استاندار زنجان خبر داد؛ مکان پسماندهای معادن استان تا پایان امسال مشخص می‌شود

استاندار زنجان خبر داد؛ مکان پسماندهای معادن استان تا پایان امسال مشخص می‌شود

استاندار زنجان با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف مکان انتقال پسماندهای معادن استان تا پایان سال جاری، گفت: پسماندهای روی زنجان تا پایان امسال به مکان جدید منتقل می شود، زیرا جابجایی پسماندها به نفع مردم بوده و تبعات محیط زیستی را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ما؛ فتح اله حقیقی در نهمین جلسه شورای معادن استان، که با حضور معاون وزیز صمت برگزار شد با بیان اینکه امسال‌ دو کار در اولویت پروژه‌های استان در حوزه معادن قرار دارد، اظهار کرد: اولین کار این است که مکان پسماندهای تولیدی را تا پایان سال‌جاری مشخص کنیم و پسماند معادن را به آن محل انتقال دهیم. 7 میلیون تن پسماند دپو شده در استان وجود دارد که تا حدودی مشکلات آن رفع شده است و در مسیر قانونی قرار دارد.

مقام عالی استان یادآور شد: در ارتباط با عرضه خاک انگوران، این عرضه باید به صورت سهمیه‌ای و بدون عرضه در بورس بوده تا معادن استان و به‌ویژه معادن خرد دچار مشکل نشوند.

وی تاکید کرد: پس از برداشت معادن بحث احیاء و باسازی باید مد‌نظر قرار گیرد و ساختاری که در کشور ما در بحث اصلاح و احیا معادن وجود دارد، شامل دو راهکار است که اولین بحث در این مورد بحث حقوق دولتی است که به خزانه واریز می‌شود و بحث دیگر در این مورد بحث معدن سبز است که علی‌رغم وجود چالش‌هایی در حوزه معدن سبز، یک سری آیتم‌های تشویقی در این راهکار استفاده می‌شود.

استاندار زنجان در ادامه با اعلام اینکه هم‌اکنون 48 معدن استان از جاده روستایی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه این در شرایطی است که علی‌رغم تخریب جاده به خاطر تردد خودروهای سنگین، صاحبان معادن در بازسازی جاده‌های تخریب شده نیز مشارکت نداشته‌اند.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه انتظار می رود روستاییان نیز  در برداشت معادن و حفظ جاده‌های روستایی مشارکت داشته‌ باشند، اظهار کرد: معدن‌دارانی که از جاده روستایی استفاده می‌کنند و هیچ امکاناتی را برای روستاییان فراهم نکرده‌اند، باید روستاییان را نیز در برداشت معادن مشارکت دهند و عایدی نیز نصیب آنان شود یا حداقل باید این افراد را در حفظ جاده‌ها مشارکت دهند.

وی در رابطه با جاده زنجان به دندی نیز خاطرنشان کرد: در رابطه با جاده دندی به زنجان که جاده معدنی و مفید برای سایر استان‌ها محسوب می‌شود، مقرر شده بود 100 میلیارد تومان برای بهسازی این جاده اختصاص یابد که علی‌رغم پیگیری‌ها این مبلغ تاکنون اختصاص داده نشده ولی با این‌حال در حال حاضر طرح در دست اجرا است.

حقیقی خاطرنشان کرد: با نظارت و اجرای صحیح قانون بر استحصال مواد معدنی طوری اقدام شود که روی زندگی مردم منطقه تأثیر منفی نداشته باشد.

Share this post