آقای رئیس جمهور ! یکبار سند تحول آموزش وپرورش را بخوانید و سپس وزیر معرفی کنید

آقای رئیس جمهور ! یکبار سند تحول آموزش وپرورش را بخوانید و سپس وزیر معرفی کنید

میهن نیوز_

✒️ ابراهیم رفیعی 

دبیر آموزش و پرورش،

اکنون عملکرد( قریب به دوسال )دولت سیزدهم پیش روی ملت ایران است. فارغ از حب و بغض و نگاه مصلحت اندیشانه می توان گفت *کارنامه آن معدل قابل قبولی ندارد.* 

ساختار اجرایی کشور به گونه‌ای است که رئیس جمهور، هم‌زمان، هم رئیس هیأت دولت و هم شوراهای عالی است که مسؤلیت برنامه‌ریزی و اجرایی کشور را برعهده شخص ایشان قرار می‌دهد و از جمله مهم‌ترین آنان، شورای عالی آموزش وپرورش است و لابد *در قبال آن پاسخگو باشد.* 

آموزش وپرورش سند بالاستی محکمی دارد که فارغ از اشکالات و هالهٔ شعارزدگی پیرامونش، رئیس جمهور با کارگزاری وزیر ، مسؤل اجرای آن است. 

نگاهی اجمالی، کارنامه این دستگاه را با دو دوره سرپرستی، در آستانه معرفی چهارمین گزینه برای وزارت در دولت سیزدهم مشخص می‌کند:

۱- شایسته سالاری

ارتقا و بهبود مستمر کیفیت نظام مدیریت و رهبری که در آن گزینش مدیران سطوح مختلف، بر اساس شایسته سالاری با معیارهای علمی و کار آمد، از اهداف قصد شده سند تحول است. با این حال، با بررسی کیفیت نیروهای معرفی شده (گلباغی ، فیاضی، نوری ، احتمالا صحرایی) به عنوان گزینه وزارت، ویژگی مشترک و برجسته آنان، فقدان شناخت، فقدان تجربه و فقدان برنامه راهبردی است. هرچند نوری بی تجربه نبود ( با داشتن تحصیلات پرورشی، مدیر کل فناوری بود! ) *ولی به فقدان کارآمدی مبتلا بود* که دستاورد آن، انتصاب شورای معاونین وزارت خانه با نیروهایی از جنس همین ویژگی‌ها بود و تنها یکی از نتایج ملموس و کوچک آن، عدم پرداخت حقوق اسفندماه ۱۴۰۱ و به گل نشاندن رتبه‌بندی بود.( باش تا صبح دولتت بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است) و در مناصب مدیریتی استان‌ها وشهرستان‌ها هم به آفت تسهیم و تقسیم با نمایندگان دچار شد و این شد مفهوم شایسته سالاری ! 

۲- حاکمیت برنامه  

برنامه محوری در سطوح مختلف مدیریت نظام تعلیم و تربیت نیز از اهداف مورد مطالبه سند تحول است. جامعه فرهیخته معلمان کشور می‌پرسند؛ برنامهٔ اجرایی دولت در حوزه آموزش و پرورش چیست ؟ چرا تا کنون در این زمینه سکوت کرده است؟

اگر انشاهای رونویسی و مطالب سفارش داده شده‌ای را که مشاوران صرفاً برای گرفتن رأی اعتماد و پرکردن فضاهای رسانه‌ای تهیه می‌کنند، کنار بگذاریم، چیزی پیدا نمی‌شود.

در سال اول دولت نوری برنامه‌های اجرایی سالیانه، دولت قبل را صرفاً با تغییر درجمله‌بندی و طرح جلد، ابلاغ نمود و در سال دوم هم که خودش نبود تا بگوید چه برنامه‌ای دارد.

۳- آینده پژوهی

شهروندان امروزی از نظام آموزشی توقع دارند که فرزندانشان را برای زیستن در آینده تربیت کنند و این خواسته بزرگی نیست. به عبارت معروف ( یا برای آینده آماده می‌شوی یا به اجبار به آینده پرتاب خواهی شد) آیا نظام آموزشی ما اقتضائات زندگی کودکان امروز را در سی تا پنجاه سال آینده، مطالعه، تدوین و برنامه ریزی کرده است ؟

آیابر اساس سند تحول، با هماهنگی مراکز علمی وفرهنگی درجهت برجسته سازی نقش آموزش وپرورش در آینده کشور حرکت می کند تا نقش آموزش پرورش دچار کوچک انگاری نشود ؟

کدام برنامه در آموزش و پرورش بارویکرد آینده پژوهانه و آینده نگارانه در حال اجرا است ؟

۴- رتبه بندی معلمان

ناعادلانه بودن نظام پرداخت کارکنان دولت ازطرفی و نگاه تکریمی جامعه به معلم، نظام رتبه بندی معلمان را در سند گنجانده است و گاهی به اشتباه در کلام مدیران مترادف با سند تحول آموزش و پرورش انگاشته می شود در صورتی که یکی از دهها نظام قصد شده در سند است.

علی رغم رویکرد مثبت رئیس جمهور وفشار مجلس در این موضوع، به جهت عدم هماهنگی در ارکان مختلف قوه مجریه و نیز فقدان تجربه، ناکارمدی مدیران و حاکم نبودن نگاه سیستمی در دولت به گِل نشست و موجب تلخکامی معلمان شد.

۵- استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت 

امروزه معلمان هشدار می‌دهند که؛ بی‌بهره شدن از آموزش و پرورش باکیفیت، سرنوشت نسل آتی و آینده کشور را تباه می‌کند. جوان امروز که برون داد این نظام تربیتی است، خود را در جامعه واقعی حس نمی‌کند. آموزه ها و ارزش‌های تعلیم دیده در مدرسه را با واقعیت‌های جامعه در تضاد و تعارض می‌بیند و این نتیجهٔ عدم استقرار نظام مدیریت عملکرد و نداشت نظام سنجش و ارزیابی کیفی عملکرد است که دل خود را به گزارش‌های صوری بَزَک شده در راستای اهداف منسوخ و گاهی متعارض، خوش کرده است.

۶- استقرار نظام خاص بازنشستگان فرهنگی 

بازنشستگان به عنوان سرمایه‌های علمی وتجربی یک سیستم که در تولید و مدیریت دانش سازمانی ثروتی گران‌بها به شمار می‌آیند در تکوین و تعالی نظام آموزش مبتنی بر سند چه نقشی دارند؟ آیا یک سطر برنامه برای تحقق آن وجود دارد؟

رییسی

آقای رئیس جمهور!

 *وعدهٔ اجرای سند تحول را با هر نیتی که مطرح کردید* ، برای موضوعات گفته شده و اهداف و راهکارهایی نظیر :

 – تامین عدالت آموزشی

– بازنگری و باز مهندسی ساختارها و رویه ها

– افزایش نقش مدرسه ومشارکت‌ها

– استقرار نظام خلاقیت و ده‌ها هدف بر زمین مانده چه برنامه‌ای دارید و با کدام نیرو می‌خواهید اجرایی کنید ؟

 *آقای رئیس جمهور! 

آموزش و پرورش ایران، وزیری کارآمد، عالم، با تجربه، پرنفوذ، دارای مهارت‌های شناختی عمیق و مورد احترام جامعه معلمان و در طراز معلمان فرهیخته مردم نجیب ایران نیاز دارد، نه اعضای ستاد انتخاباتی .    

یکبار سند را بخوانید!*

Share this post