باید مشکلات زنان در قزوین فارغ از نگاه‌های سیاسی حل شود

باید مشکلات زنان در قزوین فارغ از نگاه‌های سیاسی حل شود

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: باید فارغ از نگاه‌های سیاسی و با همگرایی و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها مشکلات زنان را در استان حل و فصل کنیم.
فاطمه محمد بیگی درجلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قزوین، افزود: امروزه فعالیت‌های خوبی در حوزه زنان و خانواده در استان انجام شده که عمده فعالیت‌ها در حوزه رفع مشکلات معیشتی، توانمندسازی، اشتغالزایی و کنش‌گری فعال زنان در اجتماع، اشتغال بانوان، مدیریت بانوان و ارتقای مهارت‌های اجتماعی بوده است.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای حوزه زنان و خانواده باید چند وجهی باشد و همه امور در نظر گرفته شود، اظهار داشت: استحکام خانواده به عنوان سلول اصلی و کنش‌گر جامعه برای ما اهمیت زیادی دارد و همچنین باید اولویت ویژه ما در حوزه آسیب اجتماعی مانند افزایش طلاق، کاهش میل به ازدواج و فرزندآوری مورد توجه قرار بگیرد.
محمد بیگی اضافه کرد: مقابله با آسیب‌های اجتماعی و کاهش ارزش‌های دینی، نیاز به بازیابی هویت حقیقی دختران به عنوان مادران آینده، فرهنگ‌سازی و تقویت تعاملات اخلاقی،مقابله موثر با جنگ نرم دشمنان به منظور جلوگیری از فروپاشی روابط خانواده، رفع موانع، زدودن آسیب‌ها و چالش‌های تحکیم خانواده، مبارزه با اشرافیت، حمایت از عزت و کرامت، تاکید بر نقش مادری و همسری از جمله اولویت‌های ما در این حوزه است .
این نماینده مجلس افزود: همچنین گرامیداشت یاد الگوهای زنان نخبه در عرصه های مختلف شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده، جبران آسیب‌های ناشی از طلاق، ساماندهی نظام مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج، کنترل آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی، ایجاد روابط سالم بین زنان و مردان از منظر روابط عفیفانه برای کنترل آسیب‌های اخلاقی و بازنگری عدالت بین زنان و مردان در حوزه قضایی اولویت‌های ما است .
محمد بیگی با انتقاد از برخی نگاه‌های سیاسی در استان، خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب نگاه‌ها در حوزه مدیریت زنان و خانواده در استان سیاسی بوده و به همین دلیل از تمام ظرفیت نخبگان استان استفاده نشده است به صورتی که بسیاری از زنان توانمند در حوزه کشوری مورد توجه هستند اما در جلسات استانی دعوت نمی‌شوند.
محمد بیگی اضافه کرد: زنان و مردان فعال در حوزه زنان و خانواده باید دور از نگاه سیاسی کنار هم قرار بگیرند چرا که دغدغه همه ما مشترک است و باید نگاه‌های یک سویه در حین کار و دعوت‌ها رفع شود.
وی افزود: مساله حوزه زن و خانواده باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد و با تعامل کنار یکدیگر بتوانیم مشکلات این حوزه را رفع کنیم.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازنگری سند ارتقای زنان و خانواده موضوع جمعیت را مد نظر قرار داده است که جای خوشحالی دارد، گفت: ما هشتمین استان دارای سالمند زیاد هستیم که همین امر نیز شرایط سختی را برای مقابله با کرونا در استان ایجاد کرد .
وی با بیان اینکه جمعیت کودکان در استان کم است،افزود: اگر برنامه ویژه‌ای در استان برای افزایش فرزند آوری و ارتقای سلامت بارداری دیده نشود در آینده مراکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی ما باید تعطیل شود.
فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این نشست با بیان اینکه زنان روستایی به عنوان افراد اثرگذار در زمینه تولید و کشاورزی نیازمند توجه ویژه دست اندرکاران حوزه زنان و خانواده هستند، گفت: در حال حاضر ۲۵۶ رابط روستایی با سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همکاری می‌کنند.
وی ، به اثرگذاری بالای ایجاد صندوق‌های اعتباری خرد در مباحث مالی روستاها اشاره کرد و افزود: ۷۲ صندوق اعتبارات خرد در استان قزوین فعالیت می‌کنند که با وام کم بهره برای ۴۲۸ زن روستایی اشتغالزایی ایجاد کرده اند.
به گفته خمسه این صندوق از ابتدا در قزوین شکل گرفت و از زنانی که همسران شان تولید کننده سبزی و محصول سالم و ارگانیک بودند، سرمایه گذاری کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : امسال ۱۲ برند محصول سالم در استان قزوین ایجاد شده و گامی مهم به سوی تولید محصول سالم و ارگانیک در استان برداشته شده است.
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین نیز گفت: بهره گیری از جانبازان بانو برای پیام آوران در شبکه‌های مجازی در راستای رساندن پیام انقلاب و دفاع مقدس، چاپ و انتشار کتاب برای ۲۸ شهید، ایجاد بانک اطلاعات شهدای بانو، ساخت یادمان شهدای مؤنث در پارک بانوان، گلباران گلزار شهدای مؤنث و کاشت نهال، از جمله اقداماتی است که در کنگره شهدا بانوی استان قزوین انجام خواهد شد.

Share this post