرالله حسنی گفت: خبرنگاران می توانند در این سامانه ثبت نام کنند و با دریافت معرفی نامه از ای رسانه و بارگذاری آن در صندوق هنرمندان و پس از تایید تهران می توانند عضو شوند، البته مبلغ ۵۰ هزار تومان نیز برای عضویت باید پرداخت نمایند.

 

 

 

 وی افزود: مشکل اساسی در ارتباط ای رسانه با سامانه صندوق هنرمندان است که در این زمینه عضویت به طول می انجامد و زمانبر است اگرچه در جلسات متعدد نیز بارها اعلام کرده ایم که موارد خبرنگاران به خود استان سپرده شود مانند هنرمندان که وقتی به امضای مدیر کل می‌رسد و به تهران ارسال می گردد هنرمند بلافاصله عضو صندوق می‌شود اما در حوزه خبرنگاران اینگونه نیست حتماً باید تاییدیه از” ای رسانه” داشته باشند و این هم زمانبر است.

 حسنی افزود:پس از صدور معرفی نامه از سوی ای رسانه و بارگذاری در سامانه صندوق هنرمندان، کارشناس صندوق در استان خودش باید این موضوع را پیگیری کند و کد ملی خبرنگاران را به تهران اعلام نماید تا مرکز کشور نیز این عضویت را تایید نماید که در این مورد نیز با مشکلاتی مواجه هستیم اما در خصوص هنرمندان چنین مشکلی نداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در خصوص  مطبوعات با مشکلات فراوانی رو به رو هستیم نه تنها در خصوص هنرمندان بلکه در خصوص تایید مجوزها نیز با مشکلات دیگری مواجه ایم وقتی پروسه ثبت نام به اتمام می رسد در مراحل آخر برای دریافت مجوز به ما اعلام می نمایند که موافق  هستیدیا نه که این نیز خود مشکل اساسی است چرا که متقاضی بیش از ۹۰ درصد کارها را انجام داده و منتظر دریافت مجوز است و ما نیز نمی توانیم به شخص متقاضی مجوز ندهیم که در این خصوص با مشکلات عدیده ای مواجه ایم.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه تقریباً ۲۰۴ نفر عضوی ای رسانه و خانه مطبوعات هستند اعلام کرد: از این تعداد ۱۲۳ نفر خبرنگار می باشند که به زودی از طریق سامانه معرفی خواهند شد اگر چه میتوان گفت برخی از این افراد خبرنگار نیستند و وقتی از طریق سامانه اطلاع رسانی شد همه خواهند دید که خبرنگار چه کسی است و غیر خبرنگار چه کسی است .

 حسنی گفت: این لیست در اختیار فرمانداری ها و ادارات مختلف قرار خواهد گرفت تا اکثر ادارات حداقل اسامی خبرنگاران را داشته باشند و در این راستا بتوانند با آنها همکاری نمایند .

وی ادامه داد :عده‌ای از افرادی که به عنوان هنرمند نیز در صندوق هنرمندان عضو هستند پالایش خواهند شد چراکه این عده در دوره‌های قبل با واسطه وارد صندوق شده اند و هنرمند نیستند اگر چه در مقطع زمانی با زد و بند هایی ثبت نام کرد ه اند و اکنون از امکانات صندوق استفاده می‌کنند اما در تلاشیم که این تعداد از افراد را پالایش و حذف نماییم.

کارشناس صندوق هنرمندان نیز در این خصوص گفت: تاییدیه هنرمندان نیز به اطلاع مسئولان صندوق هنرمندان در تهران می رسد تا آنها نیز تایید نماید اما در حوزه مطبوعات بنده هیچ اختیاری ندارم و نمی توانم اسناد را تایید  نمایم.

 

.

Share this post