اعتماد نظام اداری برای افزایش واگذاری پست ها به بانوان

اعتماد نظام اداری برای افزایش واگذاری پست ها به بانوان

گزارش سیاسی؛ فرانک فروزنده: بانوان به عنوان نیمی از جمعیت و سرمایه اجتماعی هر کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و توجه به جایگاه و ظرفیت کاربردی این نیروی عظیم انسانی نه تنها از ضرورت‌های غیرقابل اجتناب در برنامه‌ریزی توسعه‌ای هر منطقه و کشور است بلکه به عنوان یک حق و وظیفه دو سویه باید مدنظر سیاست گذاران و کنشگران عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه قرار گیرد و این حقوق به حاشیه رانده شده، در سال‌های اخیر با توجه جدی دولت دوازدهم به استفاده از تمام پتانسیل های انسانی به یک مطالبه جدی از سوی جامعه به ویژه بانوان تبدیل شده و بانوان همچنان در انتظار تحقق وعده‌های مدیریتی هستند و این باور که حق جامعه است تا از شایستگی‌ها و توانمندی و تخصص تمام افراد فارغ از نگاه‌های جنسیتی بهره ببرد، در بین اکثر فرهیختگان جامعه و حتی عامه مردم مطرح و پیگیری می‌شود.

از سوی دیگر در شرایط کنونی که جامعه نیاز به همدلی و تعامل مملو از تعهد و تخصص در مناصب مختلف دارد، حضور بانوان شایسته و کارآمد به عنوان مدیران نکته سنج و پاک‌دست می تواند بار روانی عدم توجه به جایگاه بانوان یا رانت گزینش محور را به حاشیه رانده و افراد و اقشار مختلف جامعه را نسبت به استفاده از نیروهای مستعد و توانمند به دور از دیدگاه های جنسیتی و گزینشی امیدوار نماید.

در استان زنجان نیز به تبعیت از تاکید صریح رئیس جمهور مبنی بر تصدی حداقل 30 درصد از کرسی های مدیریتی توسط بانوان و با توجه به صراحت بند 11 منشور حقوق شهروندی در بکارگیری و حضور بانوان در مناصب تصمیم سازی و تصمیم گیری و …، گام‌هایی در حوزه مدیریت بانوان برداشته شده است. اگرچه این اقدامات و تصدی 13 درصدی کرسی های مدیریتی استان توسط بانوان نسبت به آمار سالهای قبل روند روبه رشدی را نشان می دهد اما در مقایسه با استان‌های همجوار و حتی برخی استان ها که در تقسیم بندی کشوری به استان های محروم معروفند، در نقطه‌ی نامطلوبی قرار دارد حال آنکه استان زنجان به خاطر پیشینه حضور چشمگیر و تاثیرگذار بانوان در اوایل انقلاب، دوران دفاع مقدس، انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و… دارای پیشینه‌ی موفق و چشمگیری است اما متاسفانه روند کند و لاک‌پشتی انتصاب بانوان در مدیریت‌های پایه و عدم حضور بانوان متعدد در مدیریت های میانی استان می تواند تاثیرات منفی در فعالیت و حضور بانوان در عرصه های مختلف از جمله در حوزه مسایل سیاسی و اجتماعی داشته باشد و تداوم این امر ممکن است بار منفی ناامیدی را بر بانوان و دختران این استان که آینده سازان این جامعه هستند، تحمیل کند. اگرچه باید علل این عدم اقبال و یا انتخاب و انتصاب را به صورت جدی و علمی مورد بررسی قرار داد اما نکته مهم این است که این حق جامعه است که از ظرفیت و توانمندی بانوان لایق و شایسته بهره‌مند شود و همین موضوع مسوولیت مدیران ارشد استانی را در توجه جدی تر به حوزه حضور بانوان دوچندان می کند تا با جامه عمل پوشاندن به شعارهای زیبا در این حوزه، و تبدیل پتانسیل های بالقوه بانوان به بالفعل، در راستای تحقق توسعه همه جانبه استان گام‌های اساسی‌تری بردارند.

اعتماد نظام اداری برای افزایش واگذاری پست ها به بانوان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان در جلسه وضعیت انتصاب بانوان استان دستگاههای اجرایی استان گفت: اعتماد نظام اداری به واگذاری پست ها به بانوان افزایش یابد و بستر های تحقق مطلوب این مهم بیش از گذشته در استان فراهم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان؛ خدابخش مرادی نافچی افزود: طبق قانون حداکثر ۳۰ درصد پست های مدیریتی سازمان ها باید به بانوان واگذار شود و لزوم توجه دستگاه‌های اجرایی برای انجام این مهم امری مهم تلقی می شود.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود اقدامات جدید دستگاه‌های اجرایی استان مبنی بر واگذاری پست های مدیریتی این قشر تا ۱۵ تیر به امور بانوان استانداری و طبق فرمت خاص تعریف وخواسته شده ارسال شود.

این مسئول ادامه داد: متعادل کردن نگاه همسری، مادری و حضور در نظام اداری و اجتماعی امری صحیح بوده و باید پذیرفت که مادری و همسری نقش ذاتی و اصلی بانوان است و این مهم به معنی نفی نقش های دیگر آنان نیست.

وی اضافه کرد: بانوان کشورمان به ویژه این استان در پیروزی انقلاب اسلامی پیشرو بوده و این مهم نیز در دوران دفاع مقدس نمود بیشتری داشت و حتی شهدای شاخصی را تقدیم نظام کرده‌اند و بر این مبنا می توانند در پست های مدیریتی نیز با بهره گیری از توانمندی‌های خود اثر گذار باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان ادامه داد: بانوان، امور واگذاری شده و فعالیتهای کاری را با دقت بیشتری انجام می دهند و در این راستا هر چند اقدامات انجام گرفته دستگاههای اجرایی استان برای پست های مدیریتی این قشر مناسب بوده اما در برخی دستگاه‌های اجرایی سقف و اعتماد لازم را ایجاد نکرده‌اند و بر این اساس انتظار می‌رود به این مهم توجه بیشتری شود.

وی یادآوری کرد: طی ماه های گذشته اقدامات مختلفی برای حضور شایسته بانوان در پست های مدیریتی انجام گرفته است که این فرآیند همچنان ادامه دارد.

این مسئول خاطر نشان کرد: مشارکت بانوان در توسعه، حق طبیعی و وظیفه آنان محسوب می شود و در این میان مبانی و باور نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید، توسعه یک بعدی نیست و دستیابی به جامعه توسعه گرا با بهره گیری از همه فرصت ها و ظرفیت ها در درون جامعه امکانپذیر است.

تا پایان سال ۱۴۰۰ باید ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی در اختیار بانوان قرار گیرد

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده  نیز در خصوص واگذاری مدیریت ها به بانوان در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه گفت : طبق برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه (سال ۱۴۰۰) باید ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی در اختیار بانوان قرار گیرد.

معصومه ابتکار اظهارداشت : حضور زنان در پست‌های مدیریتی یکی از موضوعاتی است که دولت از همان ابتدا با جدیت دنبال آن بود.

وی گفت : با وجودی که ۲۷ درصد بانوان ما از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند، اما آنگونه که باید در خصوص واگذاری پست‌های مدیریتی به آن‌ها توجه لازم نشده است در حالی که بانوان ما بار‌ها نشان داده اند در این عرصه چیزی کمتر از آقایان ندارند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از سخنانش، برابری جنسیتی در تمامی ابعاد را یکی از مهمترین موضوعاتی عنوان کرد که هم در دولت آقای روحانی و هم در نظام جمهوری اسلامی به آن توجه ویژه شده است.

وی ادامه داد: در چهار دهه‌ای که از انقلاب اسلامی می‌گذرد همواره تلاش شده تا چه مرد و چه زن به صورت یکسان از نعمت‌ها و مواهب آن برخوردار و امکانات برای هر دو جنس به شکل عادلانه‌ای فراهم شود.

ابتکار یادآور شد: متاسفانه باوجود تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته در یکسان سازی امکانات بین زن و مرد اختلافاتی وجود داشته است هرچند امکانات اختصاص یافته به زنان در دوران انقلاب اسلامی به هیچ وجه با قبل از آن قابل مقایسه نبوده و نیست.

عضو هیات دولت ادامه داد: یکی از تلاش‌های صورت گرفته فراهم کردن امکان تحصیل برای همه دختران کشور بوده است، اما با وجود این تلاش‌ها هنوز سه درصد آن‌ها از تحصیل بازمانده اند، ولی پیش از انقلاب ۳۸ درصد دختران امکان تحصیل پیدا نکرده بودند.

وی افزود: در بحث ورزش نیز تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا دختران و زنان بتوانند ورزش را به سبد زندگی خود اضافه کنند که تا حد زیادی در این کار موفق بوده ایم هرچند نقصان و کاستی‌هایی نیز در برخی رشته‌ها وجود دارد.

ابتکار گفت: رسانه ملی نیز به تازگی توجه خوبی به ورزش بانوان دارد و تابویی که قبلا در پخش تصاویر ورزشی بانوان وجود داشت شکسته شده است.

وی همچنین حمایت از تعاونی‌های بانوان و اشتغالزایی زنان را نیز مورد توجه و تاکید قرار داد و گفت: امروزه بانوان ما از توان و انگیزه بالایی برای نقش آفرینی در عرصه اقتصادی برخوردار هستند و ما نیز آن‌ها را حتما حمایت می‌کنیم.

بانوان واجد شرایط در پست‌های مدیریتی منصوب می‌شوند

استاندار زنجان نیز در اردیبهشت ماه امسال در کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان با اشاره به اینکه بانوان دارای ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی در بعدهای مختلف هستند، افزود: بانوان واجد شرایط در پست های مدیریتی منصوب می‌شوند.

 فتح‌الله حقیقی ، با بیان اینکه در حال حاضر زمینه برای مدیریت بانوان در بدنه استانداری زنجان فراهم شده است، افزود: اعتقاد راسخ به این مهم داریم که بانوان دارای ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی در بعدهای مختلف هستند و این وظیفه سنگین ما است که برای رشد این ویژگی‌ها و شاخص‌ها، بسترهای لازم را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های علمی و مدیریتی بانوان در برهه کنونی، یک امر انکارناپذیر بوده و در همین راستا اقداماتی در قالب تفاهم‌نامه انجام شده است، ادامه داد: یکی از اقدامات این است که مدیران کل را موظف کرده‌ایم در سطح رئیس گروه و یا معاون مدیرکل اقدام به جذب یک خانم تا خردادماه امسال کنند.

استاندار زنجان با بیان اینکه بانوان واجد شرایط در سمت مدیریت منصوب می‌شوند، تصریح کرد: برای این منظور مقرر شده است تا بانوان کارشناس مسئول به بالا، آموزش‌های مدیریتی را بگذارنند تا واجدان شرایط برای این سمت انتخاب شوند، تا به امروز نیز ۲۱ نفر از بانوان در ادارات منصوب شده‌اند.

 وی بر ضرورت تشکیل هیئت اندیشه‌ورز از بانوان نخبه استان تاکید کرد و گفت: یکی از برکات تشکیل این هیئت، جلوگیری از برگزاری جلسات به صورت توصیفی و نیز انطباق پروژه‌هایی است که توسط دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود. در واقع اگر بخواهیم تعریف کاملی از اهداف تشکیل هیئت اندیشه‌ورز داشته باشیم، جلوگیری از موازی‌کاری، اولویت این هیئت خواهد بود.

 حقیقی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف هیئت اندیشه‌ورز، ارائه پیشنهاد عملی برای اشتغال بانوانی است که طرح دارند، افزود: نباید فراموش کنیم که اصل کار در این زمینه باید بر محور خانواده و نیز صیانت از جایگاه جوانان باشد.

این درحالی است که به نظر می‌رسد وعده های نماینده عالی دولت در استان درخصوص شایسته محوری و حضور بانوان در مسندهای مدیریتی با برنامه ریزی و همراهی سایر مسوولان و مدیران می تواند با سرعت بیشتری تحقق یابد و این همراهی و همفکری و استفاده از تمام ظرفیت های انسانی و اجتماعی در توسعه همه جانبه استان نقش موثری خواهد داشت.

 

Share this post