برای رسیدن به سلوک عرفانی باید از شهدا الگو بگیریم

برای رسیدن به سلوک عرفانی باید از شهدا الگو بگیریم

 

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: افراد برای رسیدن به سلوک عرفانی باید از شهیدان الگو بگیرند و برای رهایی از منیت به دنبال عرفان شهدا بروند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه عصردیروز (چهارم آبان‌ماه) در همایش علمی کمیته علمی‌پژوهشی بزرگداشت کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان زنجان که در سالن علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزار شد، با بیان اینکه ما سمبل ها و نمادهای و اقعی از شهدا داریم که هر کدام از آنان به عنوان الگو هستند، ادامه داد: شهدا معلمان ما هستند، وقتی زندگی شهدا بررسی می کنیم می بینیم که جز اخلاص، تواضع، خدمت به مردم و دغدغه نجات کشور چیز دیگری نداشتند و چیزی به عنوان “منیّت” در آنان نبود.

وی تاکید کرد: اگر با شهدا انس بگیریم، شهدا ما را رها نمی کنند و در مسائل و مشکلاتمان گره گشایی و راهگشایی آنان را خواهیم دید.

 معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به روایات پیامبر اکرم (ص) در خصوص شهدا، اظهار کرد: امکان ندارد انسان‌های کامل با مرگ طبیعی از دنیا بروند؛ شهدا درجات مختلفی دارند و شهدای مردم‌دار و ولایت‌مدار درجه بالاتری دارند.

 

وی تاکید کرد: ما به برکت انقلاب اسلامی و قیام امام راحل نمادها و سنبل‌های واقعی از شهدا داریم که هر کدام الگو هستند به طور مثال شهید سلیمانی، سنبل مقاومت است.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه نمی‌دانیم شهادت ۳۵۳۵ شهید استان زنجان چند هزار قطره اشک مادران و پدران را به دنبال داشته است، گفت: جوانان باید اخلاص و درس شهدا را بخوانند، زیرا آنان اساتید ما بوده و ما همیشه شاگردشان هستیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با بالا رفتن عناوین و مقام، انسان‌ها دچار منیت‌ می‌شوند که برای رهایی از آن باید به دنبال عرفان شهدا برویم، اظهار کرد: منیت، نفس انسان را نابود می‌کند اگر با شهدا ارتباط معنوی بگیریم هیچ‌وقت شهدا ما را رها نمی‌کنند و در مشکلات ما را یاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه علوم اجتماعی مدرن از قرن ۱۹ تاکنون سه کار، توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب را در دستور کار دارد، افزود: اگر شهدا را به عنوان واقعیت‌های عینی و انسان‌های محقق بررسی کنیم، به نظریه‌های جدیدی در حوزه مختلف مدیریت، شخصیت و قدرت می‌رسیم که تاکنون این کار انجام نشده و تنها برای شهدا رمان نوشته‌ایم؛ البته نوشتن رمان آغاز راه معرفی شهید است.

این مسئول دانشگاهی گفت: باید علوم انسانی خود را مبتنی بر رفتارهای شهدا کنیم، تصریح کرد: ماموریت و وظیفه معرفتی دانشگاه‌ها این است که دانشگاهیان باید با توجه به رفتار شهدا، نظریه‌هایی در حوزه‌های مختلف پرورش دهند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: شهیدان معلم ما هستند، وقتی زندگی شهدا را بررسی می‌کنیم، جز اخلاص، تواضع، خدمت به مردم و دغدغه نجات کشور چیز دیگری نمی‌بینیم و چیزی به نام منیت‌ در آنان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: آیا مثلا رابطه عرضه و تقاضا که در بین انسانهای متعارف است، در بین شهدا هم جاری است، اگر شهدا را به عنوان واقعیت های عینی و انسان های محقَق بررسی کنیم به نظریه های جدیدی در حوزه مختلف مدیریت، شخصیت و قدرت می رسیم. ما این کار را نکردیم، ما نهایت برای شهدا رمان نوشتیم، رمان نوشتن آغاز راه معرفی شهید است، ما باید علوم انسانی خود را مبتنی بر رفتارهای شهدا بکنیم.

حجت الاسلام خسروپناه تاکید کرد: باید در این رابطه طوری توصیف و تبیین کنیم که مجله های آی اس آی مقالات ما را چاپ کنند، ماموریت و وظیفه معرفتی که دانشگاهها دارند این است که دانشگاهیان باید با توجه به رفتار شهدا، نظریه هایی در حوزه های مختلف پرورش بدهند.

 وی خاطرنشان کرد: در دنیای مدرن با ساخت فیلم، انیمشین و سریال ها به رفتارهای ما جهت می دهند، بعد بر اساس این رفتارها، روابط بین انسان ها شناسایی می کنند و از دل آن نظریه مختلف بیرون می آورند.

 

Share this post