اصول معماری و نماهای شهری ساختمانی باید نظام مند شود

اصول معماری و نماهای شهری ساختمانی باید نظام مند شود

آوای میهن نیوز_ رئیس اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی استان زنجان، گفت: اصول معماری و نماهای شهری ساختمانی باید نظام مند شود که ناگزیر از نگاه جدی به این مقوله هستیم.

ابوذر جعفری در گفتگو با خبرنگاران،به دو پروژه مهم شهری در شهر زنجان که توسط اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی استان اجرا می‌شود اشاره کرد و گفت: در پروژه «پیاده راه کوی پونک» طراحی‌ها انجام شده و مصوبات قانونی لازم هم اخذ شده و گفتنی است «پیاده راه کوی پونک» در وسعتی به مساحت پنج هکتار اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه این پروژه جزو پروژه‌های مشارکتی و مولد سازی اداره کل است و نیاز به اخذ مجوز از سازمان ملی زمین و مسکن دارد تا فراخوان و مناقصه برای مشخص شدن سرمایه گذار انجام شود، اظهار داشت: با تحقق این مهم وارد فاز اجرایی خواهیم شد و همچنین طرح پیاده راه «کوی پونک» توسط اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی پیشنهاد شده است.
رئیس اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی استان زنجان، به «پیاده راه زنگان» اشاره کرد و گفت: این پیاده راه در زمینی به مساحت  ۶۰۰ متر طول و عرض ۲۴ متری اجرا خواهد شد و فضای بازی، فضای سبز و سایر بخش‌های مختلف دیده شده است.
جعفری با اشاره به «پیاده راه زنگان»؛ یاد آورشد: مقرر شده  پیاده راه زنگان به صورت پروژه مشارکتی نباشد و پیمانکاری خواهد بود تا در چند بخش مختلف مناقصه شناسایی پیمانکار انجام تا پروژه وارد فاز اجرا شود.
مردم باید با مقوله شهرسازی و معماری به خوبی آشنا شوند
وی با بیان اینکه یک نظام هماهنگی برای نظارت بر مباحث معماری بر ساخت و سازها وجود ندارد، تصریح کرد: اصول معماری و نماهای شهری ساختمانی باید نظامند شود که متاسفانه در شهر زنجان این مقوله اجرا نمی‌شود و نقص جدی در این خصوص وجود دارد.
رئیس اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی استان زنجان، به وضعیت بدنه‌ها و فضاهای شهری اشاره کرد و گفت: ساخت وساز و نماهای شهری و بدنه‌های شهری که شکل می‌گیرد در شهر زنجان متاسفانه نظامند، هماهنگ و چشم نواز نیست و شهروندان آن را به خوبی درک می‌کنند.
جعفری با تاکید بر اینکه این اداره وظیفه نظارت عالیه بر طرح‌های توسعه‌ای و شهری را بر عهده دارد، افزود: نظارت و توجه به اجرای مصوبات در بحث شهرسازی از وظایف مهم این مجموعه است. 
وی، مردم را اصلی ترین سازندگان شهر و شهرسازان معرفی کرد و گفت: مردم باید با مقوله شهرسازی و معماری به خوبی آشنا شوند و بدانند که هر چقدر شهرهای ما متناسب با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری ساخته شوند قابل زیست تر خواهد بود.
رئیس اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان یادآور شد: نظارت بر اجرای مراحل مختلف طرح‌های تفصیلی شهری توسط شهرداری‌ها، نظارت بر اجرای طرح‌های توسعه و عمران (جامع) ناحیه، مجموعه‌های شهری و جامع شهری، طرح‌های ویژه، طرح‌های عمران شهری و طرح‌های ویژه و تفصیلی شهرها از وظایف مهم این اداره است.

خبرنگار/مهران حبیبی

Share this post