خشکسالی ۱۰۰ درصدی در برخی از شهرستانهای زنجان

آب وفاضلاب

خشکسالی ۱۰۰ درصدی در برخی از شهرستانهای زنجان

میهن نیوز: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید بر اینکه چند سالی است با مشکل خشکسالی مواجه هستیم اظهار داشت: در برخی از شهرستان ها شاهد خشکسالی ۱۰۰ درصدی هستیم واستان زنجان در زمان حاضر ۳۹ درصد تفاوت بارندگی با سالهای گذشته دارد یعنی نسبت به سال گذشته کاهش بارندگی فراوانی را داشته ایم و جزو استان های کم بارش هستیم که بیشترین میزان اختلاف بارندگی را در استان شاهدیم.

علیرضا جزئ قاسمی عصر دیروز که به مناسبت سالروز تاسیس شرکت آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران سخن می گفت افزود: اطلاع رسانی یکی از ارکان های مهم است که همواره باید به آن پرداخته شود لذا خبرنگاران و رسانه ها می توانند در مصرف بهینه آب با اطلاع رسانی صحیح تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به اینکه در خشکسالی ۱۰ ساله ۹۷.۷ دهم درصد استان زنجان دچار خشکسالی است ادامه داد: در خشکسالی یک ساله نیز   ۹۸.۷ دهم درصد برخی از شهرستان ها شاهد خشکسالی هستیم و در برخی از شهرستان ها نیز ۱۰۰ درصد خشکسالی را شاهدیم که مدیریت مصرف آب و بهینه مصرف کردن آن باید جزو اولویت های شهروندان قرار گیرد.

به گفته این مسئول وضعیت منابع آبی مناسبی در استان وجود ندارد و تنها از سد تهم و سد کینه ورس برای زنجان ابهر و خرمدره آب تامین می شود که در مابقی استان نیز از منابع زیرزمینی آب شرب تامین می گردد که باید در این زمینه نیز باید آب بهینه مصرف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتقال شرکت آب و فاضلاب روستایی به آب و فاضلاب شهری اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال ۹۹ عملاً وظایف شرکت آب و فاضلاب روستایی به آب و فاضلاب شهری محول شد و این دو شرکت در هم ادغام شدند با وهم اکنون نیز با نام شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در حال ارائه خدمات به مشترکین است.

جزءقاسمی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب عملاً یک ارگان غیر دولتی است و به عنوان یک بنگاه اقتصادی قرار بود با تامین آب بها انجام وظیفه نمایند اما به دلیل کمبود اعتبارات و عدم افزایش قیمت آب بها روزهای سختی را در حال سپری کردن است اما با تمام این اوصاف سعی کرده‌ایم خدمات‌رسانی را ارتقا دهیم.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان افزود: آبرسانی به شهر زنجان با جمعیت بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر جزو اولویت‌های این شرکت است به همین منظور  پروژه  ویژه‌ای در قالب پروژه اضطراری شامل حفر چاه، اجرای خطوط، جمع آوری چاه و ایستگاه پمپاژ در حال اجراست، البته جهاد آبرسانی در استان همچنان ادامه دارد و در زمان حاضر آبرسانی به ۵۷ روستا با همکاری بسیج سازندگی آغاز شده و در دستور کار است لذا در این خصوص از اعتبارات محرومیت زدایی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه ها در نظر گرفته شده که البته مجتمع های روستایی و تک روستایی نیز از اعتبارات ملی استفاده می نمایند.

 وی با اشاره به برداشت آب از سد تهم اظهار کرد: پیش از این برداشت آب از سد تهم ۸۵۰ لیتر در ثانیه بود که اکنون با مدیریت مناسب به ۲۵۰ لیتر در ثانیه رسیده است و در شهرستانهای ابهر و خرمدره نیز تصفیه خانه این دو شهر احداث شده  و از ابتدای سال ۹۸ به صورت آزمایشی راه اندازی شده که تا کنون ساعتی هم قطع نگردیده است و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد .

جزء قاسمی به بحث فاضلاب شهری نیز اشاره کرد و افزود: ۶۰ درصد شهر زنجان دارای فاضلاب است البته با توجه به کمبود اعتبارات توانستیم ظرفیت اجرایی فاضلاب را بالا ببریم اگرچه در این زمینه مزاحمت هایی نیز برای مردم ایجاد شده است  وبنده به عنوان یک مسئول عذرخواهی می کنم ولی چون ایجاد شبکه فاضلاب آخرین مرحله در هر تاسیساتی است مجبور به اجرای آن هستیم چرا که باید برای آبادانی شهر برخی مواقع تحمل مان را بالا ببریم.

 وی گفت:در این خصوص ۱۲۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده و با ۸ پیمانکار در ۸ نقطه شهر قرارداد منعقد شده است که ۴۰ کیلومتر از این قراردادها اجرا خواهد شد و تاکنون نیز ۲۵ کیلومتر از آن پروژه ها اجرا شده است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ادامه داد: با توجه به وضعیت خشکسالی از بازچرخانی پساب توانستیم برای صنایع استفاده کنیم و تاکنون ۱۲ هزار مترمربع در شبانه روز پساب را واگذار کرده ایم تا صنایع از آب پساب استفاده کنند از جمله شرکت صنعتی اشراق، نوآوران و شهید شهریاری آب مورد نیاز خود را از باز چرخه های پساب استفاده می نمایند و در مورد ابهر نیز با فولاد  این شهر قرارداد بستیم تا از فاضلاب این شهر استفاده نماید.

جزءقاسمی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان به ۴۰۰ هزار مشترک در ۲۱ شهر و ۶۲۴ روستا خدمت‌رسانی می‌کند، اضافه کرد: ۶۵ درصد از مشترکین در محدوده استاندارد مصرف دارند وتنها ۱۰ درصد از مشترکین آب در زنجان بد مصرف هستند و خوشبختانه شرکت آب و فاضلاب زنجان مشترک صنعتی ندارد.

وی در ارتباط با هدر رفت آب نیز گفت: میزان هدررفت آب در استان ۳۰ درصد است که ۱۲ درصد آن مربوط به فرسودگی تاسیسات است.

آب وفاضلاب

Share this post