برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی با پیوست سوادآموزی اجرا می شود

برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی با پیوست سوادآموزی اجرا می شود

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان  خبرداد:

برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی با پیوست سوادآموزی اجرا می شود

راه اندازی ۳ مرکز یادگیری محلی در یکسال

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به مراکز یادگیری محلی و در راستای اجرای طرح ارتقاء توانمندی های سوادآموزان اظهار داشت: در ۵ سال گذشته، ۴ مرکز یادگیری محلی دولتی در استان فعالیت می کردند که خوشبختانه در مدت یک سال اخیر توانستیم با برنامه ریزی و تلاش جهادی همکاران حوزه سوادآموزی در سراسر استان نسبت به راه اندازی ۳ مرکز یادگیری محلی دیگر اقدام نماییم.

به گزارش آوای میهن نیوز،دکتر فرحناز فتحی در نشست خبری که به مناسبت هفته سوادآموزی برگزار شد ضمن تبریک این هفته با اشاره به اینکه مراکز یادگیری محلی به منظور ارتقاء مهار های زندگ، اجتماعی و شغالی با پیوست سوادآموزی به بهره برداری می رسند، ادامه داد: اولین مرکز یادگیری محلی مشارکتی با همکاری جهادکشاورزی در خدابنده و اولین مرکز یادگیری محلی غیردولتی با همکاری بخش خصوصی در خرمدره در هفته سوادآموزی افتتاح شد و امیدواریم بتوانیم یک مرکز یادگیری محلی نیز در بخش سجاسرود به بهره برداری برسانیم.

این مسوول سوادآموزی تصریح کرد: نهضت سواد آموزی در ۷ دی ماه ۵۸ به فرمان حضرت امام تشکیل شد تا انقلاب فرهنگی اجتماعی مجددی در ایران اسلامی برپا شود چرا که پس از انقلاب سیاسی سال ۵۷ نیاز به یک انقلاب فرهنگی بود که با فرمان تاریخی امام رحمت الله نهضت سواداموزی تشکیل و راه اندازی شد.

وی ادامه داد: حضرت امام در سال ۵۸ همه مردم را خطاب قرار داد و فرمود (تمام برادران و خواهران باسواد بپا خیزند و افراد بی‌سواد را آموزش بدهند و ایران را مدرسه کنند) به همین دلیل ما معتقدیم که روز ۷ دی که روز گرامیداشت سوادآموزی می باشد، متعلق به همه مردم ایران است.

فتحی با تاکید بر اینکه ابزارنوشتن مهمترین بخش اطلاع‌رسانی را برعهده دارد یادآور شد: این روز را به نوعی می توان به خبرنگاران تبریک گفت، چرا که خبرنگاران می توانند با قلم فرسایی در این حوزه گام‌های موثری بردارند تا روزی شاهد ریشه کنی بیسوادی در جامعه باشیم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان تصریح کرد: بخشی از افراد جامعه به دلیل شرایط اجتماعی اقتصادی و فرهنگی و برخی از موانع، فرصت آموختن را از دست داده اند، لذا معتقدیم که در سوادآموزی فرصت دومی در اختیار این قشر قرار میگیرد تا همگان بتوانند با یک عدالت آموزشی از یک فرصت برابر آموزش بهره مند شوند.

فتحی با اشاره به اینکه رسالت سوادآموزی آموزش بزرگسالان است تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا نیاز به یادگیری شدت بیشتری گرفت و جامعه به این نتیجه رسید که باسواد کردن افراد بیسواد بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

این مسئول سوادآموزی ادامه داد: اکنون این آسیب اجتماعی خودش را بیشتر نشان داده است، بویژه در خانواده هایی که دانش آموزان ابتدایی دارند نیاز است با همکاری یکدیگر در راستای سواد آموزی گام برداریم.

به گفته معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان کرونا فرصت مجددی را مهیا کرد که بیشتر به موضوع سوادآموزی پرداخته شود.

اکنون اهمیت سوادآموزی بیش از گذشته نمایان شده است.

وی با تاکید بر این که با شیوع ویروس کرونا کلاس های سوادآموزی نیز تحت تاثیر قرار گرفت اضافه کرد: اسفند ماه سال ۹۸ با برنامه‌ریزی‌های مداوم تصمیم گرفته شد که سواد آموزی نباید متوقف شود لذا اولین گام استان طرح اعلام شعار (سوادآموزی گامی بدون توقف) بود که در این راستا برنامه‌های مدونی تدوین شد.

فتحی تصریح کرد: با توجه به زیست‌بوم جدید در راستای عدم تعطیلی کلاس ها برنامه ریزی شد و در اولین گام نیز آگاهی‌بخشی در دستور کار قرار گرفت و از آموزش دهندگان در سراسر استان خواسته شد که همواره سلامت سواد آموزان را به آنها تاکید کنند.بر همین اساس در دورترین روستاها آموزش دهندگان ما حضور پیدا می‌کردند و حفاظت بهداشتی و فردی را به سوادآموزان که همانا پدران و مادران دانش آموزان بودند آموزش می دادند که این از طرفی نیز یک وظیفه اجتماعی محسوب می شود.

وی گفت: در مرحله بعد آموزش دهندگان از طریق تلفنی در راستای یادگیری سواد آموزان قدم های موثری برداشته اند و همواره به آنها گوشزد می‌کردند که سوادآموزی تعطیل شدنی نیست.

این مسوول سوادآموزی سپس به شناسایی پشتیبان های خانگی اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان خانواده‌ها را به عنوان پشتیبان مشخص کردیم و سپس آموزش دهندگان هر هفته به عنوان یک راهبرد دلسوز محتواهای آماده شده را به دست سوادآموزان می رساند و این چنین پیگیری یادگیری ادامه داشت.

دکتر فتحی افزود: در همان اوایل کرونا،۶۰ قسمت فیلم آموزشی دوره های سوادآموزی با عنوان (نون و قلم) در پورتال اداره کل آموزش و پرورش بارگذاری و در دسترس سوادآموزان قرار گرفت و همین طور در برخی از مناطق محروم استان که امکان دسترسی به اینترنت وجود نداشت توانستیم ۷۵۰ حلقه دی وی دی در کنار بسته های آموزشی دیگر به دست سوادآموزان برسانیم ، لذا تا پایان فروردین ۴۷۶۳ دقیقه فیلم توسط آموزش دهندگان در مناطق مختلف به صورت خودجوش تهیه شد و ۱۳۳۸ دقیقه محتوای دیداری و همچنین ۲۱۳۲ نمونه سوال نیز آماده گردید تا در مرحله اول با مشکلی مواجه نشویم.

وی سپس به کمک های خیرین در حوزه سوادآموزی اشاره کرد و گفت: با رایزنی های انجام شده بیش از ۹ میلیون تومان وسایل بهداشتی از قبیل ماسک و دستکش از طریق خیرین جذب و تهیه شد و در اختیار سوادآموزان قرار گرفت تا بتوانند در آزمونهای خود با خیال راحت تر شرکت کنند.

معاون سوادآموزی استان زنجان در ادامه با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به این سند در راستای مواجهه اقتضایی با کرونا کارگروه تدوین محتوای آموزشی در مرکز استان راه اندازی شد و متناسب با آن، کارگروه های مختلف در مناطق فعال شدند و درهمین راستا در دوره انتقال برای درس فارسی ۳۲۵ دقیقه محتوا، دروس علوم اجتماعی نیز ۳۱۰ دقیقه ، درس فرهنگ اسلامی ۲۱۰ دقیقه ، درس ریاضی ۵۰۰ دقیقه و برای درس علوم اجتماعی ۱۹۰ دقیقه و در کل ۱۵۶۵ دقیقه فیلم آموزشی به صورت محتوا تولید و برای دوره انتقال با رعایت تمام نکات آموزشی و شیوه نامه‌های سازمان در اختیار سواد آموزان قرار گرفت.

این مسوول سوادآموزی سپس با اشاره به تولید درسنامه اظهار داشت: ۱۱۶ صفحه درسنامه فارسی، ۶۹ صفحه نمونه سوال فارسی، ۷۳ صفحه درس علوم اجتماعی با ۲۹ صفحه نمونه سوال مربوط به آن، ۶۸ صفحه فرهنگ اسلامی، ۷۱ صفحه درسنامه ریاضی و همچنین ۸۱ صفحه درسنامه علوم اجتماعی آماده گردیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر بازنشر محتوای تولید شده برای دوره سوادآموزی با عنوان نون و قلم، درسنامه های دوره سوادآموزی نیز در قالب ۱۰۱ صفحه درسنامه سواد آموزی ۱، ۱۰۰ صفحه درسنامه سواد آموزی ۲ نیز به همراه ۵۱ صفحه نمونه سوالات آماده گردید که در مجموع ۸۶۰ صفحه درسنامه مربوط به دوره انتقال و ۳۰۰ صفحه درسنامه سواد آموزی تولید و جهت بهره مدی سوادآموزان آماده شد.

فتحی با اشاره به دوره تحکیم سوادآموزی افزود: این دوره باعث می شود که دیگر بازگشت به بی سوادی اتفاق نیفتد و لذا سوادآموزی با برگزاری دوره‌های تحکیم از بازگشت فرد به دوره بی سوادی جلوگیری می کند.

معاون سوادآموزی استان زنجان یکی از مهمترین شاخصه های سواد آموزی را به اشتراک گذاشتن تجربه های سوادآموزان با فرزندانشان دانست و افزود: در وضعیت کرونایی هردو قشر نیز در حال یادگیری بودند.

وی گفت: در سال جدید ۴۶۰۰ نفر حجم برای سوادآموزی استان زنجان از سوی سازمان نهضت سوادآموزی کشور تعیین شد که ۲۱۰۰ نفر برای دوره سواد آموزی، ۱۲۰۰ نفر برای دوره انتقال و ۱۳۰۰ نفر برای دوره تحکیم در نظر گرفته شده است.

فتحی ادامه داد: در دوره سوادآموزی، طرح نماز کلید بهشت به عنوان یکی از مهمترین طرح ها در راستای رسالت حوزه سوادآموزی با اولویت بخشی به درست خوانی نماز و قرآن و درک درست از مفاهیم آن اجرا می شود که در سال جاری این طرح برای ۲۴۰۰ سوادآموز به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی با تاکید براینکه دوره های ICDL برای سوادآموزان دوره انتقال به منظور آشنایی با مهارت های هفتگانه رایانه برگزار می شود تصریح کرد: طبق حجم ابلاغی از سوی سازمان در سال جای ۱۲۰ سوادآموز نواحی یک و دو زنجان تحت پوشش این آموزش قرار خواهد گرفت.

به گفته فتحی تمام برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی با پیوست سوادآموزی اجرا می شود.

این مسوول سواد آموزی ادامه داد: با توجه به تقارن هفته سوادآموزی با ایام شهادت سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و به منظور تبیین جایگاه شهادت در اسلام و انتقال مفاهیم و فرهنگ ایثار و شهادت در لایه های مختلف جامعه، مسابقه سردار دلها  برای سواد آموزان برگزار خواهد شد و همچنین مسابقه بازشناسی شخصیت سردار سلیمانی به صورت استانی برای آموزش دهندگان، میزگرد شناخت ابعاد شخصیت وجودی شهید سلیمانی در ۴ مرکز یادگیری محلی استان با همکاری سپاه و بسیج و با رعایت پروتکل های بهداشتی از دیگر برنامه های هفته سوادآموزی است.

وی از دیگر برنامه هایی مهم سوادآموزی در سال جدید را اجرای طرح کشوری بسته تحولی با عنوان پیوند سواد و زندگی اعلام کرد وافزود: در این طرح با محوریت مرکز یادگیری محلی، مهارت های مختلف اجتماعی، اقتصادی و شغلی زودبازده با رویکرد مهارت آموزی با پیوست سوادآموزی در زیست بوم جدید به سواد آموزان آموزش داده می شود.

Share this post