افت تدریجی تب کرونا

افت تدریجی تب کرونا

آوای میهن نیوز: اوایل تیرماه سال ۱۴۰۰ بود که موج پنجم کرونا در کشور و ازجمله استان های زنجان ،قزوین،گیلان والبرز با ویروس خطرناک «دلتا» شیوع پیدا کرد، موجی که به سرعت مناطق مختلف کشور را در هم نوردید وهزاران نفر را روانه بیمارستان ها کرد.

این موج که با گذشت بیش از ۲ ماه و  اندی هنوز رنگ نباخته در پس بی توجهی عمومی به پروتکل های بهداشتی  مشکلات فراوانی از کمبود دارو در داروخانه ها تا ازدحام در بیمارستان ها و مراکز درمانی به وجود آورده است. 

اگر چه همگان شاهد بودیم نیمه دوم مرداد ماه وهچنین در نیمه اول شهریور‌ماه به یکباره تب کرونا بیشتر شد و گاهی روزانه نزدیک به ۷۰۰ نفر از سرمایه های اجتماعی کشور جان خود را به دلیل ابتدا به کووید ۱۹ از دست دادند اما در هفته های جاری گویی تب کرونا کاهش یافته است و این افت تدریجی تب کرونا به دلیل رعایتهای پروتکل های بهداشتی بوده است، اما اگر پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمع‌های غیرضروری در هفته‌های آینده رعایت نشود باز هم این ویروس خطرناک تبش بالا خواهد رفت و متاسفانه باید باز هم شاهد فوت شماری از هموطنان خود باشیم.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر یک روزه به استان‌های زنجان و قزوین با تاکید بر اینکه با آغاز موج پنجم کرونا در کشور،  به افزایش شمار مبتلایان در کشور منتهی شده است، گفت: کرونا ۲ مرحله ایجاد بیماری و سپس عوارض پس از آن دارد، که متاسفانه آن چیز یکه موجب مرگ می شود، عوارض پس از بیماری است، هر چند اکنون کرونا فروکش کرده، اما این موضوع منجر به بستری شدن بیماران در مراکز آی سی یو می شوند.

شمار بیماران بستر کرونایی تا سه هفته آینده کاهش می یابد

این عضو کابینه با تاکید بر اینکه تا سه هفته آینده تعداد بیماران و مرگ و میرهای کرونایی در کشور کاهش می یابد، گفت: برای ورود به موج بعدی، بین ۶ تا ۷ هفته فرصت طلایی برای واکسیناسیون وجود دارد، که  نباید یک دقیقه آن را از دست داد،

وی انجام قرنطینه هوشمند را از دیگر اولویت های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی در کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به واکسیناسیون گسترده، محدودیت های کرونایی به صورت هوشمند برداشته می شوند، در واقع عموم مردم به زندگی عادی خود باز می گردند، اما باید همچنان به پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک پایبند باشند.

عین اللهی با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاهها افزود: به دلیل کرونا، آموزش در سطح کشور دچار صدمات زیادی شده و در این میان آموزش های مجازی هیچ وقت جای آموزش های رو در رو را نمی گیرد، که در این راستا به سرعت با انجام واکسیناسیون دانشگاههای کشور بازگشایی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر واکسیناسیون اساتید دانشگاههای کشور انجام گرفته است، اظهار داشت: واکسیناسیون دانشجویان نیز از روز گذشته در کشور آغاز شده، محدودیتی در این خصوص نداریم، حتی باید خانواده های دانشحویان و خانواده های کادر درمان نیز باید واکسینه شوند، در گذشته شاهدیم، برخی از خانواده های کادر سلامت بر اثر ابتلا به کرونا فوت شد ه اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: به خانواده آموزش و پرورش کمک خواهد شد، علاوه بر واکسیناسیون فرهنگیان، خانواده های دانش آموزان نیز در برابر کرونا واکسینه شوند.

این مسوول با اشاره به اینکه زنجان عاشقان حسینی  اهل بیت (ع) است، افزود: مراسم بی نظیر مردم این شهر در محرم در سطح جهان بی نظیر بوده و در واقع به عاشقی، شهره هستند که خدمتگزاری به مردم باید  مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد: این استان در زمینه مبارزه با ویروس کرونا چند شهید در راه سلامت تقدم کرده است و از طرفی خیرین این استان نیز در زمینه های مختلفی در سطح کشور شهره هستند که خود دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز توسط یک خیر تاسیس شده است.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به ظرفیت ‌های دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: این واحد دانشگاهی استعداد و گنج بسیار فراوانی دارد که باید نسبت به شناسایی آن اقدام شود و این تفکر همه چیز در جاهای بزرگ است، تفکر غلطی است که در این خصوص وزارتخانه به عدالت آموزشی توجه دارد.

عین‌اللهی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواست با کارهای ابتکاری و نوآورانه در این خصوص پیشقدم شوند که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بحث ماموریت گرایی را مورد توجه قرار داده و دانشکده دارو سازی این استان نیز جزو دانشکده های بی نظیر کشور است که باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

با کاهش آمار بیماران مبتلا و بستری، تب کرونا در استان فروکش کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین نیز گفت: با کاهش آمار بیماران مبتلا و بستری، تب کرونا در استان فروکش کرد.

دکتر پیمان نامدار با اعلام این خبر افزود: خوشبختانه طی روزهای اخیر شاهد کاهشی شدن روند آمار مبتلایان و بستری های ویروس کرونا در استان قزوین هستیم.

وی اظهار داشت: در اوج پیک پنجم کرونا تعداد بیماران بستری در بیمارستان های استان از هزار نفر نیز فراتر رفته بود اما این عدد اکنون به ۶۶۱ کاهش یافته و امیدواریم این روند تدوام یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین همچنین گفت: در شبانه روز گذشته ۱۱۲ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های استان بستری شده و همچنین ۱۱۸ نفر از بیماران بستری نیز ترخیص شدند.

وی افزود: حال ۴۴ بیمار مبتلا به کرونا که در بیمارستان های قزوین بستری هستند، وخیم است.

دکتر نامدار گفت: متاسفانه در مدت یاد شده ۱۲ تن از بیماران را از دست دادیم اما امیدواریم با کاهشی شدن روند بستری ها و مبتلایان شاهد کم تر شدن آمار فوتی ها نیز باشیم.

این مسوول خاطرنشان کرد: افزایش رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در کنار افزایش سرعت واکسیناسیون در کاهش ابتلا و بستری ها نقش مهمی داشته است.

قزوین و تاکستان از وضع قرمز کرونایی خارج شدند

 

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین نیز گفت: با کاهش شمار مبتلایان و بیماران بستری، شهرستان های قزوین و تاکستان از وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) کرونایی خارج شد.

منوچهر حبیبی افزود: شهرستان های قزوین و تاکستان با خروج از وضع قرمز در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

وی یادآور شد: در حال حاضر تنها شهرستان های آبیک و البرز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین گفت: در وضعیت نارنجی تعداد موارد جدید قطعی ۱۰ تا ۲۴ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر و روند کلی اپیدمی بالا رونده است و در وضعیت قرمز بیش از ۲۵ مورد در روز به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت موارد قطعی ابتلا وجود دارد و روند اپیدمی در حال ازدیاد است.

این مسوول یادآور شد: هفته گذشته نیز شهرستان های بویین زهرا و آوج از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده بودند.

حبیبی اظهار امیدواری کرد با سرعت بخشی به واکسیناسیون جامعه و رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل های بهداشتی شاهد کاهش بیشتر شیوع و ابتلا به کرونا در استان و کشور بود.

وی با بیان اینکه شرایط کرونا شکننده است، هشدار داد: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی احتمال بازگشت به شرایط قرمز و روبرو شدن با پیک ششم این ویروس منحوس وجود دارد.

واکسیناسیون کرونا در زنجان شتاب می‌گیرد

استاندار زنجان نیز در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونای استان با بیان اینکه با افزایش مراکز واکسیناسیون در استان زنجان، روند تزریق واکسن گروه‌های هدف با سرعت بیشتری انجام خواهد شد، گفت: به این مهم باید توجه داشت که خدمات در آینده بر اساس واکسیناسیون به مردم ارائه خواهد شد و این موضوع اهمیت زیادی دارد.

فتح‌الله حقیقی با تاکید بر اینکه مردم بدانند همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصل اساسی در پیشگیری از ابتلا به کووید – ۱۹  به شمار می رود، افزود: در پیک پنجم کرونا با توجه به اقدامات پیشگیرانه و انجام واکسیناسیون، ابتلا و فوت نسبت به پیک گذشته کاهش معناداری پیدا کرده ولی در صورت رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی، این آمار موجود نیز کاهش می یابد.

مقام عالی دولت در استان ، افزود: فرمانداران شهرستان ایجرود و سلطانیه باید میزان پوشش واکسیناسیون را اصلاح کنند، و بر این مبنا واکسیناسیون فرهنگیان، نانوایان و خبرنگاران باقیمانده نیز باید به سرعت انجام شده و به اتمام برسد.

وی به لزوم آغاز واکسیناسیون کارکنان دستگاه‌های ادارای استان تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت های موجود برای انجام این کار استفاده شود، تا مشکلی به وجود نیاید.

استاندار زنجان با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر در حوزه کرونا، گفت: معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان و معاون سیاسی امنیتی استاندار، سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان زنجان هستند.

استاندار زنجان همچنین در ارتباط با بازگشایی مدارس استان زنجان گفت: ستاد تشکیل شده در راستای بازگشایی مدارس باید با جدیت بیشتری به کار خود ادامه دهد تا با تمهیدات و زیرساخت‌های موجود، مدارس بازگشایی شود.

وی با تاکید بر اینکه مصوبات قرارگاه عملیاتی کرونا باید به صورت جدی عملیاتی شود خاطرنشان کرد: واکسیناسیون واحدهای تولیدی، بازار و اماکن نیز باید انجام و زمینه های آن هرچه سریعتر فراهم شود.

پسروی  کند و مرگبار کرونا در البرز

به گزارش ایرنا، اما موج پنجم کرونا روزهای سختی پیش پای مردم و مدافعان سلامت کشور از جمله البرز قرار داده است، موجی سهمگین  که این روزها به رغم عقب نشینی کند اما دفتر زندگی بسیاری را بسته است.

با اینکه میزان مراجعه روزانه بیماران سرپایی کووید۱۹ به مراکز درمانی البرز  در چهار موج قبلی به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسید اما در موج پنجم آمارهای روزانه حتی از مرز پنج هزار نفر هم گذشت.

در این میان مدافعان خسته سلامت که بیش از ۱۸ ماه است با کرونا در جدال هستند هیچگاه به اندازه موج پنجم با خیل بیماران و مبتلایان در البرز مواجه نشدند، موجی که در پس  تکمیل پیشروی به سمت اشغال تخت های غیر کرونایی بیمارستان ها ، نگاه مسوولان استانی را به سمت تجهیز نقاهتگاه ها پیش برد.

هرچند که مدیریت بحران موجب شد تا از نقاهتگاه ها برای بستری بیماران کووید ۱۹ در البرز استفاده نشود اما در این موج کمبود دارو و محدودیت در داروخانه ها و برخی مراکز درمانی بیش از موج های قبلی خودنمایی کرد.

 موج پنجم کرونا رکورد بستری های روزانه کووید۱۹  را در البرز به مرز ۲۰۰ نفر رساند و تعداد تخت های اشغال شده توسط این بیماران  از یک هزار و۴۵۰ تخت عبور کرد هرچند که تا ۲ هزار تخت بیمارستانی برای کرونایی ها در استان آماده شده بود.

با این وجود اگر چه سقف ۲ هزار تخت تاکنون پر نشده اما آنطور که بسیاری از بیماران و مردم می گویند، پذیرش این بیماران در بیمارستانها  تاحدود زیادی با دشواری هایی همراه بوده است.

سرگردانی مردم در بیمارستان ها و داروخانه های البرز برای درمان بیماران و یافتن داروهای کرونا خود مهمترین موضوعی است که طی ۲ ماه و ۲۰ روز گذشته در این استان خودنمایی کرد با این حال تلاش های شبانه روزی مدافعان سلامت به رغم محدودیت امکانات ستودنی بوده است.

وضعیت تخت های البرز

اینکه استان البرز در بخش امکانات بیمارستان و درمانی در سطح کشور جزو مناطق کم برخوردار محسوب می شود و به رغم جمعیت بالای آن هنوزبا شاخص های استاندارد در بخش سلامت فاصله دارد ، خود موضوعی است که باید به صورت اساسی به آن پرداخت .

هر چند طی هشت سال گذشته در پس طرح تحول سلامت حدود ۲ هزار تخت بیمارستانی و ۹۰ مرکز تخصصی و درمانی در این استان ایجاد شده اما تناسب امکانات درمانی البرز با جمعیت سه میلیون نفری آن قابل قیاس نیست.

بااین وجود موج پنجم کرونا سنگ محکی برای آزمودن امکانات و توانایی نیروی انسانی برای مهار یک رویداد بود که در مجموع بنا به گفته کارشناسان ، مدافعان سلامت البرز تاکنون نمره قبولی از حیث تلاش و خدمات رسانی کسب کردند اما ضعف در زیر ساخت ها بیش از پیش نمایان شد.

استان البرز با برخورداری از ۱۷ بیمارستان دولتی و خصوصی حدود چهار هزار و۵۰۰ تخت دارد که تقسیم این تخت ها بین بیماران پرتعداد کووید۱۹ و سایر افراد نیازمند بستری دشوار به نظر می رسد.

با این وجود چند روز است که میزان ابتلا به کووید ۱۹ ، شمار بستری های روزانه و میزان اشغال تخت ها در استان البرز تاحدودی روند کاهشی نشان می دهد اما آثار مرگبار کرونا در این روزها همچنان ثابت بوده و خانواده های زیادی در طول این موج داغدار شده اند.

آخرین وضعیت کرونا و امکانات البرز از زبان سخنگو

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز می گوید: کرونا  در استان شیب نزولی اما ملایم دارد و این شیب در میزان مراجعه بیماران سرپایی و ابتلا وبستری دیده می شود.

دکتر مهرداد بابایی گفت : آمار فوتی های روزانه در البرز همچنان بالا است  زیرا در روزهای گذشته شمار بیماران بدحال فراوان بوده است.

وی ادامه داد: اکنون ۲۸۰ بیمار بدحال کووید۱۹  در بخش های ویژه بیمارستان های استان بستری هستند.

بابایی اظهار داشت: در بخش داروی مراکز درمانی استان  تاکنون مشکل نداشته ایم و در زمان حاضر  مشکل داروی بیماران سرپایی هم برطرف شده است.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز  گفت: در مورد دارو و تجهیزات مشکلی حادی در استان نداریم اما تعداد ونتیلاتور هر قدر بیشتر باشد، بهتر خواهد بود.

وی تاکید کرد : در بحث اکسیژن و اکسیژن ساز و   دارو در بیمارستان ها خدمات رسانی بدون مشکل انجام شده است.

بابایی  در خصوص تست کرونا در استان  خاطر نشان کرد: روزانه حدود چهار هزار تست کرونا گرفته می شود و  در بخش اسکن و رادیولوژی مشکل خاصی نداریم.

وضعیت واکسیناسیون در البرز

استان البرز در بخش واکسیناسیون کرونا به گواه آمار در سطح کشور پیشرو بوده و رتبه نخست را به  خود اختصاص داده است .

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا  استان البرز گفت : تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دز واکسن کرونا در استان مصرف شده است .

بابایی با بیان اینکه با استقبال گسترده مردم از واکسیناسیون مواجه هستیم ، افزود : اکنون ۳۳ مرکز واکسیناسیون کرونا در استان فعال است و به زودی ۲ مرکز آنها شبانه روزی می شود.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز با بیان اینکه حضور بدون نام نویسی بسیاری از ساکنان استان در مراکز واکسیناسیون سبب ازدحام در این مکان ها شده است ، از مردم خواست طبق ثبت نام مراجعه کنند تا از شیوع کرونا در مراکز واکسیناسیون جلوگیری شود.

کار به نقاهتگاه نکشید

بابایی یادآور شد که هرچند شمارمبتلایان کرونا در موج پنج استان البرز بالا است اما از امکانات نقاهتگاهی استفاده نکردیم و با استفاده از ظرفیت بیمارستان ها به درمان مبتلایان پرداختیم.

وی تاکید کرد که امیدواریم با کمک مردم بتوانیم موج پنجم کرونا را مهار کنیم و از سد این موج سنگین بگذریم.

میزان رعایت پروتکل های بهداشتی رضایتبخش نیست 

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز بیان داشت : اکنون میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در البرز به مرز ۶۰ درصد رسیده که این رقم باید به بالای ۹۰ درصد برسد.

وی تاکید کرد که برای شکست کرونا باید میزان پایبندی به پروتکل های بهداشتی بالا باشد.

البرز همچنان قرمز

بابایی در خصوص رنگ بندی کرونایی استان البرز گفت : اکنون تنها شهرستان طالقان از قرمز به زرد تغییر حالت داده و ۶ شهرستان دیگر استان همچنان قرمز هستند.

وی تاکید کرد : اگر چه شاهد عقب نشینی نسبی دلتا هستیم اما همچنان شمار مبتلایان ، بستری و مرگ ومیرهای کرونایی در استان البرز بالا است.

آخرین آمارها کرونا در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که شمار کل متوفیان کرونا تا بیستم شهریورماه جاری در البرز به پنج هزارو۷۲۹ نفر رسیده است.

دکتر محمد فتحی افزود:  اکنون یک هزارو۱۹۱ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی گفت : ۶۷ هزار و ۲۹۳ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۶۰ هزار و ۳۵۸ نفر  آنان بهبود یافته اند.

اکنون شمار فوتی ها روزانه در البرز حدود ۲۰ نفر بوده که نگرانی ها را افزایش داده است.

انتظار می رود با تکمیل  طرح واکسیناسیون و رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی بتوان از سد دیو کرونا گذشت .

استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی همچنان مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است.

 

Share this post