انتقاد استاندار قزوین در خصوص وضعیت صادرات استان

انتقاد استاندار قزوین در خصوص وضعیت صادرات استان

انتقاد استاندار قزوین در خصوص وضعیت صادرات استان قزوین / شوکه شدم

گزارش اقتصادی: وقتی استاندار قزوین در اولین جلسه کار گروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان قزوین  با انتقاد ازوضعیت صادرات استان آنرا نامطلوب اعلام میکند یعنی اینکه وضعیت اقتصادی در حوزه صادرات چندان هم گل وبلبل نیست واین اعلام این موضوع زنگ خطری است برای مدیران  اقتصادی که باید حواسشان را جمع کنند و در راستای معیشت مردم که با اشتغال گره خورده است چاره ای بیندیشند.

به جرأت می‌توان گفت در چند دهه اخیر هیچ کشوری نتوانسته است بدون تجارت برون‌مرزی و جذب سرمایه و فناوری از سایر کشورهای جهان، دستاورد اقتصادی قابل‌توجهی کسب کند و استانداردهای زندگی بهتری برای شهروندانش فراهم سازد. نتایج پژوهش‌های متعدد اقتصادی حکایت از این دارند که حضور فعال کشورها در عرصه تجارت بین‌الملل نقش بسیار مؤثری در بهبود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آنها دارد.

تجارت خارجی به‌ویژه برای کشورهای درحال‌توسعه از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا اغلب این کشورها با مشکلاتی همچون کمبود منابع اقتصادی، کمبود نیروی کار ماهر، ضعف در آموزش، عدم دسترسی به فناوری و … دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بازتر شدن اقتصاد و حضور فعال در عرصه‌های جهانی مانند آنچه در چین و هند و قبل از آنها در کره جنوبی و سنگاپور اتفاق افتاد- اگرچه به معنی حل تمامی مشکلات یادشده نیست اما نقش بسیار حیاتی در فائق آمدن بر آنها ایفا می‌کند.

صادرات بخش مهمی از اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهد. شرایط اقتصادی و منابع انسانی ایران نیز به گونه‌ای است که صادرات در گرو تولید بوده و ابزاری کارامد در راه توسعه اقتصادی است.

 در بسیاری از کشورهای پیشرفته صادرات محور اصلی توسعه بوده و اهمیت بسیاری در حضور آن کشور در بازارهای جهانی دارد. تولیدات داخلی و عرصه آن در بازار رقابت جهانی یا به بیان دیگر صادرات یکی از عواملی است که می‌تواند کشورها را مستقل کند. اهمیت و ضرورت حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازار جهانی و فضای اقتصاد بین‌المللی از مهمترین عوامل توسعه است. نقش صادرات در این بین به اندازه‌ای مهم است که بسیاری کارشناسان صادرات را تنها مسیر موفق به توسعه اقتصادی یک کشور در بازار جهانی می‌دانند.

 امروزه حضور فناوری اطلاعات در حوزه صادرات موجب کثرت کالاها و خدمات صادراتی در حوزه جهانی شده است و همین امر دلیل محکمی برای ایجاد کیفیت در عرصه کالاهای تولیدی در بازار رقابت جهانی شده است. کیفیت و سرعت عرضه کالاهای صادراتی در یک کشور باعث می‌شود رتبه آن کشور در بازارهای بین‌المللی نیز افزایش یابد. با الکترونیکی شدن فرایند تشریفات صادراتی به تسهیل و تسریع آن کمک قابل توجهی کرده است.

نباید فراموش کنیم مهمترین مسئله برای هر کشوری چون ایران دستیابی به توسعه اقتصادی و برخورداری از نظام اقتصادی و تولیدگرا و صادرات محور است. برای رسیدن به این امر پیش از هر چیز لازم است نیازهای داخلی کشور رفع شده و صادرات کالا و خدمات مازاد بر مصرف داخلی نیز توسعه پیدا کند. برای رسیدن به جامعه‌ای که در آن خبری از فقر، بیکاری و عقب‌ماندگی نباشد باید برای رشد اقتصادی آن تلاش شود. در کنار رشد اقتصادی باید عدالت و توانمندسازی مردم جامعه برای اداره زندگیشان نیز انجام شود.

صادرات نقش مهمی در تولید و اشتغال دارد بنابراین توجه زیادی برای گسترش و حضور فعال در بازارهای جهانی را می‌طلبد. همچنین باید صادرکنندگان عرصه اقتصادی نیز مورد تشویق قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر،استاندار قزوین دراولین جلسه کار گروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان گفت: صادرات کنونی استان زیبنده ظرفیت های صنعتی و کشاورزی نیست و با چشم انداز یک میلیارد دلاری باید نقش ملی خود را ارتقا بخشیم.

هدایت الله جمالی پور اظهار کرد: نمی خواهیم مدیران را درگیر جلسات بدون نتیجه کنیم اما جلساتی که به اشتغال و تولید کمک می کند یک نوع اتاق فکر است که باید جدی گرفته شود.

میزان صادرات استان نگران کننده است،  شوکه شدم

استاندار قزوین با اشاره به جایگاه صنعتی و کشاورزی استان تصریح کرد: میزان صادرات استان به هیچ وجه زیبنده ظرفیت های موجود استان نیست و برایم شوک آور بود.

وی افزود: ما باید در سطح ملی هم نقش آفرین باشیم و چشم انداز یک میلیارد دلاری حداقل برنامه ای است که باید برای آن اقدام کرد.

جمالی پور بیان کرد: از این پس مدیران بانکها و دستگاه های اجرایی که موفق عمل کنند تشویق شده و با مدیران ضعیف هم سیاست تنبیه را اجرا می کنیم.

وی افزود: تسهیلات اشتغال در بخش صنایع دستی خیلی ضعیف است و کمتر استفاده شده در حالی که می تواند برای اشتغال زنان سرپرست خانوار مورد استفاده قرار گیرد.

جمالی پور یادآور شد: لازم است صنایع دستی روستایی جدی گرفته شود و از تسهیلات روستایی برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار استفاده کنیم.

وی ضمن دفاع از مدیران کارامد گفت: مدیری که سه بار در جلسات مهم غیبت غیر موجه داشته باشد باید برود و مدیری که کار آمد باشد اگر عالم و آدم هم بگوید برود نمی گذارم و تشویق و تنبیه و انضباطی جدی است. ‌

استاندار قزوین بیان کرد: هنر ما باید حل مشکلات باشد نه مانع تراشی،  لذا باید حمایت کنیم موانع را برداریم، ما حمایتگر هستیم کار با شماست اشتعال و اقتصاد با شماست. و این جلسه کارگروه مهمی است که خودم می آیم تا تسهیل گری کنیم و مدیر با خیال راحت کار کند

جمالی پور گفت: باید در ردیف ۵ استان شاخص کشور در صادرات باشیم و با این کار هم بازار اشتغال و اقتصاد را با صادرات رونق بخشیم.

وی افزود: کار خلاف قانون را قبول ندارم قانون برای تسهیل در کار مردم است و نباید مانع ایجاد کند با هم فکری باید کارها را پیش ببریم متاسفانه با این همه ظرفیت صنعتی و کشاورزی سهم صادرات ما خیلی پایین است که علت باید بررسی شود این موضوع برای ما حیاتی است و باید یک کارگروه اختصاصی برای آن تعیین و مسائل را بررسی کند بویژه پایین بودن صادرات محصولات کشاورزی نگرانی دارد و از اتاق بازرگانی انتظار داریم ورود کند.

استاندار قزوین افزود: اشتغال،  تولید و صادرات برای ما مهم است و چون هم دولت و هم سرمایه گذار به استان ما به عنوان یک فرصت نگاه می کند باید کمک کنیم تا با این همه توانمندی در حوزه اشتغال و اقتصاد بتوانیم نقش ملی خود را بدرستی ایفا کنیم اگر در این سه بخش ورود کنیم سایر مشکلات حل می شود.

 

 

Share this post