خداحافظی مدیر کل اخلاق مدار

خداحافظی مدیر کل اخلاق مدار

 

 

 

گزارش روز: خبر استعفای مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ماههای گذشته قوت گرفت و بالاخره ایشان در گفتگویی با خبرنگار ما اعلام کرد: ( به دلیل احساس مسئولیت قرار است در انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت کنم و به همین دلیل باید استعفا می کردم) اگرچه برخی از خبرنگاران و همکاران بر این عقیده بودند که فاطمه کرباسی همواره سعی داشت با خبرنگاران کمتر روبرو شود و پاسخگو سوالات آنها نیست  اما می‌توان گفت در مدت زمان مسئولیت کرباسی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی همواره پاسخگوی خبرنگاران بوده چرا که بارها در جلسات و نشست های خبری اعلام می کرد که اگر در جلسه ای حضور داشته باشم به احترام آن جلسه نمی توانم به تماس‌های خبرنگاران پاسخ دهم، لذا سعی می کنم در موقعیت مناسبی با آنها تماس گرفته و پاسخگویی سوالات خبرنگاران باشم.

پس از اینکه مقدم مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی غیرمنتظره از استان زنجان رفت و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز شد که آن نیز حکایت مفصلی دارد که در این مجال نمی گنجد، فاطمه کرباسی، بانویی که همواره به اخلاق‌مداری شهره است سکاندار اداره کلی شد که اهالی فرهنگ و هنر هر کدام در زمینه های فکری و فرهنگی حرفی برای گفتن داشته و دارند لذا او نیز می دانست که باید در تمام زمینه ها پاسخگو باشد، بانویی که گاهی مردانه عمل می کرد  و زیر بار حرف زور و فشارهای بیرون از مجموعه نمی رفت و شاید هم به همین دلیل به ایشان فشارآورده اند که خودت کناره‌گیری کن! اگر چه پشت پرده ها را نمی‌توان گاهی علنی کرد اما به راستی چرا فتح الله حقیقی استاندار زنجان نتوانست بانوی مدیرکلی را که از گروه اصلاح طلبان وهم جناحی خودش است را تا پایان دولت حفظ کند و این سوال همواره در ذهن ها ماندگار خواهد بود که چرا در هفته های اخیر استاندار زنجان در نشست با تعدادی از خبرنگاران که همواره منتقد وی بودند به دستگاه فرهنگی اشاره کرده و در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص عملکرد دستگاه فرهنگی نمره این دستگاه را متوسط اعلام می نماید و انتقاد ها را می پذیرد، به راستی صیانت از مدیران این‌گونه است که چند ماه مانده به اتمام دولت یکی پس از دیگری برکنار شوند یا استعفادهند؟ واقعیت پشت پرده ها چیست؟ استاندار محترم در جمع خبرنگاران به فشارها نیز اشاره می کند که در دنیا نسبت به عزل و نصب ها فشار وجود دارد بالاخره مشخص نشد که نماینده عالی دولت چرا در چند ماه باقی مانده زیر بار فشارها نتوانست تاب بیاورد و اینکه چرا یکی از حساس‌ترین جایگاه ها باید به سرپرست واگذار شود؟ سوال اساسی اینجاست که آقای حقیقی چقدر بودجه برای فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص داده بود که اکنون نمره این دستگاه مهم فرهنگی را متوسط ارزیابی می‌کند؟ و انتقاد ها را به جان می پذیرد آیا این شائبه بارفتن کرباسی به یک دلیل محکم تبدیل نمی شود که فشارها وجود دارد.

نمی‌توان ازموضوع فشار برای عزل ونصب ها فرار کرد

به گزارش خبرگزاری موج رسا که خود همواره منقد دولت واستاندار زنجان است منتشر کرده است: حقیقی در پاسخ به سئوالی در خصوص عزل و نصب‌ها و وجود انتقادات از این وضعیت و مطرح شدن این موضوع که آیا فشاری بر وی در خصوص عزل و نصب‌ها وجود دارد، گفت: اینکه در عزل و نصب فلان کس و یا عده‌ای خواسته‌ای داشته باشند، این روند طبیعی است، ولی در ارتباط با عزل و نصب‌های انجام شده در استان ضمن احترام به گذشتگان افراد نصب شده، افراد محترم و ارزشمندی هستند و اگر افراد و یا گروه‌هایی در خصوص این موضوع رضایت ندارند می‌توانم با آنها مناظره کنم اگر دلایل محکمی مبنی بر درست نبودن این عزل و نصب‌ها عنوان شود، گردن من در برابر خواسته آنها از مو نازکتر است.

مقام عالی استان ادامه داد: اعتقاد دارم افرادی که در مدیریت استان به کارگیری می‌شوند باید افراد متعهد در عمل بوده، دست پاک و چشم پاک و صادق و امین باشند چرا که شرایط امروز جامعه، مدیر میدانی را می‌طلبد.

استاندار زنجان افزود: در خصوص عزل و نصب‌ها در دنیا نیز فشار بر روی مسئولان وجود دارد و نمی‌توان از این موضوع فرار کرد اما تلاش کرده‌ام افراد مورد اطمینان را به کارگیری کنم.

زنجان در عزل ونصب های اخیر بی نظیر عمل کرد

اگرچه در حرفه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری بارها شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم که در دولت ها نیز مرسوم است، اما می توان گفت زنجان در نوع خود در چند ماه اخیر بی نظیر عمل کرده است چرا که در چند دستگاه مهم  و فرهنگی به فاصله چند روز تغییرات جدی صورت گرفته است و گاهی نیز یک بنده خدایی در دو سمت مشغول فعالیت است آن هم در دستگاه های مهم که این نیز از توانمندی افراد حکایت دارد و تصمیم های استاندار محترم زنجان!

ارتقای ۱۲ رتبه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۸

در یک ماه اخیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها مورد تشویق قرار گرفت و ارتقای ۱۲ رتبه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۸ گواه این موضوع است به طوریکه خبرگزاری ایرنا در خبرخود به این موضوع اشاره کرده است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان رتبه ششم کشور را در ارزیابی عملکرد کسب کرد

در خبر ایرنا آمده است: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: بر اساس گزارش نتایج ارزیابی عملکرد، این اداره کل در سال ۹۸ جایگاه ششم را در بین استان‌های کشور به دست آورد که در مقایسه با رتبه ۹ در سال ۹۷ و رتبه ۱۸ در سال ۹۶، روند رو به رشدی را داشته‌ایم.

فاطمه کرباسی در جمع خبرنگاران افزود: این ارزیابی در شاخص‌های عمومی همچون دولت الکترونیک، صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری، استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد، شفافیت و مدیریت مالی و ارتقای بهره‌وری و در شاخص‌های اختصاصی همچون امور فرهنگی، امور مطبوعاتی، امور سینمایی، کانون‌های مساجد، دیجیتال و فعالیت‌های قرآنی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بر اساس میزان نرخ رشد در عملکرد که در نتیجه مقایسه بین سال‌های ۹۶ تا ۹۸ انجام شده، با ۱۷.۲۱ درصد رشد در جایگاه نهم کشور قرار گرفته و از این حیث در زمره استان‌های با عملکرد خوب طبقه‌بندی شده است.

[شایان ذکر است که در این بخش هیچ استانی عالی نبوده است و جایگاه خوب، جایگاه برتری است.]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای پویش‌های «درخانه بمانیم»، «من ماسک می‌زنم» و «ماسک و فاصله اجتماعی تنها واکسن کرونا» با مشارکت هنرمندان در این استان اشاره کرد و گفت: از زمان شیوع کرونا، تولید محتواهای فرهنگی و هنری به منظور آگاهی‌بخشی برای مقابله با این ویروس در قالب‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

کرباسی به پرداخت تسهیلات جبران خسارت کرونا به اصحاب فرهنگ و هنر اشاره کرد و اظهار داشت: تا کنون ۴۹۷ پرونده با ظرفیت اشتغال ۷۱۶ نفر مقاضی بیش از ۹۶ میلیارد ریال تسهیلات شده اند که تا زمان حاضر بیش از۵۶ میلیارد ریال از تسهیلات مورد تقاضا پرداخت شده است.

وی با بیان این‌که هیچ بانک جامع اطلاعاتی از کسب‌و‌کارهای فرهنگی‌و‌هنری در استان غیر از صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران موجود نبود، گفت: در ایام شیوع کرونا تلاش کردیم فعالان حوزه فرهنگ و هنر در استان را به عضویت در این صندوق ترغیب کنیم و در نتیجه این اقدام شمار اعضای صندوق از ۱۳۰ نفر به حدود ۶۰۰ نفر افزایش پیدا کرد.

قطعا می توان گفت که عملکرد دوره کرباسی شفاف و از منظر کارشناسی موفقیت آمیز وغیر قابل انکار است هرچند با بودجه بسیار اندک فرهنگی نمی توان انتظاری فراتر از توان این دستگاه داشت.

با تمام این اوصاف پرده ها کنار خواهد رفت و بسیاری از حقایق روشن خواهد شد که چرا فاطمه کرباسی مدیرکلی که همواره بر اخلاق مداری و توانمندی شهره است به یکباره استعفا کرد، اندکی صبر سحر نزدیک است.

 

 منبع: هفته نامه آوای میهن

 

Share this post