بهای عجیب و غریب قبض برق دغدغه تازه گیلانی‌ها

بهای عجیب و غریب قبض برق دغدغه تازه گیلانی‌ها

 

آوای میهن نیوز،هنوز گیلان از روزهای سخت کرونایی و گرمای طاقت فرسای تابستانه خارج نشده که ارقام عجیب و غریب قبض برق به مشکلی تازه برای مردم این استان تبدیل شده است.

در گذر واپسین روزهای تابستان۱۴۰۰ قرار داریم و هنوز داغ گرمای تابستان ، قطعی های بی وقفه و موج پنجم همه گیری کرونا از تن خسته مردم گیلان خارج نشده است که این روزها قبض های عجیب و غریب یا به اصطلاح نجومی داغی زخم های تابستانه را تازه می کند و مهمان ناخوانده سفره مردم دیار سبزی و باران است.

ارقامی که پیشتر در قبوض واحدهای تولیدی، اصناف، و کارگاه های پرمصرف دیده می شد و امری طبیعی به نظر می رسید، حالا سر از منازل مسکونی درآورده و برخی از شهروندان گیلانی را در بهت و حیرت فرو برده است.

شماری از شهروندان رشتی که با قیمت های باور نکردنی  قبوض دوره‌ای برق خود روبرو شدند به گمان اشتباه در قبض این روزها راهی ادارات برق استانی و شهرستانی هستند تا به این امید که این ارقام اشتباه باشد که البته شواهد نشان میدهد این امیدی واهی است، زیرا آن طور که به نظر می رسد قبوض نجومی صادر شده با توجه به مصرف و تعرفه ها قیمت برق برای مشترکین محاسبه شده است.

اما نتیجه محاسبات با زندگی برخی مشترکین حتی در پرمصرف ترین شرایط نیز همخوانی ندارد. ارقامی همچون ۵۰۰ هزار تومان، ۹۰۰ هزار تومان ، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آن هم برای برای خانواده های کم جمعیت با مصرف حداقلی نقطه مبهمی در محاسبات است که نیازمند پیگیری می باشد.

افسانه دختر دانشجویی که برای تحصیل در یکی از رشته های مقطع کارشناسی ارشد ساکن رشت و مستاجر است، در حالی که مقابل اداره برق شهرستان با دستش به مبلغ ۸۴۰ هزار تومانی مبلغ قبض برق خانه اش اشاره می کرد، به خبرنگار ایرنا گفت: در تمام طول زندگیم قبضی با این مبلغ ندیده بودم. این میزان هزینه یک ترم درس خواندن در دانشگاه است.

وی افزود: من یک نفر و تنها در خانه تقریبا دانشجویی زندگی می کنم که روزها اصلا بدلیل کار بیرون تا شب منزل نیستم و حتی روزهای تعطیل و پایانی هفته را هم در خانه نمی مانم، اما اکنون با این رقم قبض برق مواجه شده ام که اصلا با دوره های قبلی همخوانی ندارد.

این دانشجوی مستاجر ادامه داد: درحالی که برای دوره مصرف مردادماه برای من قبض ۸۴۰ هزار تومان صادر شده که دوره قبل از آن (یعنی برای نیمه دوم خرداد و تیرماه) که همین روال مصرف را داشته ام مبلغ قابل پرداخت ۱۴۰ هزار تومان بوده است.

افسانه گفت: مصرف من فقط یک دستگاه کولریست که  تنها شب تا صبح روشن می شود و یخچال و لامپ است و حتی وسایل پر مصرفی مانند ماشین لباس شویی هم ندارم  ولی  اکنون  باید این مبلغ را به عنوان  برق مصرفی پرداخت کنم.

وی در ادامه گفت: در حالی در دوره مردادماه امسال برای من قبض برق بیش از ۸۴۰ هزارتومانی صادر کردند که سال گذشته در همین ماه حتی با وجود اینکه قطعی برق هم نداشته ایم میزان مصرف من ۱۵۰ هزارتومان بود که حکایت از افزایش بیش از پنج برابری دارد.

یکی دیگر از شهروندان رشتی که قبض برق یک میلیون و ۸۸۰ هزار و تومانی برای منزل مسکونی خود دریافت کرده است به خبرنگار ایرنا گفت: امسال تابستان از یکسو بدلیل کرونا به ماندن در خانه توصیه می شد و از سوی دیگر گرما و شرجی وضعیت را برای عدم استفاده وسایل سرمایشی مشکل کرده بود.

محمدعلی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از گرم ترین ساعات روز طی ماه گذشته با قطعی برق مواجه بودیم ، افزود: این میزان قبض فقط برای روشن بودن یک کولر است که برای من تعجب آور است.

وی  اظهار داشت: این مبلغ در حالیست که طی دوره قبلی، بهای برق مصرفی خانه من ۵۸۰ هزار تومان محاسبه شد. همچنین میزان مصرف برق دوره قبلی یکهزار و ۴۰۰ کیلووات ثبت شده و برق مصرفی در قبض کنونی دوره سه هزار کیلووات ثبت شده که اصلا مورد قبول ما نیست زیرا مصرف ما یکنواخت و بدون تغییر بوده است.

این شهروند گیلانی هم اظهار داشت که سال گذشته در زمان مشابه قبضی که برای مصرف مردادماه برق او صادر شد حدود ۴۰۰ هزار تومان بوده است.

شماری دیگری از شهروندان نیز در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا خواستار پیگیری دلیل افزایش قابل توجه قبوض برق شان  در این دوره شده اند که در همین راستا با تماس تلفنی با شرکت توزیع برق گیلان این اطلاعات در اختیارمان قرار گرفت.

بهای برق

 

تخفیفی که گرانتر تمام می‌شود

معاون امور مشترکین شرکت توزیع برق  گیلان با اشاره به اینکه گیلان در سطح منطقه چهار گرمسیری محاسبه می شود به خبرنگار ایرنا گفت: تعرفه های برق و شرایط عمومی آنها  براساس مقررات مندرج در مصوبه های هیئت وزیران ملاک و مبنای قطعی محاسبه بهای برق مصرفی مشترکین بوده است که این شرکت نیز مکلف به رعایت مفاد مصوبه یاد شده می باشد .       

جواد بیدی افزود: براساس مفاد مندرج در این مصوبه ها، برق تمامی مشترکین خانگی در استان گیلان با توجه به شرایط خاص اقلیمی آب و هوایی از پانزدهم خردادماه تا پانزدهم شهریور ماه با تعرفه گرمسیری نوع چهار، که نرخ ارزانتری نسبت به روزهای عادی است محاسبه می شود.

وی در خصوص افزایش نرخ برق از اول اردیبهشت سال جاری بیان داشت: مشترکین با رعایت الگوی مصرف خانگی مشمول افزایش ۷ درصد نسبت به سال گذشته و مشترکان پر مصرف با مصرف ببش از الگوی مصرف علاوه بر ۷درصد، مشمول افزایش ۱۶ درصدی نیز می شوند.

معاون امور مشترکین شرکت توزیع برق گیلان همچنین اظهار داشت: حسب بررسی های میدانی و تحلیل های مقایسه ای موجود در سیستم جامع خدمات مشترکین این شرکت مشاهده می شود که در مجموع محاسبات انجام شده وفق مصوبات ابلاغی بوده و از این بابت انحرافی مشاهده نشده است.

بیدی افزود: الگوی مصرف در ماههای تابستان برای استان گیلان ۴۰۰ کیلووات ساعت است و در ماههای غیرگرم  ۲۰۰کیلووات ساعت در ماه محاسبه می شود. در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سقف تامین برق مشترکین خانگی ۸۰۰کیلووات ساعت در ماه است و مازاد آن با قیمت پایه معادل هشت هزار و ۲۰۳ ریال محاسبه می شود.

اظهارات معاونت امور مشترکین شرکت توزیع برق گیلان در مورد ارزانتر محاسبه شدن مصرف برق مشترکین در فصل گرم سال درحالی است که واقعیت نشان از چندین برابر شدن قبوض دارد. موضوعی که هنوز به ان توضیحی داده نشد.

طبق گفته های مسئولان شرکت توزیع چنانچه میزان مصرفی برق را در نهایت بهای محاسباتی در نظر بگیریم که طبق جدول توانیر برای استان گیلان حدود ۵۵۰ تومان برای هرکیلو وات با احتساب جریمه محسوب می شود، باید گفت که یک دانشجو که مشمول قبض ۸۴۰ هزار تومانی شده باید طی یک دوره یکهزار و ۵۰۰ کیلو وات برق مصرف کرده باشد که برای یک دانشجو تنها مصرفی دور از انتظار است.

 قبض خانگی را خودتان محاسبه کنید

با همه این تفاسیر شاید بهتر باشد که مشترکین خانگی خودشان میزان مصرف را محاسبه کنند که این مسئله با مراجعه به تعرفه های سالانه شرکت توانیر قابل اندازه گیری و رویت است.

تمامی مشترکین برق در هرکجای کشور با مراجعه به سایت توانیر به نشانی https://bahaye_bargh.tavanir.org.ir/ می توانند جرئیات دقیق جدول محاسباتی تعرفه برق مصرفی را مشاهده کرده و با استفاده از میزان شماره کنتور اندازه گیری کنند.

تعرفه محاسبه قبوض برق از ابتدای خردادماه ۱۴۰۰

با این وجود نباید این نکته نادیده گرفته شود که در شرایط سخت اقتصادی و مشکلات کرونایی که دامن گیر جامعه است، حتی کوچک ترین اشتباهی در محاسبات می تواند فشار مالی مضاعفی به خانواده ها وارد کند.

مسئله ای که نیازمند بازنگری شرکت های برق به خصوص در استان گیلان است که طی هفته  اخیر صدور قبوض برق باعث موجی از نگرانی و انتقاد در میان مشترکین شده است.

گیلان با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۴۹۰ هزار مشترک برق دارد./ ایرنا

Share this post