شیب تند بیماری کرونا اواخر اسفندماه و هفته های اول و دوم فروردین ماه سال آینده

شیب تند بیماری کرونا اواخر اسفندماه و هفته های اول و دوم فروردین ماه سال آینده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان هشدارداد :

شیب تند بیماری کرونا اواخر اسفندماه و هفته های اول و دوم فروردین ماه سال آینده

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد ضمن تقدیر و تشکر از همکاری رسانه ها اظهار داشت: وضعیت ادامه بیماری اواخر فروردین ما سال 99است و پیش‌بینی ما درخصوص اوج بیماری در استان، اواخر اسفندماه و اوایل فروردین‌ماه است.

 دکتر پرویز قزلباشافزود: قبل از وارد شدن استان زنجان به چرخه کرونا، جلسات آموزشی بسیار وسیعی برای همکاران در دانشگاه برگزار شد که همین آموزش ها بسیار موثر واقع شده است، البته همکاری ارگان‌ها و ادارات مختلف در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا نیز قابل توجه بوده است اگرچه هنوز هم یکی از ضعف‌های این حوزه اطلاع رسانی و آموزش عمومی است که متاسفانه حساسیت‌ها در خصوص این بیماری کم رنگ است.

وی ابزار رسانه ها را در اطلاع رسانی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: هرچقدر اطلاع رسانی در این خصوص بیشتر شود مردم آگاه تر شده و فراگیری بیماری کمتر خواهد شد.

مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکید کرد: کنترل این بیماری نیازمند عزم همگانی است و نقش مردم در کمک به بهبود شرایط مهم است.

 وی در جواب سوال خبرنگار آوای میهن که پرسید وضعیت استان زنجان و آمادگی آن در روزهای آینده چگونه است تاکید کرد: در استان زنجان ۶۷۰ تخت برای بیماران کرونایی آماده شده و در این خصوص 30 تخت جدید نیزدر ۱۰ روز گذشته تجهیز و آماده شده که  این تخت ها به صورت     icu بوده است و از طرفی با تعاملی که بین دستگاه‌ها وجود دارد بیماران سرطانی به مهرانه منتقل شدند و بیماران دیالیزی نیز به انجمن کلیوی که از دستگاه‌های پیشرفته ای برخوردار است و در کل بیمارستان ولیعصر برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان سپس با اشاره به اینکه روند بیماری در استان زنجان رو به پیشرفت است اضافه کرد: هر چند این بیماری هنوز شیب تندی ندارد اما پیش‌بینی می‌کنیم در هفته‌های آینده اوج بگیرد.

 وی گفت تنها راه مقابله با ویروس کرونا پیشگیری است، اگرچه ما معتقدیم که در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری کرونا همه باید سهیم باشند، اما وقتی بیماری در بیمارستان بستری می شود نشانگر این موضوع است که آنطور که باید  وشاید  به موضوع کرونا توجه نکردی ایم و کار اصلی را برای جلوگیری از شیوع بیماری انجام نداده‌ایم و از طرفی همکاری مردم در این زمینه بسیار مهم است که همیشه ما تذکر داده ایم که به نکات بهداشتی توجه داشته باشند ،مثلا اگر می‌گویم در خانه بمانید منظور این نیست که میهمانی شبانه بگیرند و دور هم جمع شوند چرا که یک بیمار کرونایی می تواند سه تا چهار نفر را  به این بیماری آلوده کند لذا از مردم عزیز درخواست می کنیم به هشدارهای بهداشتی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دکتر قزلباش همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار آوای میهن نیوز که پرسید افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند در چه سنی قرار دارند؟ اظهار داشت: رنج سنی مبتلایان به بیماری کرونا ا همه‌گیر و مختلف است، از کودکان گرفته تا افراد بالای ۹۰ سال اما بچه‌ها به دلیل سیستم بدنی مناسب و مقاوم تر کمتر دچار این بیماری میشوند و تعدادشان بسیار کم است اگر چه بیشترین آمار مبتلایان از گروه سنی میانسالی به بالا هستند اما متاسفانه در میان افرادی که فوت کرده‌اند نیز افراد جوان دیده می‌شود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی هایی که صورت گرفته بود پیش‌بینی می‌کردیم که با چنین روزهایی مواجه شویم مخصوصاً در استان زنجان پیش ‌بینی ما وضعیتی بدتر از امروز بود، البته می توانید با دیگر استان‌ها مقایسه کنید چرا که ملاک ما بیماران بستری هستند که در این خصوص تصمیم برای قرنطینه کردن را مسئولان حوزه بهداشت بر عهده دارند که آیا قرنطینه انجام شود یا نه هرچند فرایند بیماری در استان زنجان خیلی شدید نیست و این موضوع نباید باعث شود که مردم به راحتی از کنار آن بگذرند و بی‌تفاوت باشند لذا بازهم درخواست می‌کنیم که این بیماری را جدی بگیرند و باز هم تذکر می‌دهیم که با وضعیت بحرانی پیش آمده مراقب باشند از طرفی متاسفانه هنوز ما نتوانسته ایم که مردم را قانع کنیم که باید تلاش کنیم تا زنجیره بیماری قطع شود و اگر این زنجیره قطع نشود همه آسیب خواهیم دید، لذا با دوری از اجتماع و رعایت توصیه های بهداشتی روند صعودی و افزایشی نخواهیم داشت.

 وی تاکید کرد: پیشرفت بیماری در هفته دوم و سوم فروردین ماه سال ۹۹ خواهد بود که باید مردم هوشیار باشند و از تجمعات پرهیز کنند.

رئیس دانشکاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه فرایند بیماران بستری در استان زنجان هنوز شیب تند ندارد ولی پیش‌بینی و انتظار ما برای روزهای آینده، افزایش آمار بیماران است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها روند صعودی ابتلا به بیماری در استان طی چند هفته آینده ادامه یافته و اوج خواهد گرفت.

 دکتر قزلباش مبتلایان به کرونا را تا روز چهارشنبه ۱۰۱ نفر و آمار فوتی ها را ۷ نفر اعلام کرد و افزود: اکنون روند بستری ها رو به افزایش است و بیش از ۴۰۰ نفر در طول این مدت مشکوک به کرونا به بیمارستانها مراجعه کردند و حدود ۱۷۰ نفر در سطح استان که مشکوک به کرونا بودن بستری شدند لذا منتظر جواب آزمایش های موارد دیگر هستیم رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت خوشبختانه وسایل حفاظتی برای پرستاران، پزشکان و پرسنل بیمارستان تهیه شده و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های مورد نیاز افزود: با وجود این حجم از اقدامات انجام شده، احساس می‌شود تغییرات زیادی در رفتار مردم ایجاد نشده هر چند بی‌تاثیر نیست ولی به نظر باید ملموس‌تر باشد و گرنه مشکلات افزایش خواهد یافت.

قزلباش  با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های ردیابی اقلام بهداشتی تولید شده در کشور فراهم نیست، ادامه داد: هر چند امروز اقداماتی در حال انجام است ولی با توجه به افزایش هزینه‌ها امکان ادامه آن فراهم نیست ولی در مجموع می‌توان به عنوان یک فرصت به این مهم توجه کرد البته افراد سودجود به دنبال ماهیگیری از وضعیت موجود هستند و در این حیطه برخوردهایی هم با متخلفان انجام شده است و امور نظارتی در این حوزه باید تقویت شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگارما در مورد لزوم ایجاد امید در بین مردم گفت: مردم باید بدانند که این بحران جهانی است ولی در مجموع ما آرامش را حق مردم می‌دانیم ولی این بیماری اثرات اجتماعی و اقتصادی بر جای گذاشته و خواهد گذاشت، از طرف دیگر تا کنون هیچ موضوعی تا این حد جهان را درگیر نکرده بود هر چند مطمئنم از این بحران عبور خواهیم کرد و همه باید سعی کنیم که تلفات و هزینه‌ها برای عبور از این بحران کاهش یابد و ما به طور قطع توان عبور از این بحران را داریم.

رئیس دانشکاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر تلاش جهانی از جمله دانشمندان ایرانی برای یافتن راه درمانی بیماران کرونایی تصریح کرد: در این مورد خبرهایی هم رسیده است ولی تا زمان قطعی شدن ماجرا زمان نیاز است و نمی‌توان به موارد اعلامی تا گرفتن تاییدیه علمی اطمینان کرد،  چرا که این بیماری ناشناخته است.

وی در پایان تصریح کرد: اکنون که کشورهای بسیاری وارد بحران  کرونا شده‌اند مردم باید آرامش خودشان را حفظ کنند تا با رعایت هشدارهای بهداشتی حداقل تلفات را داشته باشیم چرا که ایرانیان توان عبور از بحران ها را دارند و می‌توانند با هزینه‌های کمتری از این بحران نیز عبور نمایند. سلامتی و بهروزی همه بیماران و همه مردم را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

 

 

 

Share this post