آغاز بهسازی وآسفالت آزادراه زنجان- قزوین از ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

آغاز بهسازی وآسفالت آزادراه زنجان- قزوین از ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

میهن نیوز- مهران حبیبی- راهها همواره یکی از سرمایه های ملی و بهترین عامل توسعه اجتماعی و اقتصادی یک کشور به شمار می رود، به شکلی که هرچه نسبت به گسترش شبکه راه های یک کشور اقدام گردد، در جهت توسعه آن گام برداشته شده است. بر همین اساس بهبود و توسعه شبکه راه ها در کلیه کشورها به عنوان یکی از مهمترین شاخص ها و زیرساخت های توسعه اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی محسوب می شود .  در همین راستا باید یادآور شد که در کشور ما به علت ظرفیت پذیری فوق العاده شبکه راه های زمینی که بیش از ۹۰ درصد از کل حمل ونقل ملی را ساماندهی می کند، نقش و جایگاه راهداری از اهمیت بیشتری برخوردار است ،از اینرو سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به عنوان متولی نگهداری، بهسازی و ایمن سازی راه های کشور جایگاه ویژه ای در توسعه ملی و افزایش بهره وری اقتصادی کشور دارد به طوریکه خدمات این سازمان متوجه تمامی آحاد جامعه و فعالیتی شبانه روزی، بدون تعطیلی و دارای حساسیت بالا و مستقیما در معیشت و سلامت خانواده ها تاثیر گذار است.

با توجه به اینکه مسئولیت ستاد سفرهای استان زنجان به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده شده است  قرار شد با مهندس جعفر قزوینیان مدیر کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان زنجان در این خصوص گفتگویی داشته باشیم.

 

 

*اکنون که تعطیلات نوروزی رو به پایان است بفرمایید در این مدت چه اقداماتی انجام شده است؟

**با توجه به اینکه مسئولیت ستاد سفرهای استان زنجان به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده شد ،فعالیت‌های این ستاد نیز از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱آغاز و تا پایان ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت، در همین راستا برای اینکه سفری ایمن و خوبی برای شهروندان و مسافران در جاده ها و رقم بخورد کمیته حمل و نقل این اداره کل هماهنگی های لازم را با دستگاههای خدمات رسان از جمله پلیس راه،هلال احمر و اورژانس انجام داد که دراین برنامه ریزی ها به دو بخش بیشتر پرداخته شد،یکی از این بخش ها بخش راهداری است که همکاران ما با آماده کردن جاده ها برای سفرهای نوروزی سعی کردند مسافران سفر ایمنی داشته باشند ودر این زمینه اقدامات مناسبی انجام شدهمچنین با توجه به اینکه بارندگی های خوبی نیز در این ایام داشتیم برخی از جاده ها نیاز به پر کردن چاله ها و اصلاح تابلوها ،گاردریل ها و خط کشی هایی داشت که در این خصوص  نیزاقدامات لازم انجام شد و در حد امکانات با تلاش راهداران قبل از اغاز سال جدید  موارد مشخص شده به اتمام رسید، در طول ایام تعطیل هم گشت های راهداری مستقر در طول جاده ها  مستمرٱ در طول مسیر ها حضور دارند  و راهدارخانه ها نیز آماده پذیرایی از مسافرانی که احتمالاً در راه مانده و یا نیاز به استراحت داشته باشند هستند و هنوز هم این ماموریت ادامه دارد.

*هدف ازاین اقدامات چیست؟

** هدف ازاین اقدامات کاهش تلفات جاده ای است که در این راستا پویش سفر ایمن همزمان در ۱۰۰ نقطه مشخص شده کشور راه اندازی شد و در استان زنجان نیز سه نقطه در مجتمع های خدماتی با همکاری ستاد اقامه نماز استان به اجرا در آمد که هدف از این برنامه ها آگاهی بخشی به مسافران و رانندگانی  است که از مسیر استان زنجان عبور می‌کنند و یا قصد سفر به استان زنجان را دارند که در این خصوص برنامه های متنوعی تدارک دیده شده تا رانندگان بتوانند استراحت کوتاهی داشته باشند و همین استراحت کوتاه می تواند از خواب آلودگی وتصادف جلوگیری نماید واین خواسته پلیس راه نیز می باشد مبنی بر این که رانندگان پس از دو ساعت رانندگی حتماً باید یک ربع استراحت داشته باشند در این پویش علاوه بر استراحت رانندگان، اجرای برنامه های متنوعی از جمله موسیقی سنتی و محلی، برگزاری نماز جماعت و نشست هایی برای تبیین آداب سفر و نماز و مسائل تخصصی از جمله مسابقه نقاشی برگزار می شود و لذا هدف از برپایی چنین پویشی این است که رانندگان قدری استراحت داشته باشند و سپس به مسیر خود ادامه دهند لذا ما معتقدیم که این موارد در تصادفات نقش مثبتی خواهد داشت اگرچه معنی این پویش این نیست که ما کل تصادفات را نسبت به سال گذشته کاهش دهیم و به صفر برسانیم اما اگر این پویش نبود تصادفات در جاده ها بیشتر از این رخ می داد.

*علاوه بر این پویش آیا در مورد ناوگان عمومی برنامه ای داشته اید؟

** در این خصوص نیز تشکیل اتاق مانیتورینگ از دیگر اقدامات اداره کل راهداری در زمان حاضر است که برای احصاءتخلفات رانندگان ناوگان عمومی برنامه ریزی شده و همکاران ما ۲۴ ساعته در این محل حضور دارند و بدون حضور فیزیکی در جاده ها و با توجه به دوربین ها و امکانات سامانه ای در استان تخلفات را رصد می نمایند و از طریق پیامک یا تماس تلفنی با راننده اطلاع رسانی می کنند و سپس با ارجاع تخلف به کمیسیون های مربوطه اقدامات لازم را انجام می دهند که در همین راستا  در دو سه روز اول نتایج خوبی به دست آمد و رانندگان سعی نمودند تخلفی در جاده ها برای سرعت و یا حرکت در باند غیر مجاز در آزادراه ها نداشته باشند و این موضوع نیز از دیگر عواملی است که کاهش تعداد تخلفات را رقم می زند و بسیار موثر است در این زمینه نیز از عدم دریافت صورت وضعیت و عدم دریافت بارنامه و غیره که خدمات آن به شش الی هفت مورد میرسد بدون حضور پلیس در این سامانه می توان شناسایی بررسی و رسیدگی کرد که در این زمینه معتقدیم این موضوع نیز در کاهش تصادفات بسیار موثر است.

 

*وضعیت آسفالت راههای مواصلاتی چندان مطلوب نیست علت این موضوع آیا بررسی شده است؟چه اقدامی صورت گرفته است؟

** با توجه به کمبود اعتبارات ، میزان آسفالتی که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته در راههای مواصلاتی آسفالت ریزی شد تقریباً سه برابر رشد داشته است و این موضوع نشانگر پیگیری هایی است که مسئولان راهداری انجام داده اند و در این خصوص جواب مثبتی هم دریافت نموده اند لذا این موضوع باعث شد که موتور حرکت پیمانکاران شروعی دوباره داشته باشد چرا که به دلیل مشکلاتی که در اداره کل به وجود آمده بود پیمانکاران دلسرد شده بودند و ما نیز با برگزاری جلساتی از آنها دعوت کردیم  که با دلگرمی به فعالیتشان ادامه دهند و تمام اعتباراتی که در حوزه راه بود را در مدت زمان کوتاهی جذب کردیم و عملکرد مثبتی را داشتیم که این موارد باعث میشود که در سال ۱۴۰۲ بتوانیم اعتبارات بیشتری را جذب نماییم.

 

 

*در خصوص آزاد راه زنجان- قزوین وزنجان – تبریز چه اقداماتی صورت گرفته است؟

** در این مورد نیز بهسازی راههای شریانی از جمله آزادراه زنجان – قزوین و زنجان- تبریز هم رایزنی‌هایی داشتیم که در خصوص آزادراه زنجان به قزوین که هم اکنون نیز رویه مناسبی هم ندارد و نیاز به بهسازی اساسی دارد اقداماتی انجام موقتی انجام دادیم ، سال گذشته علی رغم اینکه چندین کیلومتر روکش و لکه گیری انجام شد همزمان نیز برای اخذ مجوز و اخذ اعتبار برای سال ۱۴۰۲ را پیگیری نمودیم و اکنون نصب کارخانه آسفالت در این مسیر مراحل پایانی خود را سپری می نماید که انشالله به محض مساعد بودن هوا عملیات آسفالت ریزی و لکه‌گیری آغاز خواهد شد، لذا قراردادی به مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان فقط برای آزادراه زنجان- قزوین با پیمانکار منعقد شده است و همچنین موضوع آزاد راه زنجان به تبریز نیز در حال پیگیری است  که سال گذشته نیز ۷ کیلومتر در مسیر زنجان به تبریز آسفالت‌ریزی انجام شد اگر چه  آزادراه زنجان- تبریز متعلق به اداره کل راهداری نمی باشد و اکنون در اختیار سرمایه گذار است اما مردم انتظار دارند جاده ای ایمن داشته باشند لذا به دلیل اینکه این سرمایه‌گذار به تعهداتش عمل نکرده است با پیگیری‌هایی که در سال گذشته انجام دادیم و امسال هم ادامه خواهد داشت امیدواریم آزادراه زنجان به تبریز بر اساس مصوبه ای که ریاست جمهوری در آذربایجان شرقی داشتند به اداره کل راه و یا به دولت بازگردد مانند آزادراه زنجان- قزوین که برنامه خوبی هم برای این آزادراه خواهیم داشت البته تمام اقداماتی که در آزادراه زنجان به تبریز انجام میدهیم خارج از وظیفه ماست و بر عهده شرکت آزادراه هاست که باید اقدامات لازم را انجام دهد هرچند به دلایل مختلفی مردم فقط اداره کل راهداری را به عنوان متولی این آزادراه می شناسند و ما نیز برای احترام به مردم پیگیر مسائل هستیم.

در راههای فرعی روستایی و سایر راه ها نیز رشد چشمگیری در اجرای آسفالت و لکه گیری و روکش داشته‌ایم علیرغم اینکه میزان خرابی ها و درخواست مردم که آن هم به حق است بسیار زیاد می باشد و اگر بخواهیم کل جاده ها را در سریعترین زمان ممکن بهسازی کنیم شاید ده ها برابر اعتبار نیاز باشد اما تمام تلاشمان را می‌کنیم که با حداقل اعتباری  که داریم در تمام پروژه ها  عملیات عمرانی داشته باشیم. در خصوص ترمیم آزادراه ها از ۱۵ اردیبهشت عملیات ترمیم آغاز خواهد شد اگرچه سال گذشته نیز انجام شد اما حجم خرابی‌ها بسیار زیاد است لذا از سازمان راهداری مجوز گرفته ایم که بهسازی ها بهتر انجام شود.

 

 

*برخی از نقاط جاده ای حادثه خیز هستند برای رفع این نقاط چه اقدامی صورت گرفته است؟

**در خصوص حذف نقاط حادثه خیز نیز همکاران ما در سال ۹۵ و ۹۷ اقدامات خوبی را انجام داده اند و ۹۷ نقطه حادثه خیز بهسازی شده و به اتمام رسیده است  البته در بررسی های جدید سازمان راهداری و پلیس راه برای شناسایی نقاط پر حادثه هفت نقطه جدید شناسایی و به ما اعلام شده است لذا در این خصوص۲۰ فروردین جلسه ای  در سازمان راهداری برگزار  میشود که باید  در راستای رفع نقاط پرحادثه اقداماتی داشته باشیم یعنی هفت نقطه پرحادثه تعریف شده جدید در دستور کار قرار می گیرد که امیدواریم  این ۷ نقطه نیز امسال به پایان برسد این در حالی است که ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه در استان  وجود دارد اگر در تمام این نقاط به آیین نامه راهنمایی و رانندگی توسط کاربران جاده توجه نشود  ورعایت نکنند هر کیلومتر از این جاده ها می‌تواند یک نقطه پرحادثه باشد.لذاشرایط جاده- خودرو و راننده باید با هم عمل کنند تا شاهد  کاهش تصادفات باشیم. در خصوص تصادفاتی که در این ایام رخ داده است و چند نفر از عزیزانمان جان خودشان را از دست داده اند  گزارش ها  نشان از عدم رعایت سرعت مطمئنه در جاده ها بوده است یعنی به راحتی افراد می توانستند با رعایت مقررات جان خودشان را دست ندهند.

 

 

*عوارضی که برای آزادراه ها دریافت می شود چقدر است آیا می توان گفت برای بهسازی آزادراه ها کافی است؟

** با قیمتی که دولت برای رفاه حال مردم برای دریافت عوارض انجام داده است نمی‌تواند مشکلات آزادراه ها را مرتفع نمود چراکه با وضعیت قیمت ها نمی توان گفت که می توان در این خصوص اقداماتی انجام داد و یکی از نکاتی که سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی به آن  معترضند همین قیمت‌گذاری هاست از جمله در آزادراه زنجان-تبریز وقتی که میزان عوارض با تورم رشد نمیکند مسلماً بهسازی امکان پذیر نخواهد بود لذا در این زمینه، سازمان راهداری اعتبارات جداگانه‌ای برای موضوعات جاده ای در نظر می گیرد و مسلماً عوارض آزادراهی تکافوی بهسازی جاده ها را نخواهد داد و اگر بخواهیم کل آزادراه زنجان قزوین را اعم از تابلوها  وخرابی ها و… را بهسازی نماییم شاید بیش از هزار میلیارد تومان هزینه نیاز داشته باشد که هزینه بسیار زیادی است وهمچنین درآمدی که از بارنامه ها و حمل کالا و صورت وضعیت مسافران دریافت می نماییم نیز شاید یک دهم هزینه ها را شامل می شود در در حالی که در کل دنیا راهداری تمام کشورها طبقه بندی شده اند ،کشورهای توسعه یافته برای نگهداری راه ها  ۹ درصد ارزش زیربنایی راهها اعتبار می گیرند، در کشورهای در حال توسعه نیز ۴  الی ۵ درصد است اما در کشورهایی مثل ایران  این مبلغ ۳ درصد است و این مشکلات جاده‌ای تماما به دلیل کمبود اعتبارات است و اگر بخواهیم به روز شویم حداقل سه برابر  اعتبار کنونی را باید داشته باشیم و اگر اینگونه باشد  در ۵ سال جواب خواهد داد و مشکلات مرتفع خواهد شد.

 

 

Share this post